arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۴۶۱۶
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۰۹ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۲
سخنان دکتر نجفی در صحن علنی مجلس

در هیچکدام از راهپیمایی‌های سال 88 شرکت نکردم/ نمیخواستم بیایم ، تکلیف کردن روحانی و اصرار معلمان باعث شد بیایم / به خاطر مقام معظم رهبری وزیر شدم/ 80 درصد فرهنگیان از بازگشت بنده به آموزش و پرورش دفاع می‌کنند

- ما سعی کردیم آبی روی فتنه بریزیم که خاموش شود. برخی بنزین ریختند و هنوز هم می ریزند....محمد علی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش طی سخنانی در دفاع از برنامه‌ها و سوابق خود گفت: اسناد مادر باید مبنای کار هر وزیر در 20 سال آینده باشد تا ما بتوانیم به اهداف اسناد دست یابیم البته این کار باید از شتابزدگی به دور باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


 محمد علی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش طی سخنانی در دفاع از برنامه‌ها و سوابق خود گفت: اسناد مادر باید مبنای کار هر وزیر در 20 سال آینده باشد تا ما بتوانیم به اهداف اسناد دست یابیم البته این کار باید از شتابزدگی به دور باشد.

به گزارش سرویس سیاسی انتخاب ،وی افزود: باید یک برنامه عملیاتی در اجرای سند تحول در آموزش و پرورش ایجاد شود. برخلاف آنچه که روز گذشته آقای زاکانی در مجلس بیان کرد، بنده هیچ قصدی برای تغییر در سند آموزش و پرورش ندارم بلکه معتقدم باید مجمعی از نخبگان برای بررسی سند تحول به منظور3 هدف اصلاحات احتمالی، تهیه نقشه راه برای سند و بررسی محتوایی سند تشکیل شود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: اینکه برخی نمایندگان می‌گویند در دوران وزارت بنده برای حذف معاونت پرورشی از این وزارتخانه ایجاد و 6 سال بعد این حذف صورت گرفت؛ مسئول وقت این مسئله آقای حسین مظفر بود و ایشان در حال حاضر اینجا حضور دارد؛ بنده کجا زمینه سازی کردم که 6 سال بعد معاونت پرورشی حذف شود.

نجفی افزود: ما به موضوع پرورش در وزارت آموزش و پرورش هویت دادیم؛ روح و جان همه اجزا آموزش پرورش باید دین باشد. معتقدم با تحمیل نمی‌شود دانش اموز را طرفدار دین کرد بلکه دین گریز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بنده چون 35 سال است که این حکومت دینی است دارم به این حکومت خدمت می‌کنم. بنده بهترین پیشنهادها را برای کار در آمریکا داشتم، حتی قبل از پایان تحصیل.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: 80 درصد فرهنگیان از بازگشت بنده به آموزش و پرورش دفاع می‌کنند؛ در دوره بنده فعالیت‌های دینی در اموزش و پرورش اوج گرفت و فرهنگ نماز در دوره بنده شکل گرفت.

نجفی اضافه کرد: چون معتقد نیستم که نباید بروم در داخل مردم و از خودم دفاع کنم، رئیس‌جمهور نشدم.

- اینکه گفته می‌شود من تربیت معلم‌ها را تعطیل کردم، یک تهمت است.

- از عجایب روزگار این است که به من اتهام می‌زنند که شما مخالف دانشگاه فرهنگیان هستی. من  خودم گفتم این دانشگاه باید تشکیل شود. البته معتقدم باید این دانشگاه ساماندهی شود.


- معتقد به اجرای نظام 6-3-3 در آموزش و پرورش هستم اما باید اشکالاتش مرتفع شود.

- بلایی که امروز سر آموزش و پرورش آمده ناشی از سیاست‌زدگی و عوام‌زدگی‌ها و شعارزدگی‌هاست.

- مسائل سیاسی را مخالفان من عمدتاً مطرح  کردند که پاسخ دادن به آنها زمان می‌برد.

- برای من فرصت پاسخگویی در کمیسیون آموزش هم پیش نیامد.

