arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۶۹۱۴
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۰۹ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۲

«قدیمی‌ترین انیمیشن صخره‌یی جهان» کجاست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : کتاب «روایت شکارگاه خسرو از منظر قدیمی‌ترین انیمیشن صخره‌یی جهان» توسط معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه منتشر می‌شود.

علیرضا مرادی بیستونی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کرمانشاه، در این‌باره اظهار کرد: انیمیشن صخره‌یی طاق بستان که در آن صحنه‌هایی از شکارگاه خسرو پرویز نمایش داده می‌شود، قدیمی‌ترین انیمیشن صخره‌یی جهان است.

او افزود: هم‌اکنون کتاب «روایت شکارگاه خسرو از منظر قدیمی‌ترین انیمیشن صخره‌یی جهان» را که بیانگر صحنه‌های شکار توسط خسرو پرویز در شکارگاهش در طاق بستان است، در دست نگارش دارم.

این باستان‌شناس و پژوهشگر حوزه میراث فرهنگی گفت: در داخل تاق بزرگ مجموعه تاریخی طاق بستان کرمانشاه، دو انیمیشن صخره‌یی وجود دارد که در نوع خود بی‌نظیرند و به همین جهت تصمیم گرفتم روایت این انیمیشن صخره‌یی را به صورت نوشتار و در قالب یک کتاب به چاپ برسانم.

او یادآور شد: گرچه تا کنون تحقیقات و کارهای پژوهشی پراکنده‌ای بر روی این انیمیشن صخره‌یی صورت گرفته، اما در هیچ کجا کتابی از آن به چاپ نرسیده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: انیمیشن صخره‌یی طاق بستان مربوط به دوران ساسانیان است که خسرو پرویز را در سه مرحله نشان می‌دهد که در حال کار شکار گراز و گوزن است.

مرادی بیستونی تأکید کرد: این انیمیشن صخره‌یی یکی از مهمترین مجموعه‌هایی است که می‌توان با مطالعه دقیق آن به شیوه پوشاک، رزم، بزم، شکار، موسیقی، گونه‌های گیاهی، گونه‌های جانوری، هنر جواهرسازی و دیگر ویژگی‌های دوران ساسانیان پی برد که این مهم با چاپ کتاب «روایت شکارگاه خسرو از منظر قدیمی‌ترین انیمیشن صخره‌یی جهان» میسر خواهد شد.

این پژوهشگر با بیان این‌که پایتخت ساسانیان در دوره خسرو پرویز، تیسفون بوده و از طاق بستان به عنوان یک تفرجگاه ییلاقی استفاده می‌شده است، گفت: آثار بسیاری از خسروپرویز در شهر کرمانشاه وجود دارد که علاوه بر تاق بستان و شکارگاه خسرو می‌توان به پل خسرو، کاخ خسرو، فرهادتراش، بلوک‌های سنگی تراش‌خورده در طاق بستان و ... اشاره کرد.

او خاطرنشان کرد: بیش از یک سال است که بر روی این کتاب کار کرده‌ام و در حال حاضر مشغول نگارش بخش‌های پایانی آن هستم.

چاپ کتاب افسانه شیرین و فرهاد، کتاب معرفی جاذبه‌های تاریخی و گردشگری استان کرمانشاه و همچنین چاپ چند مقاله پژوهشی با عنوان‌های بررسی نقوش صخره‌یی غار آوزا، ورگر محوطه‌ای از عصر نوسنگی و نقش لاله‌های واژگون در سنگ‌تراشه‌های بیستون از جمله دیگر آثار علیرضا مرادی بیستونی است.
نظرات بینندگان