arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۳۹۵۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۱ - ۳۰ مهر ۱۳۹۲

خرازی: از یک تماس تلفنی ذوق‌زده نشوید / برخی عمق دانش‌شان إز سیاست خارجی یک وجب است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

صادق خرازی یکی از دیپلمات‌های سرشناس ایرانی است او از برخی داخلی‌ها به خاطر این که نسبت به یک تماس تلفنی این قدر ذوق‌زده شده‌اند انتقاد کرده و می‌گوید که این افراد اطلاعاتشان نسبت به نظام بین‌الملل یک وجب هم نیست.

به گزارش ایسنا،‌ به نقل از دیپلماسی ایرانی، صادق خرازی این مطلب را در مراسم رونمایی کتاب "چند پرده از داستان روابط ایران و آمریکا و مقالات دیگر" کرده است او در ابتدای این مراسم با اشاره به این کتاب گفت: این کتاب در حوزه ادبیات سیاسی یک کادو و هدیه‌ای به مردم از جانب مؤسسه دیپلماسی ایرانی است و نویسنده تلاش کرده است در این شرایط حساس سیاسی که شناخت و آگاهی ما نسبت به آمریکا را عمیق و علمی کند.

وی یکی از مشکلات بزرگ امروز در جامعه را بزرگ‌نمایی غلو و نشان دادن واقعیات به صورت وارونه، که نتیجه عدم فهم و درک صحیح نسبت به ماهیت آمریکا است، دانست و اظهار داشت: درک صحیحی از واقعیت‌های طرف مقابل کم است و نگاهمان نسبت به مسائل سیاسی خارجی و تحولات بین‌المللی ژورنالیستی است.

وی با حمایت از جواد ظریف گفت: او با درک دقیق از مناسبات نظام سلطه مواضع نظام را در سطوح رسانه، صاحب‌نظران و مخاطبان جهانی ایران به خوبی و حرفه‌ایی بیان کرد.

خرازی افزود: هنگامی که دشمن بدترین دشنام‌ها و هتاکی‌ها را در کادویی به ما می‌زند وقتی کادو را می‌بینیم تصورمان این است که حرف‌های خوبی به ما زده اما واقعیت چیز دیگری است. کارشناس موفق کسی است که اقصی زمین بازی و یا صحنه کارزار سیاسی را ببیند و سپس مانور حرفه‌ای دهد.

این دیپلمات سابق با بیان اینکه یکی از مشکلات بزرگ امروز عدم فهم و درک صحیح نسبت به ماهیت آمریکا است، اظهار داشت: فهم و درک صحیحی از واقعیت‌های طرف مقابل موجود نیست و نگاه نسبت به مسائل سیاسی خارجی و تحولات بین‌المللی ژورنالیستی است. وظیفه دانشمندان و روشنفکران دلسوز، نگاه اگاهانه و مسؤولانه در عرصه بین‌المللی است

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به سیاست خارجی دولت یازدهم گفت: ما فکر می‌کنیم آغاز و روزهای خوبی در رابطه ایران با کل جهان شروع شده است؛ ولی همانگونه که وزیر خارجه گفت نبایست به صرف تغییر ادبیات نگاه کرد. ما بایست مترصد تغییر سیاست‌ها در قبال ایران باشیم.

وی با بیان اینکه ما بحران در بینش داریم تصریح کرد: شاید در جامعه ما علم و دانش باشد اما بحرانی که در حوزه علم امروز تهدید واقعی شناخت و آگاهی ما شده بینش است.

خرازی علت این بحران بینش را سانسور علمی و فرهنگی طی سال‌های اخیر دانست و خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات بزرگ سیستم آموزشی و آکادمیک و مراکز تولید فکر، عدم فهم و درک واقعیت‌هاست. در جامعه دچار خودسانسوری شده‌ایم و کلمه الحق را به کلمه باطل تفسیر می‌کنیم.

وی با اشاره به سیاست خارجی ایران در 8 سال گذشته افزود: در این مدت اتفاقات بسیار تلخی رخ داد که به اقتصاد و همچنین تولید و توزیع فکر و کارایی اندیشه در ابعاد و ظرفیت ملی آسیب زد.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه ارزیابی برخی صاحب نظران نسبت به آمریکا سطحی و ژورنالیستی است ادامه داد: امروز همه از یک تلفن غیرمترقبه خوششان آمده اما کسی نمی‌پرسد که مابه ازای این دیپلماسی تلفنی چه بوده است؟ چه اتفاقی رخ داده است محتوی مباحث تلفنی چه بوده است اگر از واقعیات رمزگشایی شود این خوشبینی‌ها تبدیل به واقع‌بینی بشود خواهم دید که کسانی که این کار را به ریس جمهور و وزارت خارجه تحمیل کردند و با فرافکنی سعی در فتح‌الفتوح دارد خدمتی به دیپلماسی منطقی نکرده‌اند من مخالف مذاکره با منطق برابر نیستم، همانگونه که ظریف در نقد صحبت‌های اوباما به‌ خوبی تشریح کرد اینکه هر حرکتی و هر عملیاتی در سیاست خارجی بدون هماهنگی باشد محکوم به شکست است.

