arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۴۱۲۶
تعداد نظرات: ۶۰ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۰ - ۰۱ آبان ۱۳۹۲

توضیح نجفی در مورد اظهاراتش درباره قلیان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محمدعلی نجفی رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت:

همچنان که پیش‌بینی می‌کردم، سخنانم در برنامه پایش شبکه اول سیما بازتاب گسترده‌ای یافت و مخالفان و موافقان درباره‌اش به بحث‌ پرداختند. مثل هر موضوع دیگری؛ گروهی هم این موضوع را بهانه‌ای کردند تا دعواهای سیاسی را زنده کنند و نسبت‌های ناروا بدهند اما بیشتر، هم مخالفان و هم موافقان، کمک کردند تا زوایای تازه‌ای بر این بحث گشوده شود و امیدوارم این بحث در قالبی کلی‌تر و درباره محدودیت‌های غیرضرور ادامه پیدا کند و کار‌شناسان و متخصصان آسیب‌های اجتماعی، روانی و حتی اقتصادی این محدودیت‌ها را بررسی و ارزیابی کنند.

قلیان تنها یک مصداق از پدیده‌ای است که آن را محدودیت‌های غیرضروری می‌دانم و در جامعه ما بسیار است و تجربه چندین ساله همه ما نشان می‌دهد که تا چه اندازه به زیان منافع ملی کشور است. طبیعی است که همه ما دوست داشته باشیم جامعه ما، جامعه‌ای عاری از هر نوع عمل ناپسند و غیراخلاقی باشد، اما آیا با منع و محدودیت موفق خواهیم شد؟

تجربه ما و کشورهای دیگر نشان داده است که منع و محدودیت کارایی چندانی ندارند و جز در مواقع ضروری، کاربرد آن زیان‌هایی به بار می‌آورد که به نقض غرض اصلی منجر می‌شود. از این گذشته مخالفت با یک محدودیت غیرضروری و غیرقانونی، لزوماً به معنی طرفداری گسترش آن نیست. مثلاً اگر کسی، مخالف برخورد با سیگاری‌ها باشد، طرفدار گسترش سیگار نیست، من هم طرفدار گسترش قلیان کشیدن نیستم، بلکه ممنوعیت آن را محدودیت غیرضرور می‌دانم که عوارض نامناسبی دارد.

پرواضح است که هر عمل مجرمانه‌ای ناپسند است، اما هر عمل ناپسندی جرم نیست. بسیاری از رفتار‌ها در خانه و خیابان ناپسند و گاهی حتی از نظر اخلاقی نیز مردود است، اما جرم نیست و برای از بین بردن آن به ممنوعیت و محدودیت متوسل نمی‌شوند.

قلیان کشیدن هم ممکن است از نگاه ما ناپسند باشد و نباید آن را ترویج و گسترش داد، اما نمی‌توان آن را در ردیف جرایم تعریف کرد و با مردمی که قلیان می‌کشند یا با مراکزی که قلیان ارائه می‌کنند، چنان برخورد کرد که گویی مجرم هستند. هر قاعده‌ای که گذاشته می‌شود و محدودیتی ایجاد می‌کند، باید پشتوانه‌ای حقوقی یا اخلاقی داشته باشد.

آنچه اتفاق افتاده است، از جنس محدودیت‌های غیرضروری و بدون پشتوانه قانونی و شرعی و حتی عرفی است. در‌‌ عین حال اعمال آن بدون انجام کار فرهنگی و روشنگری زیان‌های روانی، اجتماعی و حتی اقتصادی فراوانی در پی خواهد داشت.

