arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۲۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۹ - ۱۸ مهر ۱۳۹۲

چامسکی: جامعه بین‌المللی برنامه هسته‌ای ایران را تهدید نمی‌داند/ جامعه بین‌الملل، آمریکا و کشورهای متحدش نیستند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
زبان شناس، تحلیلگر و نویسنده آمریکایی ضمن تأکید بر اینکه جامعه بین‌المللی را نباید آمریکا و کشورهای همسو با آن تعریف کرد گفت: جامعه بین‌المللی برنامه هسته‌ای ایران را تهدید نمی‌داند.

به گزارش خبرگزاری فارس، نوام چامسکی، زبان‌شناس، تحلیلگر سیاسی و نویسنده آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری راشاتودی گفت جامه بین‌الملل ایران را تهدید قلمداد نمی‌کند.

چامسکی در پاسخ به سوالی از مجری برنامه که پرسیده بود آیا به نظر وی سیاست آمریکا در قبال ایران در حال تغییر است گفت آنچه دانستن آن در این باره مهم است این است که بسیاری از مسائل درباره ایران آن چیزی نیستند که نشان داده می‌شوند.

وی گفت: «موضوع اصلی مخالفت ایران با مطالبات جامعه بین‌المللی است. چیزهای زیادی در ایران هست که باید از آن انتقاد کرد اما موضوع اصلی کاملاً متفاوت است. مخالفت این کشور با غرب و از همه مهم‌تر آمریکا برای ورود به بحث دیپلماسی سوریه یکی از آنهاست»

وی افزود: «و تا زمانی که ایران با اراده جامعه بین‌المللی مخالفت می‌کند...البته مخالفت ایران با جامعه بین‌المللی بستگی به تعریف بسیار خاصی دارد که از جامعه بین‌المللی به عمل آمده و در آمریکا استاندارد شده است. در اینجا، این اصطلاح به معنی آمریکا و کشورهای همسو با آن جا افتاده است.»

چامسکی تأکید کرد: «بنابراین اگر جامعه بین‌المللی دنیا را شامل شود، مسئله کاملاً متفاوت است. به عنوان مثال، کشورهای عضو جنبش عدم تعهد که اکثر جمعیت دنیا را در بر می‌گیرند، با قاطعیت از حق ایران برای غنی‌سازی اورانیوم حمایت کرده‌اند. بنابراین، کشورهای انگشت‌شماری ایران را به عنوان تهدید می‌بینند.»
نظرات بینندگان