arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۶۶۲۵
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۹ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۲

تحلیل رویترز‌ از سیاست‌های‌ جدید بانک‌مرکزی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تسنیم: رویترز طی تحلیلی از سیاست های جدید بانک مرکزی ایران مهار تورم و افزایش نرخ سود بانکی را از اولویت های ولی الله سیف رئیس کل جدید بانک مرکزی ایران عنوان کرد.

به گزارش رویترز، ولی الله سیف، رئیس کل جدید بانک مرکزی ایران روز سه شنبه در حالی منصوب شد که انتظار می رود وی نرخ بهره را با هدف کنترل تورم و جذب نقدینگی به سمت سپرده گذاری در بانک ها افزایش دهد.
مهمترین دستور کار سیف در بانک مرکزی ایران، کنترل تورم بیش از 40 درصدی و کمک به نجات اقتصاد ایران که از تحریم های اقتصادی غرب لطمه دیده است، خواهد بود.
وی پیش از این سمت های مهمی را در چند بانک خصوصی و دولتی ایران عهده دار بوده است و اعلام کرده است که نرخ بهره در ایران به صورت ایده آل نباید کمتر از نرخ تورم باشد. همین مسئله پیش بینی ها در مورد احتمال افزایش نرخ بهره را قوت بخشیده است.
رویترز افزود: ایران در سال 2012 با هدف کنترل تورم نرخ بهره های بانکی را به حدود 21 درصد افزایش داد. محمود بهمنی، رئیس قبلی بانک مرکزی ایران که در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد این سمت را در اختیار داشت به دلیل ناتوانی در کنترل نوسانات شدید در نرخ ارز به شدت تحت فشار منتقدان قرار داشت.
تحریم های غرب علیه صادرات نفت ایران و بخش بانکی این کشور توانایی تهران را برای در اختیار گرفتن ذخایر ارزی اش در خارج از مرزها محدود کرده و موجب رسیدن بهای هر دلار آمریکا به حدود 32000 ریال در بازار آزاد شده است، در حالی که این رقم در سال 2011، حدود 11000 ریال بود.
اکثر ایرانیان از بازار آزاد برای تهیه ارز استفاده می کنند، هرچند که دولت نیز از نرخی کمتر برای برخی امور نظیر تامین ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی استفاده می کند.
بر اساس این گزارش سیف نشان داده است که هیچ گونه تلاشی برای ترمیم  ارزش ریال در بازار آزاد نخواهد کرد. وی گفت: «در حال حاضر، ارزش دلار در بازار آزاد 32000 ریال است و این نرخ چندان غیرمنطقی به نظر نمی رسد.»
نمایندگان مخالف احمدی نژاد در مجلس ایران، بهمنی را به ناتوانی در حفظ استقلال بانک مرکزی و چاپ پول برای کمک به دولت احمدی نژاد جهت حل کسری بودجه دولت متهم می کردند.
سیف روز دوشنبه گفت: «تمام فعالیت های پولی و بانکی باید تحت نظارت بانک مرکزی انجام گیرند تا حرکت در مسیر اقدامات مالی منضبط تقویت شود.»
اما وی این هفته احتمال هرگونه کاهش سریع مشکلات اقتصادی در ایران را رد کرد. وی افزود: «ما نمی توانیم شاهد تغییرات بسیار مثبت در اقتصاد در کوتاه مدت باشیم... ما باید به دولت جدید زمان بدهیم تا بتواند پس از بررسی محتاطانه وضعیت، تصمیمات مفید و دقیقی را اتخاذ کند.»
نظرات بینندگان