انتخاب بین بد و بد‌تر برای ما موضوع آشنایی است و درباره آن بسیار گفته شده است. ما همیشه بین انتخاب خوب و خوب‌تر مخیر نیستیم. گاهی ناگزیریم بین دو گزینه «بد» و «بد‌تر» یکی را انتخاب کنیم. ما دوست داریم که همه خوبی‌های ممکن، در کشور گسترش یابد و با هیچ نکته بدی در جامعه روبه‌رو نشویم، اما آیا چنین چیزی ممکن است؟

بحث درباره قلیان کشیدن نیز بحث بین بد و بد‌تر است. عده‌ای خیال می‌کنند با منع و ایجاد محدودیت برای پدیده‌ای مثل قلیان یا پدیده‌های دیگری از این سنخ، همه چیز درست می‌شود. اما تجربه نشان داده است که چنین نیست.

در ظاهر ممکن است بتوانیم قلیان را از اماکن عمومی تحت نظارت جمع کنیم، اما در واقع آن را به جای دیگری برده‌ایم، به جایی غیرقابل کنترل‌تر و پنهان‌تر که ممکن است با چیزهای دیگری هم گره بخوردکه متأسفانه گره خورده است. احتمالاً متخصصانی که به آمارهای شفاف‌تری در زمینه اعتیاد دسترسی دارند، راحت‌تر بتوانند مسأله را توضیح دهند و از عمق فاجعه‌ای که امروز به واسطه مصرف مواد مخدر و بخصوص مواد مخدر شیمیایی جامعه را تهدید می‌کند، سخن برانند.

ممکن است با حسن نیت و برای کاهش این موضوع تلاش کنیم و تا‌ جایی که بتوانیم محدودیت ایجاد کنیم، اما نتیجه‌ای که می‌گیریم، درست برعکس باشد و خلاف میل‌مان آن را گسترش بدهیم. تجربه‌هایی از این دست در کشور ما و کشورهای دیگر کم نیست.

نکته دیگری که در بین سخنانم مورد توجه منتقدان و موافقان قرار گرفت، تفاوت گذاشتن بین زن و مرد در قلیان کشیدن بود. تمام آنچه در این یادداشت نقل شد، در این مورد هم مصداق دارد. این تفاوت گذاشتن نیز از جنس محدودیت‌های غیرضروری است که در آن نشانه تبعیض هم وجود دارد. چرا قلیان کشیدن را ناپسند یا جرم می‌دانند؟ مگر غیر از این است که توجیه اصلی، زیانی است که به استعمال کننده وارد می‌کند؟ مگر این زیان برای زنان و مردان متفاوت است؟

حتی اگر توجیه‌ها و دلایل‌ دیگری هم وجود داشته باشد، راهش تأکید کردن بر این تبعیض نیست. این تأکید نتیجه عکس می‌دهد و زنانی را که ممکن است هیچ علاقه‌ای به این کار نداشته باشند را نیز به واکنش وا ‌دارد.

ریشه بسیاری از چنین تصمیم‌هایی در بی‌اعتمادی به ساز و کارهای درونی جامعه است. اگر اجازه بدهیم جامعه خود پسند و ناپسندش را در روند زندگی اجتماعی تعریف کند و با دخالت‌های غیرضروری در آن اخلال ایجاد نکنیم، بسیاری از این نگرانی‌ها از بین خواهد رفت. چنین اخلال‌هایی نه تنها کاری از پیش نمی‌برد که در نگاهی کلان به زیان منافع ملی و حتی به زیان سلامت روانی، اجتماعی و اخلاقی جامعه است.

برای مبارزه با اشاعه و مصرف سیگار و قلیان بهتر است جامعه و بخصوص جوانان را با مضرات آنها و زیان‌های ناشی از این مصرف آگاه سازیم و تفریحات سالمی را جانشین لذت (کاذب یا واقعی) دور هم نشستن و گپ زدن و قلیان کشیدن کنیم.

عدم منع و محدودیت برای قلیان لزوماً به معنی استفاده از آن در همه جا نیست. چنان که امروز هم در بسیاری از مراکز تفریحی قلیان مصرف نمی‌شود. هنوز می‌توانیم قهوه‌خانه‌هایی قدیمی در تهران و بسیاری از نقاط کشور بیابیم که صاحبان آن‌ها به دلیل همین زیان‌هایی که ممکن است قلیان داشته باشد، قلیان سرو نمی‌کنند. اگر چنین منع و محدودیت‌هایی وجود نداشته باشد، حق انتخاب افزایش پیدا می‌کند و هر کس بنا به درک و علایق خود دست به انتخاب می‌زند.

