arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۷۲۳۷
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۰ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۲

اسماعیلی: سامانه‌ پدافندی را خودمان می‌سازیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فرمانده قرارگاه مرکزی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، جدیدترین دستاوردها و سامانه های مورد استفاده نیروهای مسلح در دفاع از حریم هوایی کشورمان را تشریح کرد.

امیر فرزاد اسماعیلی در گفتگوی اختصاصی با شبکه العالم، دفاع از خاک و تمامیت ارضی را حق مسلم هر كشوري دانست و گفت: بايد سعي كنيم براي حفظ استقلال خودمان و حفظ دستاوردهايي كه براي آسايش و معيشت ملت خود داشته ايم؛ مراقب و هوشيار باشيم تا كسي چشم طمع به اين دستاوردها نداشته باشد.

اسماعیلی که مهمان برنامه "من طهران" شبکه العالم بود، در باره لزوم صیانت از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی تصریح کرد: جمهوري اسلامي ايران بعد از پيروزي انقلاب شكوهمند خود دستاوردهاي زيادي داشته كه مرهون تلاش و خود باوري همه اقشار ملت بوده و در بخش نظامي هم وظايف نيروهاي مسلح حفظ و حراست از باورها ودستاوردهاي ملي و مذهبي ماست. در اين زمينه پدافند هوايي كه خط مقدم و جبهه اصلي و اول در بحث دفاع از حملات موشكي و هواپيماهاي دوربرد استراتژيك و نيز هواپيماهاي بدون سرنشين است بايد بتواند با طيف وسيعي از تهديدات فراروي ايران مقابله كند.

سامانه هایی که هرگز خاموش نمی شوند

امیر اسماعیلی ادامه داد: در کنار نيروي انساني، باید سيستم ها و تكنولوژي داشته باشيم كه در هيچ ساعتي از شبانه روز مجاز به خاموش كردن آنها نيستيم و نبايد دچار اختلال شوند. پس به سامانه هاي راداري، موشكي و شنود الكترونيكي نيازمند بوديم كه دراين زمينه به دستاوردهای خوبي هم رسيديم. برآورد  و ارزيابي ما از سيستم نظامي و سامانه هاي دفاعي مان اين طور است كه از آمادگي بالايي برخورداريم. سامانه های دفاعی را فقط در اطراف مناطق حساس و هسته اي نچيديم، بلكه به دنبال اين بوديم كه از دوردست و شروع مرزهاي جغرافيايي و از عمق تهديد دشمن را كشف كنيم تا زمان مناسب را براي اقدام و خنثي كردن تهديد داشته باشيم. تهديدات در بحث فضا و هوا از سرعت و دقت بالا برخوردار است، بنابراين پدافند هوايي بايد يك نيروي کارامد و متخصص و با واكنش سريع باشد. از سوي ديگر اشراف اطلاعاتي مناسبي از كشورهاي تهديد كننده داريم و مي دانيم آنها چه مي كنند و طبيعتا اين برگ برنده پدافند هوايي است.

بزرگترین چالش سیستم‌های پدافندی وابسته

به گفته فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش، بزرگ ترين چالش پدافند هوايي در كشورها اين است كه سيستم هاي دفاعی شان را از ساير كشورها وارد مي كنند و از بسياري جهات به كشور فروشنده وابسته هستند. ما فرايند بومي سازي سامانه هاي خود را از سال ها قبل شروع كرده ايم و اين فرايند هنوز ادامه دارد. توليدي كه در قرارگاه پدافند هوايي به كمك دانشگاهها و صنعت وزارت دفاع اتفاق مي افتد، تاكتيك را تعيين نمي كند. ما تاكتيك را بر اساس تهديد معين مي كنيم و بر اساس تاكتيك مان نياز عملياتي خود را تعريف مي كنيم و بر اساس همين نياز عملياتي سيستم را توليد مي كنيم و اين بسيار متفاوت است با فرايندي كه در آن سامانه ها را از كشور ديگري خريداري كنيم و بعد علاوه بر وابستگي، تاكتيك را براساس تكنيك تعيين كنيم.

سامانه‌های پدافندی را خودمان می سازیم

امیر اسماعیلی در ادامه تاکید کرد: اگر قرار است ما در برابر تهدیداتی مثل تهدیدات آمریکایی یا اسرائیلی یا تهدیدات هر کشوری که چشم طمع به باورهای جمهوری اسلامی ایران دوخته است، بایستیم و تمام قد هم بایستیم، بایستی در داخل کشور خودمان به این گونه مسائل فکر کنیم. الحمدلله این کار صورت گرفته است و امروز افتخار این را داریم که در 3600 نقطه درکشور با سامانه های پدافند هوایی پوشش نسبتاً خوبی را ایجاد کرده ایم و نیازی به تکنولوژی نظامی از کشورهای دیگر نداریم.

