arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۵۳۵۹
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۳ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۲

معاون اول رییس‌جمهور: علاقه‌مندان نظام و کشور نگذارند که امید مردم به یأس تبدیل شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون اول رییس‌جمهور گفت: تمام کسانی که به مردم ایران و جمهوری اسلامی علاقه‌مند هستند، نباید بگذارند امیدی که در مردم ایجاد شده به یاس تبدیل شود.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، اسحاق جهانگیری با حضور در مراسم تودیع و معارفه وزرای سابق و جدید وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی که صبح امروز در مرکز همایش‌های بین المللی رازی برگزار شد، اظهار کرد: خوشبختانه با همتی که مدیران بخش بهداشت و درمان از اوایل انقلاب داشتند، خدماتی در اقصی نقاط کشور از جمله شهرها و روستا‌ها و مراکز استان‌ها ارایه شد، خدماتی شایسته که با دستاوردهای ارزشمندی همراه بوده است، ولی مطمئنا ما تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

وی افزود: امروز اگر از مردم سوال شود که یکی از دغدغه‌های اصلی زندگی‌تان چیست آنها یکی از دغدغه‌های اصلی‌شان را بحث بهداشت و سلامت عنوان می‌کنند، بنابراین لازم است تا برای این بخش وقت کافی گذاشته شود و ما در این راستا به عنوان دولت یازدهم بار سنگینی بر دوش خود احساس می‌کنیم.

معاون اول رییس جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: به هر ترتیب که فرصت پرداختن آن هم اکنون نیست، جناب آقای روحانی و همکارانشان با مسائلی که هم اکنون جمهوری اسلامی ایران با آن روبه‌رو است در زمینه اقتصاد و سیاست خارجی باید کاری انجام دهند و در این راستا لازم است اقدام عاجلی انجام شود تا مشکلات در این بین برداشته شود و در همین راستا دست دولت را به سوی فرهیختگان دراز می‌کنم و این نکته را می گویم که دولت نیاز به نظرات تک تک شما دارد.

جهانگیری تاکید کرد: این طور نیست که جمع کوچکی از نیروهای کشور که در دولت مسوولیت دارند خود را عقل کل بدانند و فکر کنند همه راهکارها نزد آنان است و می‌توانند بدون صاحب‌نظران موانع را بردارند، دولت با آغوش باز از تمام صاحب نظران استقبال می کند و من امیدوارم دوستان ما در بخش های مختلف ساز و کارهایی را در جهت پیشرفت طراحی کنند و من فکر می‌کنم که تمام صاحب نظران و مخصوصا دانشگاهیان باید به دولت کمک کنند.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر این که همه کسانی که به مردم ایران و جمهوری اسلامی علاقه‌مند هستند، نباید بگذارند امیدی که در بین مردم ایجاد شده به یاس تبدیل شود، افزود: همه کسانی که به این نظام و کشور علاقه‌مند هستند، باید تلاش کنند که دولت در حل مشکلات موفق شود.

وی با مورد توجه قرار دادن بخش درمان و سلامت و با اشاره به اولویت‌های دولت در این بخش اظهار کرد: از جمله این اولویت‌ها کاهش هزینه‌های درمان برای مردم است و ما بر این نکته تاکید داریم که در این بخش آن هزینه‌ای که به مردم تحمیل می‌شود را باید کم کرد بنابراین لازم است تا راهکاری پیدا کنیم که اینقدر هزینه درمان بر مردم تحمیل نشود.

معاون اول رییس جمهور افزایش آرامش روانی ناشی از گسترش پوشش بیمه‌های سلامت را از دیگر اولویت‌های دولت در بخش بهداشت و درمان عنوان و خاطر نشان کرد: بخشی از مردم کشور هنوز تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند و از سوی دیگر بیمه‌ها همدیگر را هم‌پوشانی نمی‌کنند، بنابراین چه کسانی که بیمه هستند و چه کسانی که بیمه نیستند، رضایت ندارند. معمول است در این بخش مشکلات اساسی داریم که باید رفع شود.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: به هر ترتیب باید این نکته را بدانیم که بودجه سال 92 برخلاف روال طبیعی بودجه های سالانه در تیرماه تصویب شد و در اختیار دولت قرار گرفت. این در حالی که است من یادم نمی‌آید حتی در زمان جنگ بودجه‌ای قبل از سال تصویب شده و در اختیار دولت قرار بگیرد.

