arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۸۸۴۹
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۲۳ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۲

پایان مذاکرات دو روزه کری و لاوروف با توافق درباره ژنو 2

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا و سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه، در پایان دیدار دوروزه خود در ژنو، بر سر برگزاری کنفرانس صلح سوریه موسوم به «ژنو ۲» توافق کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از ژنو، جان کری وزیر امورخارجه آمریکا مذاکراتش را با همتای روس خود که از دیروز در ژنو آغاز شد، سازنده توصیف کرد و گفت که این دو دیپلمات قرار است اواخر سپتامبر در نیویورک و در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد بار دیگر با هم ملاقات کنند.

جان کری امروز در کنفرانس خبری خود گفت: «ما متعهد شدیم تا با یکدیگر همکاری کنیم و شرع این همکاری همین ابتکار روسیه برای خلع سلاح شیمیایی سوریه است. با این امید که این تلاش‌ها منجر به برقراری صلح و ثبات در منطقه و جهان شود.»

کنفرانس ژنو 1 که در ماه ژوئن 2012 برگزار شد خطوط کلی گذار سیاسی در سوریه را برای پایان دادن به جنگ داخلی در این کشور تعیین کرد. اما این کنفرانس با شکست مواجه شد.

در ماه مه گذشته، مسکو و واشنگتن بار دیگر خواستار آن شدند تا کنفرانس جدیدی برای خروج از بحران سوریه برگزار شود. بحرانی که از مارس 2011 تا کنون بیش از 100 هزار کشته برجای گذاشته است.

وزیر امورخارجه آمریکا اضافه کرد که در تاریخ 28 سپتامبر با همتای روس خود ملاقات خواهد کرد تا تاریخی را برای برگزاری کنفرانس ژنو دو تعیین کنند.

اظهارات جان کری در حالی است که امروز ولادمیر پوتین در نشست سازمان همکاری شانگهای که در قرقیزستان برگزار شد، از تصمیم دولت سوریه مبنی بر پیوستن به کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی استقبال کرد. پوتین گفت: این امر نشاندهنده اراده متحدان سوری ماست.

این در حالی است که در این نشست، ایران و چین نیز از این تصمیم دولت سوریه استقبال کردند.

بشار جعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل از آمادگی کشورش برای پیوستن به کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی خبر داد.

بشار اسد رییس جمهور سوریه نیز روز گذشته اعلام کرد که تا یک ماه دیگر سلاح‌های شیمیایی خود را تحویل جامعه بین‌المللی خواهد داد.

نظرات بینندگان