نحوه دفاع از مراکز حساس و راهبردی

به گفته فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص)، برای مناطق هسته ای برای مناطق حساس و حیاتی، یک پدافند هوایی در لایه های متعدد ارتفاعات درلایه ارتفاع پست، متوسط و بالا به این اندیشیده که باید سامانه هایش را بر اساس تجارب هشت سال دفاع مقدس چیدمان کند. اولین نکته ای که درپدافند هوایی به ما کمک کرد، تفکیک پدافند هوایی از نیروی هوایی بود، دومین مساله استفاده از پتانسیل همه نیروهای پدافندی کشور اعم از سپاه، ارتش و بسیج بود.

تهدیدات نوین و راهکار دفاع در برابر آنها

اسماعیلی درباره امکانات و قدرت های دفاعی ایران برای مقابله با موشک های آمریکا گفت: تهدیدات نظامی امروز در دنیا عبارتند از: پهبادها، پهبادهای با سرعت بالا، با قابلیت ارتفاع بیشتر وهمچنین موشک های کروز یا موشک های نیمه بالستیک و حتی هواپیماهای استراتژیک برد بلند که بمب افکن ها هستند. ما از خاک خودمان دفاع می کنیم، بنابراین هدف و برنامه داریم، نقاط ضعف کشور خودمان را می شناسیم، جای جایِ معابر ورودی و نفوذی را می شناسیم و درآن جا کمین گاه گذاشتیم، چشمان بیدار پدافند هوایی کمین گاهی است برای غافلگیری دشمنانی که چشم طمع می دوزند.

ناتوانی هواپیماهای یو-2 در نفوذ به حریم هوایی کشور

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود، به ماجرای تلاش هواپیماهای رادارگریز سرنشین‌دار یو-2 برای نفوذ به حریم کشورمان اشاره کرد وگفت: هواپیمای پنهان کار یو 2 طوری طراحی شده که اصلاً نباید دیده بشود، باید به مرزهای یک کشور نزدیک شود و عکسبرداری کند واطلاعات جمع آوری کند، اما ما هواپیمای پیشرفته پنهان کار یو-2 آمریکایی را قبل از نزدیک شدن به مرزهای جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران کشف می کنیم و به آن اخطار می دهیم و ازهمه مهم تر این که خلبان این هواپیما تمکین می کند و به اخطار ما پاسخ می دهد و از مرزهای ما دور می شود. چون برابر قوانین بین المللی هوانوردی، درصورتیکه تمکین نکند، مورد اصابت قرار می گیرد و منهدم می شود، ما با کسی تعارف نداریم.

امیر اسماعیلی در مورد زمان وقوع این رخداد گفت: یک مورد در رزمایش ولایت 89 در منطقه عمومی جاسک این اتفاق افتاد که به دو فروند هواپیمای یو-2 اخطار داده شد و از آن زمان به بعد تا سال 90 تقریباً یک تغییر محسوس در رفتار این نوع هواپیماها ایجاد شد، آن ها فکرش را نمی کردند که این هواپیما کشف شود. بعد تغییراتی در تکنولوژی این هواپیما دادند و در سال 91 باز پرواز این هواپیماها شروع شد و در منطقه جنوب شرق درسواحل دریای عمان درخارج از مرزهای ما، قصد نزدیکی داشتند، به آن ها اخطار داده شد، مجدداً از مرزها دور شدند، تقریباً یک کار روزانه، ما با این دست هواپیماها درمنطقه خود داریم. اعم از یو-2 که با سرنشین هست یا بدون سرنشین هایی مثل آر- کیو 4، ام کیو170.

شکار خارق العاده آر کیو 170

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي ارتش درباره هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی که ایران موفق به شکار آنان شده است، گفت: شکار پیشرفته ترین هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی که آر- کیو 170 از کارهای خارق العاده بود، چرا که سيستمي در اين هواپيما طراحي شده است كه به خودي خود اگر همه سامانه هاي هدايتي اش از مدار خارج شود، هواپيما منهدم مي شود و تمام اطلاعات گردآوري شده اش از بين مي رود. ما اين هواپيما را به گونه اي در داخل خاك ايران نشانديم كه شايد خود آمريكايي ها هم نمي توانستند آن را به سلامت بنشانند. ما مي توانستيم اين هواپيما را منهدم كنيم، اما نشاندن اين هواپيما نشانه توانمندي برتر جمهوري اسلامي ايران است.

