arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۱۶۹۱
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۲ - ۱۲ مهر ۱۳۹۲

کندی کلافه کننده در تعیین استانداران؛ مدیریت استان های کشور در تعلیق

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در حالی که حدود دو ماه از آغاز کار رسمی رییس جمهور می گذرد، هنوز تنها برای 8 استان کشور استاندار انتخاب شده و بلاتکلیفی و فضای تردید، مدیریت 23 استان دیگر را به حال تعلیق در آورده است، اما سخنگوی وزارت کشور می گوید معرفی استانداران تا اوایل آبان ماه به طول خواهد انجامید.

به گزارش آینده ، با توجه به روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و عملکرد و فضای استانداران دولت احمدی نژاد، در قریب به اتفاق استان های کشور، مردم و مدیران و نخبگان در انتظار تغییر استانداران هستند و استانداران و بسیاری از فرمانداران قبلی هم که انتظار تغییر خود را می کشند، عملا انگیزه کافی برای فعالیت ندارند.

این امر با سرایت به دیگر مدیران سازمان ها، نوعی تعلیق و رخوت و فضای بلاتکلیفی در مدیریت استان ها به وجود آورده است.

این فضا باعث شده تا برخی مدیران که تا قبل از تغییر دولت ساعات زیادی با جدیت کار می کردند، اکنون با علم به جابجایی خود، انگیزه کافی برای مدیریت ندارند و برخی که این انگیزه را هم دارند، ممکن است از سوی مجموعه کارمندان و زیرمجموعه جدی گرفته نشوند. در نتیجه صرفا برای رفع تکلیف در محل کار حاضر شده و کار جدی را پیش نمی برند.

علاوه بر این موارد، تغییر شهرداران هم مزید بر علت شده و در برخی استان ها و شهرها که چالش های اساسی داشته اند، بعد از آن که شورای شهر جدید شهردارانی را انتخاب و برای صدور حکم به استانداری ها معرفی کرده، به علت عدم معرفی استاندار جدید، حکم شهرداران مسکوت مانده و مشکلات و اختلافاتی در بحث مدیریت شهری در شهرستان ها پدید آورده است.

قائم مقام وزیر کشور در حالی اعلام کرده برای بررسی های لازم، معرفی کل استانداران تا اوایل آبان ماه به طول می انجامد که به نظر می رسد این بررسی ها باید در فاصله اعلام نتایج انتخابات تا زمان تنفیذ انجام می شد تا دوران بلاتکلیفی بیش از این طولانی نشود. به ویژه که در مواردی که نیاز به انتقال گزینه های استانداری و مدیریت های دیگر به شهرهای دیگر وجود دارد، منطقی بود این موارد پیش از آغاز سال تحصیلی انجام شود تا در زندگی و تحصیل خانواده آنها هم مشکلی ایجاد نشود.

در اکثر استان ها چهره های مطرح و مورد وثوق جریان اعتدال و اصلاح طلبان مشخصند و ارزیابی های لازم نیز تقریبا انجام شده، اما به نظر می رسد آنچه در این میان مشکل ساز شده، فشارهای برخی نمایندگان مجلس و گروه های فشار در استان هاست که در تلاشند گزینه هایی بر خلاف رای مردم را به استانداری برسانند.

گفته می شود معرفی برخی از این گزینه ها که تحت فشار نمایندگان و بخشهای دیگر انجام شده، با مخالفت شدید کابینه و مقامات ارشد دولت مواجه شده که البته طبیعی است.

در واقع به نظر می رسد آنچه روند تعیین استانداران را کند کرده، بیش از ارزیابی های کارشناسی، نحوه مقاومت در برابر فشارهای شدید و نوعا خارج از عرف برخی مدیران احمدی نژادی و نمایندگان مجلس است که با اهداف خاص سیاسی و... به دنبال تعیین افراد هماهنگ با خود هستند.

این موضوع در یکی از استان ها با فشارهای برخی مدیران تندرو اصولگرا که تصور می کنند هنوز احمدی نژاد سکاندار دولت است و هر روز گزینه های مختلفی از سرداران و اصولگرایان مختلف را معرفی کردند، کار را به جایی رساندند که صدای یکی از بزرگان این شهر در حوزه علمیه قم نیز در آمد.

دریافت نظرات نخبگان هر استان و شهرستان و از جمله نمایندگان، مرسوم و لازم است. اما نمایندگان باید بدانند که هرچند حق نظارت و پیگیری و تذکر دارند، اما قرار نیست برای تامین نظرات آنها، رای قاطع مردم به جریان اعتدال مورد بی توجهی قرار گیرد و برداشت فشارپذیری وزارت کشور از خواسته های خلاف عرف نمایندگان نیز باعث تضعیف این وزارتخانه و دولت خواهد شد.

