arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۸۲۱۶
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۳ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۲

توافق کردهای سوریه برای تشکیل دولت موقت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا نوشت:

منابع سیاسی کردهای سوریه از توافق دو گروه اصلی کردهای این کشور برای تشکیل دولت موقت خودمختار در شمال و شمال شرق سوریه خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه الحیاة -چاپ لندن- این توافق میان "مجلس کردستان سوریه" و "شورای ملی کردهای سوریه" امضا شد که بر اساس ‌آن مناطق کردنشین شمال و شمال شرق این کشور توسط دولتی موقت متشکل از گروه‌های کرد اداره خواهد شد.

بر اساس گزارش الحیاة، روز یکشنبه مذاکراتی طولانی میان نمایندگان دو گروه مذکور در شهر قامشلی سوریه برگزار شد که در پایان دو طرف توافق کردند تا کمیته‌ای برای تدوین قانون اساسی موقت تشکیل شود و پس از آن دولتی موقت برای اداره مناطق کردنشین سوریه روی کار آید.

بر اساس توافق کردها، دولت موقت وظیفه برگزاری انتخابات سراسری در مناطق کردنشین سوریه را بر عهده خواهد داشت که ناظران بین‌المللی و منطقه‌ای بر این انتخابات نظارت خواهند کرد و پس از آن دولت خودمختار کردها در شمال سوریه تشکیل می‌شود.

کردهای سوریه همچنین توافق کردند که در مرحله انتقالی مسئولیت امور سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و حمایت از غیرنظامیان در مناطق کردنشین به عهده دولت انتقالی متشکل از تمامی گروه‌های کرد در شمال سوریه باشد.

پیشنهاد مذکور از سوی "صالح مسلم"، رئیس حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه مطرح شد که بنا به ادعای محافلی از درون این حزب، مسلم طرح خود را با مسئولان ایرانی و ترکیه‌ای در سفرش به تهران و آنکارا در میان گذاشته است.

این توافق به احتمال زیاد بر توافق اخیر شورای ملی کردهای سوریه که با ائتلاف مخالفان سوری منعقد کرده بود تاثیر منفی خواهد گذاشت.

پیشتر شورای ملی کردهای سوریه با ائتلاف مخالفان توافقی شامل 16 بند امضا کردند که بر اساس آن کردهای سوریه به صف مخالفان دولت سوریه بپیوندند اما در مقابل امتیازاتی به آنها داده شود. این توافق مورد قبول دیگر گروه‌های کرد سوریه از جمله مجلس کردستان سوریه واقع نشد.

کردهای سوریه توافق‌های به دست آمده را به اطلاع مسئولان کردستان عراق نیز رسانده‌اند و برای این توافق با آنها نیز مشورت شده است.



نظرات بینندگان