به نظرم تجربه‌ای که در مراکز عمومی برخی از کشور‌ها درباره سیگار وجود دارد، برای ما هم مفید است. همه می‌دانند که سیگار برای فرد استعمال کننده مضر و برای افراد حاضر در محیط بسیار مضر‌تر است. از سوی دیگر تعداد کسانی که در همه جای دنیا سیگار استعمال می‌کنند، بسیار زیاد است اما از آنجا که تجربه نشان داده است که منع و محدودیتش عملاً ناممکن است، با اختصاص فضاهایی برای سیگاری‌‌ها در بسیاری از مراکز عمومی مانند فرودگاه‌ها، رستوران‌ها و... از زیان‌های آن کاسته و مصرف آن را کنترل کرده‌اند.

درباره قلیان هم باید به همین ترتیب عمل کرد. رستوران‌ها، کافه‌ها، قهوه‌خانه‌ها و مراکزی با شرایط و امکانات خاص باید وجود داشته باشند که در آن قلیان ارائه ‌شود و مراکز عاری از قلیان نیز باید وجود داشته باشند و مردم حق دارند که کدام را انتخاب کنند.

البته وظیفه دولت و دستگاه‌ها و رسانه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز بر سر جای خود باقی است که باید مردم را نسبت به آسیب‌ها و زیان‌های مختلف مصرف مواد دخانی و از جمله قلیان آگاه سازند و راه‌های جذاب‌تری را برای گذران اوقات فراغت به آنها پیشنهاد کنند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶۰
در انتظار بررسی: ۳۵
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
599
119
حالا یکی نیست به آقای نجفی بگه آخه مگه، کشور مسائل مهمتر از این ندارد که همیشه به دنبال جو سازی های بیهوده هستیم.
پاسخ ها
شيرازي
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
جو سازي نيست عزيزم.از بس توي همه چي سليقه بي حساب و كتاب افراد خودسر حساب همه چي از دستمون در رفته كه حق ما بعنوان شهروند چي هست. در ضمن، هر كسي توي رده ي خودش صحبت ميكنه و نظر ميده.قرار نيست كه ايشون برن نرخ ارز رو مشخص كنن يا كيفيت خودروهاي ساخت داخل رو ببرن بالا
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
مثل دولت قبل این ها هم به دنبال جوسازی برای فراموش شدن مسائل اصلی هستند.
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
این قضیه جزء وظائف آقای نجفیه و جزء مسئولیت هاشونه - اتفاقا فقط آقای نجفی در این زمینه باید اظهار نظر بکنه
ایرانی اصیل
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
وقتی با یک موضوع ساده ی قلیان که از قدیم در کشور و خانه ها و در دور افتاده ترین روستاها مصرف می شده و در مراسم های خاستگاری نیز بخشی از سنت بوده که عروس ذغال بچرخاند و برای کسی هم مشکلی پیش نیامد و بخشی از صنایع توریستی ماست برخورد می کنند که باعث شن در رسانه ی ملی رئیس میراث فرهنگی در مورد این موضوع کوچک اظهار نظر کنه و عده ای سود جو جو سازی کنند از سخنان جناب نجفی.
چه به سیگار گیر نمی دن ؟
چون میلیاردها تومان سود پشت سیگاره اما پشت قلیون نه.
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
قلیون مسئله مهم کشور نیست ولی اگر محدودیت های غیر ضرور برای قلیون ایجاد شود مسئله مهم ایجاد می شود . لذا عقلا از ایجاد مشکل جاوگیری می کنند ولی آده های احساس پس از ایجاد مشکل فکر می کنند که چگونه مشکل را حل کنند و برای افراطی ها هم فرق نمی کند که در اثر خلط مباحث جناهی با کارشناسی چه زیان هایی به نظام تحمیل می شود
بهزاد
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
همین مسئله ی کم اهمیت!! را خاطر مبارکتان هست که در دولت فخیمه ی نهم و دهم با تصویب قوانین و صدور بخشنامه های بی پشتوانه ی گوناگون، این قلبان چطور دولت و مجلس و قوه ی قضائی و نیروی انتظامی را به خود مشغول کرده بود. آخرش چه شد؟ قلیان پیروز شد!
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
