arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۷۶۶۴
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۱ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۲
محمد رضا خباز:

آقایان ابتدا یک سوزن به خود و سپس یک جوالدوز به دیگران! / دلسوزی‌های امروز را از 8سال پیش آغاز میکردید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک نماینده سابق مجلس گفت: «اکنون دولت جدید با تورم بیش از 40 درصد روبرو است. آیا باید همان روش گذشته را ادامه دهد؟ یعنی در ابتدای کار قیمت حامل های انرژی را یکباره افزایش دهد تا شوک دیگری به تورم وارد شود؛ یا اینکه با سیاست های دیگر همین روال را ادامه دهد تا بتواند تورم را مهار و سپس قدم های اصلاحی را بردارد.»

برخی نمایندگان اصولگرای مجلس با انتقاد از عدم تمايل دولت به افزايش 38 درصدي قيمت حامل هاي انرژي معتقدند: دولت تصميم دارد در مسير دولت قبل حركت كند و با رفتار عوام پسندانه با مردم مواجه نشود.

آنها با اشاره به افزايش قاچاق سوخت از كشور به دولت انتقاد می کنند که تا چه زمان قصد دارد بنزين را به قيمت 400 تومان به مردم بفروشد؟ و این رویکرد را نشانه ای از رویکرد پوپولیستی دولت عنوان می کنند.

آیا روحانی همچون احمدی نژاد رویکردی عوام پسندانه را انتخاب کرده است؟ آیا سیاست های دولت یازدهم همچون سلف خود پوپولیستی است؟

محمد رضا خباز نماینده سابق مجلس در گفتگو با فرارو گفت: «برای تحلیل درست در این موضوع باید دید دولت نهم و دهم کشور را در چه وضعیتی تحویل گرفت و چگونه تحویل داد تا آنگاه فهمید دولت جدید چه باید انجام دهد.»

وی ادامه داد: «در مرحله اول منتقدین امروز باید اشتباهات دیروز را بپذیرند که اگر نپذیرند هم به خود و هم به کشور و مردم جفا کردند. باید بپذیرند که یک دولت مدعی اصولگرایی را روی کار آوردند و آن دولت کشور را با چه شرایطی تحویل گرفت و با چه شرایطی تحویل داد.»

این نماینده سابق مجلس اظهار کرد: «اولین موضوع که برای همه مردم ملموس است نرخ تورم است. دولت نهم کشور را با 10.5 الی 11 درصد تورم تحویل گرفت و با بیش از 40 درصد تحویل داد. لذا اگر دولت آقای روحانی بخواهد به همان روش دولت قبلی عمل کند نرخ تورم به بیش از 60 درصد خواهد رسید.»

وی با خطاب قرار دادن منتقدین دولت یازدهم گفت: «آقایان باید مسئولیت خود در چهار برابر کردن نرخ تورم را بپذیرند و عنوان کنند یا در اثر سیاست های غلط و یا در اثر عدم نظارت بر دولت کشور را به این شرایط کشاندند.»

وی ادامه داد: «اکنون دولت جدید با تورم بیش از 40 درصد روبرو است. آیا باید همان روش گذشته را ادامه دهد؟ یعنی در ابتدای کار قیمت حامل های انرژی را یکباره افزایش دهد تا شوک دیگری به تورم وارد شود؛ یا اینکه با سیاست های دیگر همین روال را ادامه دهد تا بتواند تورم را مهار و سپس قدم های اصلاحی را بردارد.»

نماینده مردم کاشمر در مجلس هشتم گفت: «ما خراسانی ها ضرب المثلی داریم که می گوییم بیماری به خروار، شفا به مثقال. دولت گذشته و حامیان آن بیماری تورم را با خروار آوردند؛ و اکنون دولت فعلی قصد دارد این بیماری را به مثقال درمان کند؛ لذا زمان لازم است.»

وی ادامه داد: «هنوز اعضای دولت تکمیل نشده است؛ آقایان اجازه دهند ترکیب دولت کامل شود و سپس این "بیماری به خروار" را که در اثر سوءتدبیر بر کشور حاکم شده به مثقال درمان کند.»

خباز با بیان اینکه هرگاه دولت بر همه ارکان کاملا مسلط شد اصل هدفمندکردن یارانه ها را با جان و دل اجرا می کند گفت: «چرا مجلس هشتم و نهم با اجرای فاز دوم هدفمندی مخالفت کرد؟ (که به نظر بنده کار خوبی هم کردند.) دلیل آن این بود که مجلس می دانست اجرای فاز دوم به معنای افزایش قیمت حامل های انرژی است که تورم سرسام آوری را بر کشور حاکم خواهد کرد.»

وی ادامه داد: «دولت قصد دارد بر خلاف دولت گذشته پاسخگو باشد و حرف کارشناسان را به سخره نگیرد. اکنون تنها دو هفته است که دولت آغاز به کار کرده و هنوز ارکان آن کاملا شکل نگرفته است اما آقایان انتظار دارند دولت یکباره قیمت حامل های انرژی را افزایش دهد و بر تورم چهار برابری که آقایان ایجاد کردند تحمیل اضافه ای بار کند.»

وی تصریح کرد: «آقایان دولت جدید را در برابر عمل انجام شده قرار داده اند و دولت راهی جز این ندارد که به این شیوه رفتار کند.»

این نماینده سابق مجلس خاطرنشان کرد: «اگر همین آقایانِ منتقد، فردا رئیس دولت شوند آیا می توانند بنزین را به یکباره طبق نظر آقای احمدی نژاد 2500 تومان که نه 1500 تومان کنند؟ در این صورت تورم چنان جهشی خواهد کرد که از بیش از 40 درصد به بیش از 60 درصد خواهد رسید. آیا در این شرایط می توان کشور را اداره کرد؟»

وی ادامه داد: «لذا آقایان ابتدا یک سوزن به خود بزنند و سپس یک جوالدوز به دیگران. آقایانی که چنین صحبت هایی می کنند آیا اگر خود رئیس دولت بودند در همان ماههای اول قیمت حامل های انرژی را افزایش می دادند؟»

خباز گفت: «دولت به درستی معتقد است بودجه سال 92 واقعی تنظیم نشده و یک بودجه تورم زا است و لذا قصد اصلاح آن را دارد؛ اما مجلس به دو فوریت آن رای نداد.»

وی ادامه داد: «آقایان دلسوزی های امروز را باید از هشت سال پیش آغاز می کردند. انصاف این است که اجازه دهند دولت کار خود را شروع کند. اگر قرار است به هر اظهارنظر دولت حمله کنند باید اول به تصمیمات قبلی خود حمله کنند چون دولت جدید که هنوز کاری نکرده است.»

وی تصریح کرد: «اجازه دهند یک سال بگذرد و اگر شرایط از وضع کنونی بهتر نشد آنگاه انتقادات سازنده منتقدین قابل توجه، ارزیابی و پذیرش خواهد بود.»

نظرات بینندگان