به هر تقدیر اکنون که سفر دکتر روحانی به نیویورک نیز با دستاوردهای مناسب به پایان رسیده، به نظر می رسد دولت و وزارت کشور باید هرچه سریعتر زمینه رخوت و بلاتکلیفی در مدیریت استانها را پایان بخشند و استاندارانی باتجربه و کارازموده، پاکدست و منطبق با رای مردم را معرفی کنند تا تکلیف دیگر سازمان ها و بخش های استانی نیز معلوم شده و کار و تلاش با تدبیر بیشتر از سر گرفته شود.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۲۹
غیر قابل انتشار: ۱
یوسف
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
0
15
وزیر محترم کشور در مراسم معرفی استاندار بزرگوار و شایسته استان اصفهان جناب دکتر زرگرپور گفتند استاندار وامدار نمایندگان و وزیر کشور نیست.انشاالله در همه استانها هم چنین باشد
مممم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
16
0
استان سمنان،استان رئیس جمهور یکی از پر حاشیه ترین استانهاست.هر روز نام یک غیر بومی برای استان مطرح میشه.اختلاف میان شاهرود و سمنان و عدم تحرک و اقدام از سوی نماینده سمنان(حتی جرات گفته گزینه پیشنهادیشون رو ندارن) امام جمعه شهرستان که غیر بومیست و متاسفانه عدم هماهنگی و اختلافات باعث شد همشهری و هم هم استانیمان صرف نظر از هر سلیقه ای به استان البرز برود تا به نظر برسد این بار هم یک استاندار غیر بومی انتخاب شود.چند گزینه از جمله رئیس ائتلاف اصلاحطلبان استان تقریبا تنها گزینه مورد نظر است.امیدوارم حالا که شرایط محیا شده استاندار بومی برای استان انتخاب شود. این مجمع نمایندگان باعث شده اختلافات برخی استان ها بیشتر شود.مخصوصا حالا.در دوره قبلی نماینده شاهرود تقریبا قدرتش رو از دست داده بود اما در مجلس نهم باز هم شاهد اعلام نفوذ هستیم برخی ها اجازه حضور استاندار بومی را نمیدهند.باز هم امیدوارم استان سمنان شاهد حضور استاندار بومی باشد.امیدوارم کلید دار استان سمنان بومی باشد
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
0
7
منتظر گزینه ای با تحصیلات بالا در حد دکتری و پاکدست واعتدالی برای استانداری اردبیل هستیم.
arfh
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
0
6
برخی ازاستانها همانندقزوین به تعطیلی به سرمی برند.نه استاندارونه مدیران کل ونه فرمانداران اهتمامی به انجام کارهاندارند.ضمن آنکه آقای وزیربداندفرماندارقزوین شریعتی وزارت کشوراست زیرامرورعملکرد8ساله ایشان دراین شهریادآوراقدامات رییس دانشگاه علامه است.جایی بسی تاسف است که وزیرکشوراینقدرآهسته به دنبال تغییرات است ولی مردم تشنه تغییرات.
از سمنان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
5
1
شنیده شده گزینه استانداری شهر رییس جمهور سمنان یک اصولگرای تندروست
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
1
27
انتخاب این وزیر کشور اشتباه بزرگ دولت بود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
1
9
خیلی طول کشیده بعضی استانها هم اصلا راضی کننده نیست آقای روحانی ترا به خدا تسلیم این تند روها نشید.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
0
30
متاسفانه تا کنون ضعیف ترین وزارتخانه مهمترین وزارتخانه بوده است. وزارت کشور بسیار کند و ضعیف عمل کرده است
قاسم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
3
18
با سلام
اميدوارم نسبت به درج اين مطلب اقدام نمائيد.
واقعيت اين است كه با مشي وزارت كشور در اين دوره و ملاحظه كاري كه در سرلوحه كاري خود ايجاد نموده ، متاسفانه علاوه بر ايستايي و ركود در امور كه در استان ها و از جمله استان يزد ايجاد شده به دليل عدم قاطعيت در تصميم گيري ، هر روز بر تعداد افرادي كه خود را شايسته قرار گرفتن در پست استانداري مي دانند افزوده شده و مضافا اينكه استانداري كه با اين شرايط انتخاب مي شود استانداري است بي خاصيت و خنثيو وامدار افراد و گروه ها .
اميدوارم كه وزارت كشور كمي تعقل چاشني كارش بنوايد .
نظرات بینندگان