آقای نجفی سرویس بهداشتی فرنگی تر و تمیز برای توریست های خارجی بسازین که مردم حالشون از سرویس های بهداشتی عمومی در مناطق توریستی به هم می خوره و بالا می یارن
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
اتفاقا قضیۀ قلیان مهمه از این جهت که مصداقی از یک بحث کلی تر دربارۀ محدودیت های غیر ضرور است.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
24
375
درود بر شما کاملا موافق هستم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
353
51
خدایا اینا چشونه؟ چرا همش حرفای بی ربط می زنن؟!
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
کجاش بی ربطه؟ ایشون گفتن چیزی که جرم نیست بواسطه سلیقه فردی ممنوع نشه بلکه کنترل بشه . مگر فقط قلیان این وضعیتو داره؟ ده ها و صدها چیز ریز و درشت هم همینطوره . یکی خوشش میاد : میشه واجب مطلق . یکی بدش میاد : میشه حرام مطلق . این وسط هم یکسری وقتی فرصتی پیش میاد این وسط لول میزنن
امیرحسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
373
61
همه مشکلات فرهنگی ما حل شده رسیدیم به قلیان! اقای روشنفکر خلق الله سرطان میگیرن شما یک قلیان بگیر بذار خونه با بچه ها بکش!
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
خلق الله اگه میخوان سرطان نگیرن قلیون نکشن!!تا حالا مگه ممنوعیتش باعث شده ملت نرن دنبال قلیون!هیچ کس عقل کل نیس و اجازه نداره برا دیگران تصمیم گیری کنه باید آزادی باشه تا تصمیم عقلانی و درست معنی پیدا کنه برادر ضد روشنفکر من
icdet
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
موضوع رو نگرفتی اقاجان.دوباره بخون.
آیدین
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
شما چیکاره ای که بخوای واسه مردم تصمیم بگیری... مردم خودشون شعور دارن و حق انتخاب... تمام مملکت شده صلاحدید یه عده محدود واسه همه مردم... دروووود به شما آقای نجفی...
بهنام خان
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
عقل کل . خلق الله خودشون یعنی عقل ندارن؟ چون نجفی گفته میخوان بکشن ؟ تا حالا که نجفی نگفته بودپس چرا خیلیا قلیون می کشیدند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
235
34
لزومی ندارد ادم طوری حرف بزند که شبه ناک باشد بعضی چیزها هست که باید در مقابل انها سکوت کرد نجفی با این حرفها فقط دردسر وحاشیه درست می کند ومجبور می شود به جای تمرکز روی هدف جواب اظهاراتشرا بدهد
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
گردشگری حوزه تخصصی ایشونه و مراکز گردشگری که قلیان عرضه میکنن زیر مجموعه ایشون . اتفاقاً یک معضل بزرگ شده ممنوعیتش . به عنوان کشیدن قلیون جمع میشن یه گوشه و خدا میدونه اون وسط اگر یک آدم ناباب باشه چه بلایی سر جوونهامون میاد . یعنی شما این دو دو تا چهار تا رو نمیفهمید؟
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
اونی که حاشیه وجو درست می کنه شماها وامثال شما هستن که منتظرین هرکسی که از قبیله شما نیست حرفی بزنه تا شروع بهسروصدای وااسلاما سر بدید
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
15
253
به نظر من تلویزیون آقای نجفی یا دیگر اعضای دولت رو دعوت می کنه که بعدا یک صحبت معمولی اونها رو تبدیل به سوژه خبری بیست وسی بکنه !وای که دیگه دارم جوش میارم!!!تاکی تلویزیون این رفتارا رو می خواد ادامه بده!!!نباید از رفتار وصحبتهای صادقانه دولت دکتر روحانی سواستفاده کنند.این حرفی که آقای نجفی زد حرف دل خیلی از مردمه .
پاسخ ها
ايراني
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