پس از اتفاقي كه براي آر.كيو.170 و هواپيماي سي اگل اتفاق افتاد و اخطارهاي مكرري كه به هواپيماهاي بدون سرنشين و پنهان كار داده شد، همه به توانمندي قرارگاه پدافند هوايي و توانمندي جمهوري اسلامي ايران پي بردند و از مرزهاي ما فاصله اي قابل توجه گرفته اند.

ماجراي سرگرداني صدراعظم آلمان

امیر اسماعيلي با رد تبليغات رسانه اي مبني بر اينكه پهپادهاي بيگانه بر فراز ايران در حال آمد و شد هستند، گفت: پدافند هوايي ارتش با كسي تعارف ندارد، در ارديبهشت سال گذشته در ساعت يك بامداد صدراعظم آلمان قصد ورود به آسمان جمهوري اسلامي ايران را داشت، اما طرح پروازي نداشت. ما هواپيماي حامل وي را در بيرون از مرزهاي هوايي ايران در حالت چرخش نگه داشتيم و به آن اجازه عبور نداديم.

تجربه 8 سال دفاع مقدس

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران درباره توانايي رصد پدافندي ارتش، گفت: تجربه اي كه در 8 سال دفاع مقدس به دست آمد اين بود كه ما در همه طيف هاي يو.اچ.اف، اچ.اف، وي.اچ.اف، ال.اف و همچنين اس، رادار داشته باشيم. امروز اين افتخار را داريم كه در لايه هاي متعدد پدافند هوايي از نقاط صفر مرزي تا مناطق حساس و حياتي رادار در باندها و بردهاي مختلف داريم.

رادار شهاب و رادار کیهانی 2500 کیلومتری

اسماعيلي افزود: رادار شهاب از قابليت كشف اهداف پنهان‌كار برخوردار است. راداري ديگر طراحي كرده ايم كه ان شاء الله تا پايان امسال آن را نصب خواهيم كرد. اين رادار، راداري كيهاني با برد بيش از 2500 كيلومتر، است. اين فن آوري را تنها  دو یا سه كشور بزرگ و صاحب فن آوري جهان در اختيار دارند و ما به اين فناوري رسيده ايم. اين رادار حتي تا 1000 كيلومتر قبل از مرزهاي كشور، هرگونه تهديدي حتي اهداف ريزپرنده و اهداف راهبردي پنهان كار را هم كشف مي كند.

بهبود سامانه دفاع موشكي اس 200

وي افزود: ما توانستيم سامانه موشكي صياد 2 را با سامانه اس 200 عجين كنيم. كاركرد سامانه موشكي بلند برد اس 200 درگيري با اهداف راهبردي و موشك هاي نيمه بالستيك است و اين سامانه قابليت نقطه زني نداشت، ولی ما در رزمايش مدافعان آسمان ولايت 4 با اين سمانه پهپاد را زديم. همچنين توانستيم اين سامانه را براي بردهاي متوسط و كوتاه كاربردي كنيم.

سامانه شنود الكترونيكي صياد 40، افتخار ملی

امیر اسماعیلي گفت: شنود الكترونيكي، يعني بتوانيم دشمن را كشف كنيم و دشمن نتواند ما را كشف كند. اتفاقي كه براي هواپيماهاي يو2 آمريكايي افتاد اين بود كه آن ها نمي دانستند كدام سامانه در حال اخطار دادن به آنها است.سامانه شنود صياد40 افتخاري براي كشور است. اين سامانه، حداقل در منطقه خاورميانه، كم نظير است و مي تواند هر نوع پرنده اي را اگر رادار يا راديوي آن روشن باشد، كشف كند، بدون اين كه خود كشف شود.

سامانه راداری "بي صدا"

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران افزود: ممكن است در فضاي بحران، هواپيما يا پرنده اي به ما حمله كند و ما را تهديد كند، اما هم راديو و هم رادارش خاموش باشد و در سكوت كامل راديويي حمله خود را انجام دهد. پدافند هوايي براي چنين وضعيتي نيز برنامه اي انديشيده است. ما راداري در كشور داريم به نام رادار بي صدا. اين رادار پسيو ِآرايه فازي است. يعني از اعوجاج حركت هواپيماها و پرنده ها در آسمان، آن ها را كشف و شناسايي مي كند. سمت، سرعت و ارتفاع آن را براي ما مشخص مي كند. بحمد الله اين رادار، امسال رونمايي شده است.
نظرات بینندگان