arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۶۴۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۷ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۲

توصیه‌های وزیر نیرو برای تامین برق در پيک تابستان 93

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : وزیر نیرو با اعلام اینکه پیش بینی نیاز و قابلیت تامین برق در پیک تابستان 93 در اولویت کاری این وزارتخانه قرار گرفته است گفت: باید بدانیم با چه میزان منابع می توانیم کشور را از خطر خاموشی نجات دهیم.

به گزارش مهر، حمید چیت چیان در نخستین نشست شورای مدیران برق وزارت نیرو گفت: اگر بيش از 50 هزار مگاوات براي پيک سال آينده در نظر بگيريم بايد بدانيم كه چه ميزان ظرفيت نياز داريم و با تامين چه ميزان منابع مي توانيم مانند شرايط سال هاي گذشته كشور را از خطر خاموشي نجات دهيم و از پيک عبور كنيم.

وزیر نیرو با پیش بینی پیک افزون بر 50 هزار مگاواتی مصرف برق در تابستان 93، توصیه هایی را خطاب به مدیران صنعت برق برای تامین نیاز مصرف مطرح کرد و با بیان اينكه پیش بینی نياز مصرف و قابليت تامين پيک تابستان 93 در اولويت فعاليت هاي وزارت نيرو قرار گرفته است اظهار داشت: پيک تابستان سال آينده بيش از 50 هزار مگاوات پيش بيني شده است.

وي افزود: نحوه تامين برق سال آينده و افزايش ظرفيت و صرفه جويي و مدیريت بار پیک تابستان 93 در اولويت كاري اين وزارتخانه است. چیت چیان گفت: براي برنامه ریزی مناسب جهت تامین برق تابستان 93، بايد تصوير روشني از وضعيت كنوني صنعت برق آماده شود تا بتوانيم به درستي براي پيک سال 93 و 94 برنامه ريزي كنيم.

چیت چیان با اذعان به اينكه بايد اطلاعات كاملا دقيق باشد افزود: اگر بيش از 50 هزار مگاوات براي پيک سال آينده در نظر بگيريم، بايد بدانيم كه چه ميزان ظرفيت نياز داريم و با تامين چه ميزان منابع مي توانيم مانند شرايط سال هاي گذشته كشور را از خطر خاموشي نجات دهيم و از پيک عبور كنيم. وزیر نیرو اضافه كرد: اين اطلاعات بايد به زودی آماده شود تا در دولت و مجلس و كميسيون انرژي ارائه كنيم.

وي گفت: در اين گزارش بايد تمام پيش بيني هاي لازم صورت گيرد و منابع مالی موردنیاز تعریف شود. وزیر نیرو بر لزوم تامين منابع مالی از طريق افزايش درآمدها، استفاده از منابع صندوق توسعه ملي براي سرمايه گذاري هاي جديد، ساز و کارهای پیش بینی شده در بند 19 قانون بودجه و نیز تهاتر تاکید کرد و با اشاره به بخشي از واگذاري هايي كه در گذشته انجام شده و در اختيار موسسه های دولتي قرار گرفته است گفت: اين واگذاري ها نيز بايد برگردد و به جاي مطالبه هایی كه نيروگاه هاي خصوصي از ما دارند در نظر گرفته شود.

وزیر نیرو تاكيد كرد: تمامي برنامه ها بايد با توجه به منابعي كه در اختيار داريم مانند صندوق توسعه ملي، تهاتر، افزايش درآمد و بند 19 قانون بودجه صورت گيرد. وي بیان داشت: يكي ديگر از مواردي كه بايد به طور خاص به آن توجه كنيم اين است كه بايد تا فرارسيدن پيک سال آينده، هدررفت در شبكه هاي توزيع به ميزان قابل توجهي کاهش یابد.

چیت چیان تصریح کرد: اين اقدام بسيار به صرفه است، چون هم ايجاد ظرفيت مي كند و هم نياز به هيچگونه سرمايه گذاري جديد و ساخت تاسيسات فيزيكي جديد ندارد و بهترين راهكار است. وی ادامه داد: ارتقاي ميزان قابل توليد توسط نيروگاه هاي حرارتي و آبي نيز از ديگر برنامه هايي است كه در اولويت برنامه هاي وزارت نيرو قرار گرفته است.

وزير نيرو در پايان با بیان اينكه در اين شرايط زمان بسيار براي وزارت نيرو تعيين كننده است اظهار داشت: از اين پس، نشست های شوراي مدیران ارشد برق کشور به جای یک نوبت، دو بار در هفته برگزار خواهد شد.
نظرات بینندگان