آره بخدا از وقتي دولت مراد رييس صداسيما رخت بربسته از هيچ كوششي براي تخريب دولتي كه هر يك از كابينه اش به اندازه كل دولت قبلي اعتبار دارد مضايقه نفرموده اند.
احمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
18
224
درور بر فهم و درايتت
ایمان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
13
225
دروووووووود بر دکتر عزییییییییییییییییییییییییز
علی اصغر فرشاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
74
54
خیلی مایلم که نظرات آقای دکتر نجفی را که خیلی دوستش دارم بپذریم ولی چکنم که در حوزه تخصصی من با تجربه چندین ساله در سطح بین المللی ورود کرده اند و نتیجه گیری درستی نکرده اند موضوع دخانیات بر خلاف سایر پدیده های ناهنجار اجتماعی که اساسا با فرهنگ سازی و نه با زور و اجبار قابل اصلاح است چون یک جریان سرمایه گذاری چند صد میلیارد دلاری با روشها و مطالعات علمی و پیچیده به دنبال ایجاد اعتیاد به مصرف دخانیات در جوامع جوان دنیا است فقط با روش فرهنگ سازی پاسخ لازم تامین نمیشود و باید اجبارهای قانونی با قوت بالا فراهم شود این تصمیم جامعه جهانی و کارشناسان سازمان جهانی بهداشت با حضور جامعه شناسان جهان است که بعد از 5 سال مطالعه مستمر در کشورهای مختلف منجر به تنظیم و امضا پروتکل جهانی کنترل دخانیات شد و منهم بعنوان یک کارشناس افتخار حضور در جلسات جهانی را در 5 سال داشتم خوشحال میشوم با اقای دکتر نجفی در این مورد بحث کنم
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
آقای فرشاد:(باید اجبارهای قانونی با قوت بالا فراهم شود)!!، قانون اعدام و اجرای آن هم کار ساز نشده است. کاش یه مصداق جدید از اجبارهای قانونی را می فرمودید.
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
به نظر من شما اول اجبار قانونی رو برای مصرف نکردن شیشه،کرک،هروئین(که جدیدا هشدار برای سونامی مصرفش داده شد)پیشنهاد کن که دودمان خیلی خانواده هارو بربادداده.قشنگ حرف زدن که کاری نداره.اینایی هم که گفتی دکتر نجفی بهترازشما میدونه ومیتونست بیاد همینارو بگه ودوستان منتقد به به وچه چه کنند وبعد از برنامه راحت وآسوده بره خونش.لطفا یکبار دیگه مقاله عالمانه دکترروبخون.نکته های بسی آموزنده درونش پیدامیکنی
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
به نظر من همین جلسات جهانی را همان سرمایه گذاران صد میلیاردی ترتیب می دهند تا به اهدافشان برسند چون اگر این جلسات موثر بود تاکنون مواد مخدر ریشه کن می شد
بابک
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
جناب آقای دکتر فرشاد صحبت شما صحیح است ولی در جامعه ی ایران تفریح جوان ها همین قلیان کشیدن است باید وقتی منع قانونی می گذاریم جایگزینی هم برای آن داشته باشیم. اوضاع در جامعه ای که همه چیز ممنوع است بعد از منع مصرف دخانیات مانند جوامع دیگر پیش نخواهد رفت.
حسين
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
4
80
دعوت از وزرا و مسئولين دولت آقاي روحاني به برنامه هاي مختلف صدا و سيما دامي هست كه افراطيون خصوصاً شخص آقاي ضرغامي براي اين زحمت كشان پهن كرده اند خواهشاً مواظب باشيد.
کارمند دولت
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
3
64
دوستانی که برای این خبر نظر خودشان را ابراز می کنند و آقای دکتر نجفی را نقد می کنند
یک نکته را فراموش نموده اند ، که چرا صدا و سیما بشدت با این دولت زاویه دارد. زمانی که آقای
دکتر احمدی نژاد توی یک کنفرانس گفت "اون .... رو لولو برد" یا "آب و بریز......" هیچکدام از برنامه های صدا و سیما صداشون در نیومد و خیلی از مواردی مثل این ، ولی آقای نجفی که می گوید تبعیض جنسیتی اشتباه است تمام رسانه های گروهی و آقای ضرغامی صدا و سیما بسیج می شوند تا آبروی ایشان را ببرند.اگر صدا و سیما راست می گوید همین سوال را در یک برنامه زنده از ایشان می پرسیدند و جواب ایشان را هم برای عموم انعکاس می دادند.!!!!!
