arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۳۶
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۲ - ۲۱ بهمن ۱۳۸۹

حسنی مبارک: به امریکا گفتم که صدام را برکنار نکند، اما گوش نداد/بوش پدر بیشتر به نصیحت های من گوش می داد/ایران به خاطر اشتباهات امریکا قوی شده است

براساس اسنادی که ویکی لیکس به تازگی افشا کرده است، حسنی مبارک به دیک چنی ، معاون بوش، سه تا چهار بار گفته بود که صدام را برنیاندازند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
براساس اسنادی که ویکی لیکس به تازگی افشا کرده است، حسنی مبارک به دیک چنی ، معاون بوش، سه تا چهار بار گفته بود که صدام را برنیاندازند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری انتخاب، حسنی مبارک این اظهارات را در طول یک جلسه با نمایندگان کنگره امریکا در کاخ سلطنتی در قاهره در سال 2008 بیان کرده است.

بر اساس این سند ویکی لیکس، مبارک در این جلسه گفت: زمانی که جرج بوش پدر رئیس جمهور بود، او به نصیحت های من گوش می کرد اما پسرش (جرج بوش، رئیس جمهور وقت) گوش نمی دهد.

وی ادامه داد: بوش بزرگ به من زنگ زد و گفت نظرت در مورد حمله به عراق و از شر صدام خلاص شدن در طول جنگ خلیج فارس چیست؟  و من به او گفتم که تو قادر نخواهی بود که از انجا سالم بیرون بیایی و در عراق غرق خواهی شد.

مبارک می افزاید: من همین پیغام ها را به دولت فعلی دادم ، اما آنان، نصیحت های من را نادیده گرفتند.

حسنی مبارک می گوید: من 3 یا 4 بار به دیک چنی گفتم که عراق به یک رهبر مقتدر نیاز دارد و عاقلانه نیست که صدام حسین را حذف کنید.

وی افزود: به او گفتم با این کار شما ، دروازه ای را به روی ایران باز می کنید.  حسنی مبارک می گوید: دیک چنی به نصیحت من گوش نکرد.

بر اساس این سند ویکی لیکس، رئیس جمهور مصر می گوید: امریکا با این اشتباهاتی که مرکتب می شود، ایران را قوی کرده است و هدف ایران در اختبار گرفتن منطقه است.

حسنی مبارک مدعی می شود: ایران منتظر است که امریکا عراق را ترک کند تا بعد بتواند این خلا را خود در عراق پر کند.

وی در ادامه ادعا می کند: ایران به حزب الله ، حماس و اخوان المسلیمن پول می دهد.

مبارک همچنین در پایان با انتقاد از دولت بوش می گوید: دولت بوش خیلی در مورد این که مصر از نظر فضای سیاسی باز باشد، به ما فشار می اورد.

نظرات بینندگان