وی افزود: ما با آقای دکتر روحانی 2 جلسه با حضور وزرای دولت دهم برگزار کردیم و بحث بودجه سال 92 را در این جلسات مورد توجه قرار دادیم. برای سال 92، 210 هزار میلیارد تومان سقف بودجه تصویب شد در یکی از دو جلسه معاون راهبردی رییس جمهور آقای مرادی گفتند که بیش از 70 هزار میلیارد تومان این رقم غیرواقعی است در واقع بیش از یک سوم بودجه را غیر واقعی دانستند و گفتند که این بودجه باید به 140 هزار میلیارد تومان برسد. در حالی که در این راستا 70 هزار میلیارد تومان هزینه شده است. در همین راستا من بحث اصلاح بودجه را مطرح کردم و گفتم باید این موضوع را با قید دو فوریت به مجلس برسانیم. البته آنها هم این بحث را مورد توجه قرار دادند.

جهانگیری گفت: به هر ترتیب درآمد دولت از این مقدار 140 هزار میلیارد تومان کمتر خواهد شد و این واقعیت پیش روی دولت یازدهم است و ما با کسری بودجه جدی مواجهه هستیم، البته من این اطمینان را به مردم خواهم داد که در بخش‌هایی که مربوط به مردم است نخواهیم گذاشت فشاری به مردم تحمیل شود.

وی همچنین در ادامه با تاکید بر این‌که مسئله اصلی در بحث درمان مسئله مدیریت است، گفت: ما واقعا از منابع خود بهره‌وری کامل نداریم و مردم انتظارشان از مدیرانشان این است از منابعی که در کشور است بازدهی مطلوب بگیرند.

جهانگیری با بیان این‌که مطمئن خواهیم بود بحث بهداشت و درمان در اولویت اول قرار خواهد گرفت، به بیان ویژگی‌هایی از هاشمی وزیر بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی پرداخت و اظهار کرد: جامعه پزشکی پشتیبان ایشان است و بنابراین ایشان باید از این فرصت نهایت بهره برداری را داشته باشد و راهکارهای نوینی پیدا کنند، تا بتوان از مشکلات رهایی پیدا کرد، البته صرفا با منابع مالی نمی‌شود این مشکلات را پشت سر گذاشت باید در نحوه مدیریت بخش های مختلف مخصوصا بخش‌های خدماتی کشور اصلاحاتی اتفاق بیافتد.

وی همچنین اظهار کرد: با این تحریم‌های ظالمانه ممکن است در واردات بخشی از داروها با مشکل مواجه شویم، اما در همین راستا ما معتقدیم که باید آینده را ببنیم و خود را از هم اکنون برای فشارهای که ممکن است در آینده رخ دهد مجهز کنیم؛ چرا که مردم خلاف این موضوع را نمی‌پذیرند و انتظارشان این است که ما نسبت به حتی یکسال آینده تحلیل دقیق داشته باشیم راهکار ارائه کنیم.

وی گفت: امیدواریم با تصمیماتی که گرفته خواهد شد بخش قابل توجهی از کمبود دارو در بازار حل شود.

معاون اول رییس جمهور در بخش پایانی سخنان خود اظهار کرد:بنده با آقای هاشمی از دوران جهاد سازندگی آشنایی دارم و شاهد بودم ایشان جزء مدیرانی بودند که وقتی مشکلی پیش می‌آمد با فعالیت‌های نو و ابتکاراتشان در حل مشکلات قدم بر می داشتند و در واقع ایشان همیشه بانی ایده‌های نو بودند. هم اکنون مطمئنیم با حضور آقای هاشمی در وزارت بهداشت و با توجه به اعتمادی که مجموعه نظام به ایشان دارد مشکلات در این بخش مرتفع خواهد شد، ضمن این‌که ما قول می‌دهیم بخشی از مسائل بهداشت و درمان کشور که بین دستگاهی است و مثلا به سازمان تامین اجتماعی و یا سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مربوط می‌شود را با کمک‌های لازم حل کنیم و امیدواریم آقای هاشمی در این بخش دغدغه‌ای پیدا نکنند.

نظرات بینندگان