پاسخ ها
عارف
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
درود
احسنت و ممنون به این اشاره خوب شما؛
میخواستم پاسخ جناب فرشاد رو بدم که دیدم دوستانی بدرستی بدان اشاره نموده اند و متاسفانه علیرغم صحبتهای قشنگ به نکته ای رو که در خصوص تبعیض بین زن و مرد مطرح شده توجه نکرده اند.
به هر حال خوشحالم که بالاخره خواسته های این ملت شریف حداقل توسط این هیئت دولت رئیس جمهور عزیز جناب دکتر روحانی مطرح و عنوان میشه و امیدوارم که سنگ اندازان از خواب غفلت بیدار و به راه راست هدایت شوند
حمید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
6
74
همانطور که از دکتر نجفی انتظارداشتم کاملاً منطقی و با بیانی شیوا
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
1
51
دوستی که میگه همه مشکلات فرهنگی ما حل شده رسیدیم به اینا ، باید بدونه که یکی از مهمترین معضلات فرهنگی وسیاسی ما نگاه از بالا به مردمه اگر این حل بشه و به مردم اعتماد کنن که راه درست رو خوشون بلدن، بخش قابل توجهی از مشکلات حل می شه.
سارگل
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
1
29
من بیشتر اوقات برای پیاده روی به پارک پردیسان میرم درپارک تابلو زدند پارک پردیسان پارک بدون دخانیات!!!!ولی درست روبروی این تابلو چندتاوانتی هستندکه پشت وانتشونوپرکردندازقلیان وبه جوونهاقلیان می دن بیا ببین چه خبره!!!!واقعا خیلی تاسف داره.
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
1
40
اینکه آقای نجفی گفته اند قلیان را از مراکز عمومی جمع کنیم ، و به جای غیر قابل کنترلی ببریم و معلوم نیست که آنجا چه اتفاقی می افتد صحبت به جایی است .
حسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
1
39
در جواب دوستانی که میگن حالا همه مشکلات ما حل شده که الان دکتر نجفی درباره قلیان صحبت میکنند بهتر است عرض کنم که اگر برنامه پایش را دیده باشند این مجری برنامه بود که این سوال رو در مورد قلیان از دکتر پرسید و و دکتر نجفی هم واقعیت های جامعه درباره محدودیت جوانان بیان کردند و به نظر بنده هم کاملا واقع بینانه در این مورد صحبت کردند
میرزا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
2
30
اگه راست میگن بایدجلوی سیگار بگیرند که هم مشکل به حدر دادن دلار داردوهم زیانش فراگیر است.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
71
61
حرف دکتر نجفی محترم خیلی نسنجیده بوده. به جای اینکه عذرخواهی بکنه و حرف خودشو اصلاح بکنه نباید حرف های ناموجه دیگری بزنه
عمق کلام دکتر اینه که: زن و مرد در خلاف کردن حق برابر دارن.
هیچ کس حق خلاف کردن نداره اگر قلیان کشیدن بد است نباید زنان را هم در انجام این عمل ذی حق بدانیم.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
عده ای می گویند مراکز قلیان فقط برا مردا باشه دکتر می فرماید تبعیض جنسیت لازم نیست بدی این برای زن ومرد یکسان است
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
من نمیفهمم چرا بعضی دوستان اصلا متن جواب رو نمیخونن و باز همون حرف قبلی خودشون رو میزنن. دکتر نجفی به چه زبونی باید توضیح بده که بحث بحث حمایت از یک عمل ناپسند یا این که حالا که مردا میکشن پس زنا هم باید قلیون بکشن! نیست.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
81
29
آقای نجفی. با اینکه خیلی دوستت دارم ولی 2 بار ناامیدم کردی.
یه بار تو مجلس
یه بار هم الان که میگی قلیان باید آزاد باشه

