arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۲۵۲۴
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۳ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۲
سه اقدامي كه اوباما براي جلب اعتماد ايران بايد انجام دهد

موسویان: احمدی نژاد برخلاف مواضع تندش، اقدامات بی سابقه ای برای بهبود روابط با آمریکا انجام داد

سید حسین موسویان در گفت و گو با شبکه خبری سی ان ان گفت: نتیجه انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران فرصت جدی برای پیشرفت در مورد دو مسئله هسته ای و روابط ایران و آمریکا است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


سید حسین موسویان در گفت و گو با شبکه خبری سی ان ان گفت: نتیجه انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران فرصت جدی برای پیشرفت در مورد دو مسئله هسته ای و روابط ایران و آمریکا است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب» ؛  بخشی از گفت و گوی زنده موسویان با کریستین امانپور در CNN در پی می آید:

کریستین امانپور: آیا انتخاب روحانی فرصت واقعی است یا ظاهری؟

موسویان : قطعا واقعی است.

کریستین امانپور: اما رهبری مذهبی ایران اخیرا اعلام نموده به مذاکره با آمریکا خوشبین نیست.اوباما باید چه کند تا نظر رهبر ایران جلب شود؟

موسویان : سه اقدام لازم است:

اول: اقدام عملی مثبت بدنبال مواضع مثبت.اوباما از ابتدای ریاست جمهوریش حرفهای قشنگ زده اما در عمل بدترین تحریمهای یکجانبه و چند جانبه را علیه ایران اعمال کرده است. اما در حالیکه احمدی نژاد در گفتار مواضع تندو منفی داشت اما در عمل اقدامات بیسابقه ای برای بهبود روابط با آمریکا انجام داد.

دوم: مدیریت چالشهای داخل. با وجودیکه تهران و واشینگتن هردو برای بهبود روابط مواجه هستند، اما ایران رهبری دارد که تصمیم گیرنده نهایی است و حرف آخر را میزند.اما معلوم نیست اوباما چنین اقتداری داشته باشد.اوباما از ابتدا بر سیاست تعامل تاکید کرده اما کنگره آمریکا از روز اول ریاست جمهوری اوباما، سیاست تحریم و خصومت و دشمنی را اجرا کرده است.

سوم: دخالت کشور ثالث است.ایران در مورد رابطه با آمریکا تحت فشار رژیم ثالثی قرار نمیگیرد.اما آمریکا برای بهبود روابط با ایران تحت فشار اسراییل و برخی کشورهای عربی است.لذا آمریکا باید از دخالت کشورهای ثالث جلوگیری کند.

کریستین امانپور: در مورد مسئله هسته ای چه راه حلی ممکن است؟

موسویان : من میدانم که کشورهای 1+5 دو دسته خواسته دارند.دسته اول در مورد اقدامات شفاف سازی ایران است و دسته دوم هم اقدامات مربوط به عدم انحراف به سمت بمب هسته ای است.ایران هم دو خواسته دارد به رسمیت شناختن حق غنی سازی در چاچوب ان پی تی و رفع تحریمها.اکنون موقع توافق روی بسته جامعی است شامل هر دو خواسته دو طرف بنحویکه در مراحل مختلف اجرا شود و در هر مرحله دو طرف اقدامات متقابل متناسب ذاشته باشند   

نظرات بینندگان