خرازی تأکید کرد: سیاست خارجی بر خلاف سیاست داخلی کاملا متمرکز است بازیگران عرضه سیاست خارجی دارای مسئولیت و محدودیت هستند

خرازی ذوق زدگی برخی نسبت به رابطه ایران و آمریکا را ناشی از عدم آگاهی دانست و اضافه کرد: برخی عمق دانش‌شان إز سیاست خارجی یک وجب است.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه باید مراقب این ذوق‌زدگی‌ها باشیم تا اتفاقی رخ ندهد که شرمندگی‌اش در تاریخ برای ما بماند افزود: این ذوق‌زدگی‌ها ممکن است ما را در مسیر و جهت دیگری قرار دهد که نقطه مقابل استقلال کشور باشد و ممکن است به استقلالمان ضربه بزند. برای خوشایند مخاطبان و یا محبوبیت‌ها سیاسی هر حرکت بدون پس هماهنگی در سیاست خارجی محکوم بشکست است.

برای ارتقاء بینش و آگاهی در کشور، نوشتن امثال این کتاب‌ها ضروری است و امیدوارم که نوشتن این کتاب‌ها افزایش یابد. وی با طرح چند سوال که آیا باید مناسبات دیپلماتیک با آمریکا امکان دارد در چنین فضایی برقرار شود یا اینکه باید بررسی کنیم و بیندیشیم که چگونه مذاکراتمان پیش رود گفت: ایا مذاکرات مبنای روابط با آمریکاست یا انکه مذاکرات ابزاری برای پیشبرد اهداف‌مان در همه عرصه‌های بین‌المللی و کاهش تهدیدات است، البته مذاکرات مبتنی بر استیفای حقوق ملت ایران قابل دفاع است و انچه طی این پنجاه روز توسط متولیان سیاست خارجی دنبال شده قابل فهم است.

وی با تأکید بر مشخص نمودن اولویت‌ها در سیاست خارجی توجه به حوزه پیرامونی همسایگان را پر اهمیت دانسته و گفت: هنوز ارتباط ایران با کشورهای همسایه از جمله قفقاز، حوزه خلیج فارس و خاورمیانه دستخوش برخی معضلات و مشکلات است

وی تصریح کرد: ما باید بیندیشیم که اگر مناسباتمان با آمریکا عادی شود از این کشورها به عنوان یک ابزار فشار علیه ایران می‌تواند استفاده شود یا نه.

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین با طرح این سئوال که آیا مناسبات ما با آمریکا در شرایط فعلی ابزار و بستر مناسبی برای تعدیل فشار و بحران‌هایی است که با آن مواجه هستیم؟ ادامه داد: متاسفانه برخی این گونه و این طور تبلیغ می‌کنند که مردم در فرایند انتخابات در اعتراض به سیاست خارجی و تحریم‌ها رای داده‌اند؛ سوال دیگر این است آیا این گونه تبلیغ کردن دست ایران را در مذاکرات خالی نمی‌کند؟

وی با اشاره به موضع‌گیری‌های مقامات غربی در چند روز اخیر نسبت به ایران خاطرنشان کرد: با بررسی اظهارنظرهای مقامات غربی می‌توان دریافت که غربی‌ها بدنبال این هستند و اینگونه القا می‌کنند که تحریم‌ها بر ایران اثرگذار بوده است همچنان که اوباما گفته است اگر ایران واکنش مثبت می‌دهد این نشان می‌دهد نتیجه تحریم‌هاست.

خرازی با انتقاد از رفتار انگلیس در مقابل ایران گفت: انگلیس‌ها رفتار دوگانه نسبت به ایران دارند می‌گوید کاردار موقت غیرمستقر برای ایران انتخاب کرده است این توهین و اهانت به ملت با تمدن و با ابهت ایران است.

وی اظهار داشت: البته ما می‌دانیم که از این عمر دولت 50 روز بیشتر نمی‌گذرد و دوستان مسئول ما در سیاست خارجی طی این مدت تلاش حرفه‌ایی کرده‌اند با مشکلات زیادی که بر اثر اشتباهات رفتارها وهنجارهای غیرمنطقی پیشین به وجود آمده، روبرو هستند و بایست فرصت داد و به صورت حرفه‌ای از اقدام‌های ملی آنها حمایت کرد .

خرازی در پایان خاطرنشان کرد: مناسبات و مذاکراتی که هنوز هیچ توجیهی در داخل کشور ندارد می‌تواند هزینه‌پرداز باشد.

وی خاطر نشان کرد برخی وجود لابی را که ضرورت هم در اجرای سیاست خارجی دارد را بمثابه اصل و فرع سیاست خارجی می‌دانند بلکه لابی و بسترسازی بخشی از یک سیاست خارجی حرفه‌ای است اما صرف لابی به تنهایی قادر به گره از مشکلات گشودن نیست.

انتهای پیام

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۲۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
2
33
اگر بگذارند فعلا كسانى موضوعات را پيش ميبرند كه شناختشان خيلى بيش از اين حرف ها است شما اگر زورتان ميرسد جلوى كساني را بگيريد كه به اندازه بند انگشت هم شناخت ندارند ولى هررروز اظهار نظر ميكنند و به دلت هتاکی.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
2
29
چرا اين روزها همه ديپلمات برجسته شدند؟ بجاي اين حرفها بهتراست از تيم اقاي روحاني ديپلماسي ياد بگيريد و زياد به كار نكرده خود مغرور نشويد!
داریوش
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
1
21
اینکه نباید ذوق زده شد حرف درستی است ولی بنظر میرسد که عمق مشکلات مردم و اقتصاد کشور چیزی نیست که از دید خارجی ها مخفی باشد .
نظرات بینندگان