arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۳۷۳۰
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۷ - ۲۸ مهر ۱۳۹۲

معاون موسسه تنظیم و نشر آثار : اسیر گروه‌های افراطی نخواهیم شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره) گفت: کسانی که می‌گویند موسسه نشر و تنظیم آثار امام باید جمع شود منظورشان به طور غیرمستقیم این است که امام (ره) تمام شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین خسروی در نشست خبری که به منظور برگزاری جشنواره فرهنگی ادبی یار و یادگار در خصوص امام خمینی (ره) برگزار شد، در ابتدای سخنان خود اظهار کرد: گاهی گفته می‌شود موسسه نشر آثار امام تا چه زمانی می‌خواهد به فعالیت خود ادامه دهد و تا چند سال این موسسه باید بماند تا آثار امام را منتشر کند و من باید بگویم کسانی که چنین ایرادی را می‌گیرند یا جاهلند و یا اینکه تجاهل می‌کنند.

وی افزود: بعضی‌ها خوب می‌دانند که وظیفه موسسه تنظیم و نشر آثار امام تنها گردآوری و نشر آثار امام نبوده و اصلا برای این موضوع مجلس قانون تصویب کرده و موسسه نیز کاملا در چارچوب قانون پیش می‌رود.

معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره) نظارت دائمی بر مطالب نقل شده و نوشته‌های حضرت امام را از جمله وظایف این موسسه خواند و خاطرنشان کرد: از طریق وزارت ارشاد در یک سال گذشته مطالب و نقل قول‌هایی به دست ما رسیده و ما آن را با نقل و قول‌های امام مطابقت دادیم و در بسیاری از موارد می‌دیدیم که این مطالب افتادگی و یا اضافاتی داشته است، بنابراین ما آنها را تصحیح می‌کردیم و پس از آن برای منتقل کردنش مجوز می‌دادیم.

خسروی در ادامه با تاکید بر این‌که امام خمینی تنها یک رهبر نبود که با رفتنش همه چیز تمام شده باشد، خاطرنشان کرد: امام خمینی مانند رهبران و مصلحان دیگر جهان همچون گاندی و نلسون ماندلا فقط یک رهبر سیاسی و اجتماعی نبود، بلکه امام (ره) قبل از این‌که به رهبری انقلاب شناخته شود یک فقیه متبحر و آشنای به احکام، قرآن و سنت و یک استاد مسلم فلسفه و همچنین یک عارف به تمام معنا در جنبه عرفان نظری و عملی بوده است و امروز چشم جهانیان از منظر چنین ابعادی به مراتب علمی ایران دوخته شده تا این‌که این مراکز امام (ره) را بیشتر به دنیا بشناسانند.

وی در ادامه گفت: تنها در یک سال گذشته بیش از 130 کتاب در ابعاد مختلف اندیشه‌های امام(ره) در گرایش‌های فقهی، عرفانی و اجتماعی توسط صاحبنظران نوشته شده و ما آن را منتشر کردیم. در همین راستا باید گفت که تنها خود کتاب تحریرالوسیله که توسط امام (ره) نوشته شده مورد استفاده مراجع بزرگ است و هم‌اکنون آن را در حوزه‌های علمیه تدریس می‌کنند، بنابراین اندیشه‌های امام اندیشه‌های نابی قلمداد می‌شود.

خسروی با ابراز تاسف از این‌که در حال حاضر عرفان‌های بدلی و تخیلی در جامعه در قالب خرافات می‌خواهد جای عرفان امام را بگیرد، اظهار کرد: کسانی که خواب‌نما می‌شوند و یا ادعای ارتباط با امام زمان را دارند، عده‌ای را می‌فریبند و مخصوصا در هشت سال گذشته شاهد تعمد در انتشار خرافات در این کشور بودیم که البته بی‌تاثیر هم نبوده است. این در حالی است که اگر عرفان امام در کشور جا بیفتد، جایی برای عرفان‌های بدلی باقی نخواهد ماند.

معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره) در ادامه با طرح این پرسش که ما برای شناساندن عرفان امام چه کرده‌ایم، افزود: باید دانست امام تنها یک رهبر سیاسی نبود که دورانش تمام شده باشد. آنها که می‌گویند موسسه جمع شود منظورشان به صورت غیرمستقیم این است که امام تمام شده است در حالیکه باید به این افراد گفت امام در افکار جامعه زنده است و زنده‌تر از این هم خواهد بود.

وی در ادامه گفت: امروز در برخی روزنامه‌ها و سایت‌ها خواندیم که موسسه نشر و تنظیم آثار امام خمینی با بودجه کلان پنجاه میلیاردی چه کرده است. این در حالی است که اولا بودجه موسسه 32 میلیارد بوده است و با این بودجه بیش از 130 عنوان کتاب تدوین شده و ما همایش‌های متعددی را نیز برگزار کرده‌ایم. ضمن اینکه تدوین دانشنامه بزرگ امام خمینی با 811 مدخل از دیگر موارد مورد توجه ما بوده است.

خسروی افزود: ما با همین بودجه به مدت چهار سال بزرگ‌ترین و بی‌نظیرترین همایش سال را در 14 خرداد هر سال با حضور مقام معظم رهبری و روسای قوای سه‌گانه و یک میلیون جمعیت در حرم امام برگزار کردیم. این در حالی است که پیش از این تنها یک همایش با عنوان همایش ایرانیان که در کیش برگزار شد 51 میلیارد هزینه در بر داشته است، ولی ما با بودجه‌ای که داشتیم خانه امام را در نجف خریداری و نوسازی کردیم و به بازسازی اماکن منتسب به حضرت امام از جمله حسینیه جماران و خمین پرداختیم و ظرف یک سال با بازیدکنندگان زیادی از این مکان‌ها مواجه بودیم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه خوب است انسان در نقل مطالب انصاف به خرج دهد، گفت: موسسه‌ نشر و تنظیم آثار امام موسسه‌ای است که با کمترین هزینه بیشترین برکات را در جامعه داشته است.

معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد:شاید یکی از دلایل این حملات به موسسه این باشد که موسسه در طول بیش از بیست سال عمر خود هرگز نخواسته است اسیر گروه‌های افراطی باشد و وقتی کسانی در سال‌های گذشته از موسسه توقعاتی داشتند، ولی ما چون آن توقعات را در چارچوب اهداف و خدمت به امام نمی‌دیدیم تسلیم نشدیم و سعی کردیم استقلال خود را حفظ کنیم چنین حملاتی علیه موسسه صورت می‌پذیرد.

وی همچنین یادآور شد که استفاده از تعبیر "امام" برای امام خمینی (ره) را مدیون شجاعت آقای روحانی هستیم ؛چراکه ایشان در یکی از منبرهایشان اعلام کردند کلمه "امام " برای امام خمینی شایسته است.

انتهای پیام

نظرات بینندگان