arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۷۰۸۸
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۳ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۲

ادعای بهمنی: هیچ برداشت غیر قانونی از منابع بانک مرکزی نشده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس کل سابق بانک مرکزی با بیان این‌که هیچ گاه برداشت غیر قانونی از منابع بانک مرکزی صورت نگرفته است، گفت: از 46 سال تجربه فعالیت بانکی طی مدت حضورم در بانک مرکزی استفاده کردم و با امکانات موجود بیش از این نمی‌شد کاری انجام داد.

محمود بهمنی در حاشیه مراسم تودیع خود و معارفه رییس کل بانک مرکزی درباره عملکردش اظهار کرد: با این امکانات نمی‌توان بیش از آنچه انجام شد توقع داشت.

وی با بیان این‌که طی این مدت 46 سال سابقه بانکی را به کار گرفتم گفت: 32 سال تدریس دانشگاهی به دردم نخورد و تنها چیزی که طی این مدت به من کمک کرد تجربه سیستم بانکی و هماهنگی همکاران بانک‌ها و بانک مرکزی بود وگرنه این موفقیت‌ها نمی توانستیم را کسب کنیم.

رییس کل سابق بانک مرکزی در پاسخ به این که وزیر سابق اقتصاد نمره ایثار به بانک مرکزی داد شما چه نمره‌ای می دهید تصریح کرد:‌ خودم نمی‌توانم به خودم نمره بدهم اما تمام آنچه به ذهنم رسید انجام دادم.

بهمنی با بیان این‌که در شرایط تحریم کار را پیش بردیم، افزود: اگر می‌خواستم در مورد کارهایی که انجام شده صحبت کنم باید فقط سه ساعت به مسائلی به کارهایی که برای عبور از تحریم انجام دادیم می پرداختم که کاملا محرمانه بود.

وی اضافه کرد:‌ اگر می خواستم در پاسخ به نمایندگان مجلس و افرادی که سوال می‌کنند این مسائل را بازگو کنم به ضرر کشور و نظام بود چرا که این مسائل باید محرمانه باشد و ادامه یابد تا بتوانیم تحریم را پشت سر گذاریم.

رییس کل سابق بانک مرکزی در پاسخ به اینکه آیا در صورت درخواست در بانک مرکزی فعالیت خواهید کرد؟ گفت:‌ هر کاری که از من بخواهند و در جهت پیشبرد اهداف کشور باشد کوتاهی نخواهم کرد چرا که ما متعلق به نظام ، کشور و دولت هستیم.

بهمنی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این که چگونه از اتهامات وارده در بانک مرکزی مبنی بر تامین منابع یارانه نقدی و جبران کمبود منابع دولت دفاع می‌کنید؟ گفت: بانک مرکزی کار خلافی نکرده و در مقابل بسیاری از مسائل ایستاده است.

رییس سابق بانک مرکزی به مصوبه 57 هزار میلیارد تومانی مجلس در مورد اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها در سال 89 اشاره و اضافه کرد: با توجه به اینکه در ابتدای قانون قیمت حامل های انرژی افزایش پیدا نکرده بود منابعی برای پرداخت یارانه وجود نداشت بنابراین بانک مرکزی به دولت مبلغی را قرض داد که به عنوان بدهی دولت به حساب می‌آید اما هیچ گاه برای هیچ امری برداشت غیر قانونی از بانک مرکزی صورت نگرفته است.

وی همچنین درباره دستورالعمل اجرایی نظارت بر فعالیت صرافی‌ها که توسط شورای پول و اعتبار تصویب شده است، گفت: سرمایه لازم برای ایجاد صرافی‌ها براساس این دستورالعمل افزایش یافت اما این تصمیم فردی نبوده و با موافقت کلیه اعضای شورای پول و اعتبار صورت گرفته است اما از طریق معاون نظارتی بانک مرکزی درخواست کردیم که این مصوبه اصلاح شود که باید چنین اتفاقی بیفتد.

نظرات بینندگان