arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۵۹۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۸ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۲

پای صدا و سیما و وزارت بهداشت هم به فاجعه پوسیدگی دندان کودکان باز شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آمار پوسیدگی دندان‌های بیش از 90 درصد کودکان کهگیلویه و بویراحمدی در حالی است که صدا و سیما برای تبلیغ خوراکی‌های چون پفک نمکی متهم است و وزارت بهداشت برای صدور مجوز به خوراکی‌های مضری که بهداشت دهان و دندان را تهدید می‌کنند.

به گزارش فارس، آمار ارائه شده از پوسیدگی دندان‌های 54 هزار دانش‌آموز مقطع ابتدایی در کهگیلویه و بویراحمد این روزها خبرساز شده به طوری که حداقل در فضای جلسات اداری شاهد جنب و جوش برخی مسئولان برای رسیدگی به این وضعیت و جلوگیری از این پدیده نگران ‌کننده هستیم.

پوسیدگی دندان‌های قریب به 90 درصد کودکان زیر 9 سال در این استان علاوه بر آن‌که در شورای آموزش و پرورش در چند هفته قبل بحث اصلی نشست بود، این بار در شورای سلامت نیز یکی از جنجالی‌ترین دستور کارها بوده است.

  عدم پذیرش هزینه‌های ترمیم دندان از سوی بیمه‌ها

پوسیدگی دندان‌های شیری کودکان علاوه بر آن‌که نقش مستقیمی در استحکام و کارایی دندان‌های دائمی دارد، خود زمینه‌ساز و منشأ بسیاری از بیماری‌های مرتبط با بهداشت دهان و دندان است.

از سوی دیگر عدم پذیرش هزینه‌های ترمیم دندان از سوی بیمه‌ها در کنار تمایل افراد به کشیدن دندان‌ها برای رهایی از درد دندان موجب شده است که در این استان میزان کشیده شدن دندان‌ها بسیار زیاد باشد؛ موضوعی که می‌تواند برای بهداشت دهان و دندان و بیماری‌های ناشی از آن نگران کننده باشد.

برای اثبات این ادعا کافی است به آمار 96 درصدی کشیدن دندان‌های شیری کودکان زیر 6 ماه در این استان اشاره کرد.

اما در این وادی بسیاری از ادارات و مسئولان در زمینه بهداشت دهان و دندان مسئولیت مستقیم دارند و برای برخی کم‌کاری‌هایشان این روزها مورد خطاب رسانه‌ها و مدیریت ارشد استان هستند ولی در این بین نقش صدا و سیما و متولیان سلامت در این زمینه بیش از سایرین به چشم می‌آید.

بعد از آنکه برخی ادارات از شبکه دنا برای عدم اختصاص چند برنامه خاص برای ترویج مسائلی چون سلامت، فرهنگ، حجاب و مواردی از این دست انتقاد کردند، سید حسین صابری در نشست شورای سلامت کهگیلویه و بویراحمد به رویکرد صدا و سیما در مورد تبلیغ برخی کالاها انتقاد کرد.

اگر چه منظور سخن سید حسین صابری کلیت صدا و سیما بوده و از نامه انتقادی خود در همین زمینه به ضرغامی خبر داد ولی باید با نگاهی بومی به این استان، گفت که انتظارات بسیار زیادی از شبکه دولتی دنا در این عرصه‌ها می‌رود، انتظاراتی که علی‌رغم 24 ساعته شدن برنامه‌های شبکه دنا هنوز محقق نشدند.

 پوسیدگی دندان 90 درصد کودکان این استان و ارتباطش با تبلیغ پفک نمکی از صدا و سیما

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در نشست شورای سلامت آمار 90 درصدی پوسیدگی دندان در میان دانش‌آموزان مقطع ابتدایی را بی‌ارتباط با تبلیغات آ‌ب‌دار و رنگین پفک نمکی و کالاهایی مضری چون نوشابه و نوشیدنی‌های گازدار ندانست و گفت: وقتی رسانه ملی ما با این شکل تأثیرگذار به تبلیغ پفک‌های نمکی می‌پردازد نمی‌توان انتظار داشت که فرزندان ما چنین خوراکی‌هایی که از عوامل اصلی پوسیدگی دندان هستند را مصرف نکنند.

صابری انتقادات خود از صدا و سیما را به موارد مورد بحث در این نشست محدود نکرد و با انتقادات شدیدتری از صدا و سیما بیان کرد: کارهای خلاف با آموزه‌های دینی و فرهنگ اسلامی ما در این رسانه کم نیست که خدا کند من بیکار نشوم وگرنه با فراغت بال به بیان این نقیصه‌ها می‌پردازم.

وی گفت: به طور کلی در سطح کلان رویکرد صدا و سیما به سمت پول درآوردن است و این وضع مشکلات زیادی ایجاد می‌کند.

 * عمده تبلیغات ما ضد دین و سلامت مردم هستند

صابری ادامه داد: تنها در صدا و سیما هم نیست بلکه به طور کلی در حوزه تبلیغات مشکل داریم که برای نمونه شما تبلیغات بنری و تابلوهای سطح شهر یاسوج را ببینید که عمدتاً ضد دینی یا حداقل غیر همسو با آموزه‌های دینی ما است.