- بنده به عنوان عضو شورای شهر، بر اساس مصوبه این شورا، با عده‌ای دیگر، سر زدیم به خانواده‌هایی که خسارت و لطمه دیدند و زنی که شوهرش را به ناحق از دست داده؛ این زن را اگر ما کمک نکنیم و احساس نکند پناهگاهش همین نظام است به دامن رسانه‌های بیگانه می‌روند. این کار را شما باید به عنوان نماینده تهران میکردید. ما گزارش این دیدارها را به مقام معظم رهبری و شورای امنیت ملی دادیم. حالا ما بدهکاریم؟

- جان و اساس و محور نظام، مقام معظم رهبری است. بنده و سایر بزرگواران که قبول کردند وارد میدان اجرایی شوند در این شرایط، روشن است که برای مردم و نظام و معتقد به ولایت و پایبند به ولایت هستیم. این چه سوالی است که می پرسید رهبری را قبول دارید؟ کسی که میخواهد وزیر شود مگر ممکن است قبول نداشته باشد؟ مگر وزیر شدن چه دارد؟

- من نمیخواستم بیایم. تکلیف کردن روحانی و اصرار معلمان باعث شد بیایم. حدود 700 معلم به من ایمیل زدند. به من گفتند ختم قرآن کردیم که بیایی. شمامیخواهید رای بدهید یا ندهید باید حجت شرعی داشته باشید.

در این چند روز تمام سعی‌ام را کردم که سوال نمایندگان را جواب بدهم.

- من زمانی که رهبری رئیس جمهور بودند و موسوی نخست‌وزیر، در سال 67 آمدم آموزش و پرورش. مرتضی محمدخان شاهد است که ایشان فرمودند امروز موسوی به شما پیشنهادی می‌کند امروز و شما رد نکن. پیشنهاد وزارت بود. من به خاطر مقام معظم رهبری وزیر شدم.

 - من در دانشگاه شریف تدریس می‌کردم، یک کلمه حرف سیاسی نمی‌زدم.

- درباره فتنه 88، جزو فعالان سیاسی در سال 88 بودم. روز سه‌شنبه بعد از انتخابات از دفتر رهبری تلفن شد و گفتند بیایید در جلسه ای شرکت کنید. من از طرف هیچ ستادی در جلسه شرکت نکردم، به دعوت دفتر مقام معظم رهبری رفتم. آقا خودشان جلسه را اداره میکردند و خودشان وقت می‌دادند. بعد از پیشنهادات ما، جمع‌بندی ایشان این بود که نباید خلاف قانون کار کنیم. قانون شورای نگهبان را مسئول کرده. گفتند شورا برود بررسی کند حرفشان فصل الخطاب است. من قبل از فرمایش رهبر انقلاب در 29 خرداد هم  مطیع فرمایشات ایشان بودم.

من در هیچکدام از راهپیمایی‌های سال 88 قبل و بعد از 29 خرداد شرکت نکردم.

- ما سعی کردیم آبی روی فتنه بریزیم که خاموش شود. برخی بنزین ریختند و هنوز هم می ریزند.

- قبل و بعد مصاحبه‌ام درباره صحبت‌های کروبی را نمی‌گویند. ما شایعه را بررسی کنیم بگوییم دروغ است بهتر است یا لاپوشانی کردن و کشاندن به رسانه های ضدانقلاب.

- می گویند شما با میدان 9 دی مخالف بودی. اگر می گویید دلیلش را هم بگویید. میخواستند اسم میدان حق شناس را به میدان 9 دی تغییر دهند که من به این خاطر مخالف بودم و گفتم میدان و خیابان دیگری را 9 دی نام بگذارید.

- من یک تحلیلگر و فعال سیاسی هستم و بینش سیاسی داشتم و دارم اما معتقدم در نظام اجرایی کشور و بخصوص آموزش و پرورش، اعمال بینش و سلیقه سیاسی ظلم به نظام است و در آموزش و پرورش خیانت به امانت مردم است.

- هیچگاه در طول فعالیت‌های اجرایی خودم، بینش سیاسی خود را دخیل نکردم. فراجناحی عمل کردم.

هیچکدام از وزرای پیشنهادی به آقای روحانی تحمیل نشدند.

آقای زاهدی گفته بود نظر اعضای کمیسیون آموزش، یکی از اعضای کمیسیون است برای وزارت آموزش و پرورش. من همین را به آقای روحانی منتقل کردم. ایشان تکلیف را به دوش خود من گذاشتند.

-هیچ توقعی ندارم که رای بدهید یا ندهید. بر اساس حجت شرعی و وجدان خود تصمیم بگیرید.

- اگر رای آوردم سعی می‌کنم با مجلس تعامل کنم. آمده شده‌ام برای سوختن پای نظام.

ما آماده سوختن برای نظام هستیم.

- شرکتی‌ها هم زمان من نبوده است.


نظرات بینندگان