arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۶۲۹۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۷ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۲

بوی بهبود می‌آید

سعید لیلاز
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آنچه در سه هفته اخیر از رفتار تیم اقتصادی دولت شاهد بوده‌ایم، رفتاری منسجم همراه با بهره‌مندی از دانش نظری و تجربه غنی است. از صحبت‌ها و برنامه‌های رییس‌جمهوری، بوی بهبود اوضاع می‌آید. من به برنامه‌های اجرایی ارائه شده توسط دولت جدید، خوش‌بین هستم و معتقدم اگر کارشکنی‌های روشنی در درون نظام صورت نگیرد، این برنامه‌ها اجرایی خواهند شد و وضعیت اقتصادی کشور را ارتقا خواهند داد.
ضرورت‌هایی که باید در کارگروه‌های دولتی مورد بررسی قرار بگیرد، برای دولت کاملا روشن است و در این مدت کوتاه 15روزه، به جمع‌بندی نهایی خواهد رسید. هم مدیران دولتی و هم وزرا و کارشناسان به کنه مشکلات، واقف هستند و اولویت‌های اقتصادی را می‌شناسند. این کارگروه‌های شناسایی موانع اقتصادی در حقیقت کارگروه‌های اجرایی هستند و به عنوان یک تیم هماهنگ‌کننده برای حوزه‌های مختلف عمل می‌کنند.
مهم‌ترین ماموریت ما در اقتصاد ایران این است که روند رشد اقتصادی کشور را احیا کنیم و دولت هم باید در کارگروه‌های مذکور، راه‌های تحقق این امر را بررسی کند. دولت یازدهم خوب می‌داند که چه می‌کند. اگر برنامه‌های دولت درباره احیای رشد اقتصادی نتیجه بدهد، نتایجی چون رشد سرمایه‌گذاری و افزایش بهره‌وری را به دنبال خواهد داشت که در نتیجه آن کاهش تورم و بیکاری را شاهد خواهیم بود.
بنابراین بخش مهمی از مقدمات کار توسط دولت انجام شده و فقط به یک هماهنگی نهایی نیاز است. با توجه به اقدامات روشنی که صورت گرفته است، کاهش نرخ ارز، رشد نقدینگی، ساماندهی نظام توزیع و بهبود وضعیت اسفبار نظام دارویی ممکن است در همین بازه زمانی صد روزه وعده داده شده توسط دولت، تا حدی محقق شود. با این حال باید کمی به دولت فرصت بدهیم و باور کنیم که هیچ تعمدی برای خراب کردن اوضاع وجود ندارد.
نظرات بینندگان