مقام ارشد اجرایی در استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه باید در این حوزه‌ها بیشتر حساسیت به خرج دهیم، تصریح کرد: صدا و سیما باید روی تولیدات وطنی، سالم، بهداشتی و شرعی تبلیغ کند.

صابری ابراز داشت: اگر هدف ما پول درآوردن باشد برای نظام ما هیچ چیز درآمدزاتر از فروش مواد مخدر و قاچاق اسلحه نیست ولی آیا دین و شرع ما اجازه وارد شدن به این مقولات را می‌دهد؟ بدون شک نمی‌دهد و از این رو نباید به هر بهانه‌ای در صدا و سیما مجبور باشیم کالایی را تبلیغ کنیم که مجوز بهداشتی هم ندارد و پدر دندان‌های کودکان من و شما را در می‌آورد.

 نماینده صدا و سیما: مقصر وزارت بهداشت است که مجوز تولید پفک نمکی را می‌دهد

صحبت‌های استاندار کهگیلویه و بویراحمد در خصوص تبلیغات نامناسب و مضر در صدا و سیما در این نشست یک مخالف داشت و آن کسی نبود جز دبیقی معاون صدای شبکه دنا.

دبیقی با اظهارات استاندار مخالفت کرد و گفت: مقصر اصلی وزارت بهداشت است که به چنین کالاهای مضری مجوز تولید می‌دهد نه صدا و سیما که آن‌ها را تبلیغ و پخش می‌کند.

نماینده صدا و سیما در این نشست بیان کرد: قبل از هر چیز باید پرسید که اگر مصرف خوراکی‌هایی چون پفک نمکی مضر است، پس چرا وزارت بهداشت به آن‌ها مجوز بهداشتی می‌دهد.

در مقابل این سؤال معاون شبکه دنا، صابری از او پرسید یعنی شما شک دارید که صدا و سیما مقصر است؛ دبیقی پاسخ داد بله من شک دارم؛ صابری به او گفت: من نه تنها شک ندارم بلکه یقین دارم که صدا و سیما مقصر تبلیغات غیرمجازی چون پفک نمکی و نوشابه است.

 * نماینده دانشگاه علوم پزشکی: وزارت بهداشت مجوز کالای غیر سالم را نمی‌دهد/تبلیغ نکنید

این بحث‌ها و مخالفت‌ها، پای معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج را هم وسط کشید.

دکتر جاهدان در این زمینه با رد ادعای نماینده صدا و سیما در داشتن نشان بهداشتی در مورد برخی کالاهای مشکل‌دار چون پفک گفت: وزارت بهداشت و درمان چنین مجوزهایی را صادر نمی‌کند و فرایند صدور کد بهداشتی نیازمند طی یک فرایند خاص است که اگر همه شرایط و نکات بهداشتی و سلامت آن موجود باشد، آنگاه اقدام به صدور مجوز بهداشتی می‌شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در انتهای بحث‌هایی که البته عدم نتیجه‌گیری در آن خروجی نگران‌کننده‌ای چون پوسیدگی بیش از 90 هزار دندان در میان تنها 54 هزار دانش‌آموز را دارد، عنوان کرد: هر چه باشد وزارت بهداشت و سیستم سلامت مجوز تبلیغ برخی کالاهای ناسالم را نداده و از آنجا که رسانه ملی نقش مؤثری در فرهنگ‌سازی دارد نباید چنین تبلیغاتی داشته باشد.

 آمار نگران کننده بهداشت دهان و دندان منتظر اقدام عملی مسئولان کهگیلویه و بویراحمدی

به گزارش فارس، در استان کهگیلویه و بویراحمد 90 درصد کودکان به ویژه کودکان زیر 9 سال دارای پوسیدگی دندان هستند و از میان دندان‌های شیری کودکان بالای 6 ماه که خراب یا پوسیده شده‌اند، بیش از 96 درصد آن‌ها بدون ترمیم، کشیده و دور انداخته می‌شوند.

به هر حال آنچه واضح است این بوده که دستگاه‌های زیادی دراین زمینه نقش دارند که  نقش صدا و سیما، آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشکی، بهزیستی و مهدکودک‌ها و دستگاه‌های دیگری دراین حوزه بیش از سایرین است.

رفع نگرانی در زمینه آمار بالای پوسیدگی دندان کودکان کهگیلویه و بویراحمد نیازمند تهیه یک برنامه منسجم و قابل اجرا در کمیته‌ای متشکل از دستگاه‌ها و ادارات متولی در این زمینه است.

حداقل این است که به راحتی می‌توان مربیان بهداشتی را به مدارس و کارشناسان سلامت را به صدا و سیما فرستاد تا تلاش کنند که رعایت نکات بهداشتی در دهان و دندان جزئی از برنامه‌های دانش‌اموزان، کودکان و والدین آن‌ها شود.

باید منتظر ماند و دید که آیا نگرانی‌ها از بهداشت دهان و دندان در کهگیلویه و بویراحمد از فضای جلسه و نشست با ارائه یک برنامه منسجم به فضای اجرایی در بطن جامعه می‌آید یا همچنان سوژه‌ای می‌ماند برای قلم زدن خبرنگاران و موضوعی برای مصاحبه مسئولان.
نظرات بینندگان