arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۸۴۴۷
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۰۹ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۲

سخنگوي سازمان ملل متحد: گزارش بازرسان شيميايي هنور آماده نشده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: بازرسان شیمیایی این سازمان همچنان مشغول بررسی آزمایش ها و مکتوب کردن مصاحبه ها و مدارک نمونه برداری شده از سوریه هستند و گزارش آنها هنوز آماده نشده است.

مارتین نسیرکی ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران گفت روز چهارشنبه طبق برنامه موقت بشردوستانه آلمان که اسفند گذشته اعلام شد، یکصد و هفت مهاجر سوری در لبنان، به هانوور آلمان منتقل می شوند.

وی افزود برنامه موقت بشردوستانه آلمان، برای پنج هزار مهاجر سوری امکان اسکان موقت فراهم کرده است.

نسیرکی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نظر اخضر ابراهیمی مبنی بر احتمال طرح قطعنامه ای جدید در مورد سوریه گفت: اخضر ابراهیمی در حال پیگیری دقیق و گام به گام مسائل سوریه است.

وی در پاسخ سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه آیا در این قطعنامه درباره احتمال برگزاری کنفرانس بین المللی درباره سوریه نیز سخنی به میان آمده یا خیر گفت: من نمی دانم که در قطعنامه دقیقا چه مطالبی خواهد بود اما به صورت کلی دبیرکل به وضوع تاکید کرده است که مساله سوریه راه حل سیاسی دارد.

مارتین نسیرکی در پاسخ به سوالی درباره اینکه در صورت تصویب قطعنامه ای درباره سوریه، آیا سازمان ملل قادر به از بین بردن سلاح های شیمیایی سوریه خواهد بود یا خیر گفت دبیرکل سازمان ملل بارها از دولت سوریه درخواست کرده است که به عضویت سازمان بین المللی منع کاربرد سلاح های شیمیایی درآید.

سخنگوی سازمان ملل همچنین درباره نحوه مشخص شدن مقصر حملات شیمیایی در سوریه نیز گفت گروه بازرسان سازمان ملل وظیفه دارند که مشخص کنند که آیا در سوریه از سلاح شیمیایی استفاده شده است یا خیر؟

نسیرکی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در گذشته، سابقه انهدام سلاح های شیمیایی وجود دارد، گفت: بله در گذشته مواردی بوده است که آمریکا و روسیه با همکاری یکدیگر سلاح های شیمیایی را از بین برده اند.

ظهر سه شنبه، نماینده استرالیا و رئیس دوره ای شورای امنیت در جمع خبرنگاران از نشست عصر سه شنبه این شورا به پیشنهاد روسیه درباره سوریه خبر داد.

ساعتی بعد خبری مبنی بر تعویق این نشست در میان خبرنگاران مستقر در سازمان ملل متحد منتشر شد.

رئیس استرالیایی شورای امنیت، زمان برگزاری این نشست را ساعت چهار عصر سه شنبه اعلام کرده بود.

خبر منتشره مبنی بر تعویق این نشست، به ساعت یا روز برگزاری جلسه یادشده اشاره ای نداشت.

تا لحظه مخابره این خبر هنوز مشخص نیست که شورای امنیت عصر سه شنبه یا روز دیگری درباره سوریه نشست مشورتی فوق العاده خواهد داشت.
نظرات بینندگان