"یه دفعه برو سیگار هم بکش دیگه!!!"
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
آقای عزیز مگه الان مثلاً ممنوعه که آزاد بشه؟؟؟ همین الانشم مثل پفک راحت دست همه گیر میاد. حرف ایشون کاملاً درسته. اگه به زور جلوش گرفته بشه وارد جاهای ناجورتر و بدتر میشه
ناشناس
| UNITED KINGDOM |
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
ناشناس عزیز فکر می کنم بهتره یکبار دیگه این توضیحات رو بخونی چون از کامنتت پیداست که اصلا متوجه نشدی که قضیه چیه!!!!!!!!!
علیرضا
|
GERMANY
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
19
5
آقای نجفی در جایگاهی حاکمیتی که دارند بهتر است ابتدا به اولویت هایی نظیر غارت ، تخریب و انهدام میراث فرهنگی کشور بپردازند. تا به موضوعی نظیر قلیان و اگر وقتی می گذارند که چنین توضیح مبسوطی بدهند بایستی مطمئن باشند که به امور مهم دیگر قبلا رسیدگی کرده اند
ناشناس
|
TURKEY
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
17
3
مجبور شدن به انتخاب کردن بین بد و بد تر کجا . و من دوست دارم زن و دخترم قلیان بکشند کجا ؟!
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
2
20
چقدر لذت بردم از استدلال های منطقی ایشون.
چقدر خوب قضیه رو باز کرده بود و توضیح داده بود.
دوستانی که کامنت علیه ایشون میدهند ، خدا وکیلی متن را تا آخر خوندند یا به خواندن تیتر اکتفا کردند؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
3
12
عاغا
قلیون حرمت داره
مظلوم واقع شد
به اونم اجازه بدین بیاد از خودش دفاع کنه
گل مرادی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
4
22
اقای نجفی دوست داریم و انصافا حرفاتون کاملا منطقی بود
جواد زمانی امیرزکریا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
7
4
نمی دونم هدفش چیه از حرفها. منطق این حرف و استدلال و اشتباهه. واقعا فقط باید چیزهایی ممنوع باشه که حرامه؟مگه شما نمی گید قانون گرایی. کجای قانون این اومده؟این استدلال شما استفاده ابزاری از دین هست!!!!!قلیان و سیگار ضرر داره و هیچ وقت مفید نیست پس خریدو فروش دخانیات اشکال شرعی داره .درسته یا نه ؟پس قانونی که از این طرح حمایت کنه اشکال داره
علیرضا
|
SWITZERLAND
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
1
15
تفاوت بین سطحی نگری با تفکر آزاد اندیشانه بر پایه حفظ منزلت انسانی همینجاست.تحدید مصلحت اندیشانه اما حساب نشده ی اختیارات انسان دور از عقل و بصیرت است.
درود بر آقای نجفی.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
0
12
من فكر ميكنم بسياري از مخاطبان اصل موضوع كه "محدويت هاي غير ضرور" بوده را نگرفته و قليان را اصل گرفته اند معني ديگرش نگاه سطحي خوانندگان به اينگونه مطالب است. دكتر نجفي خوبه به محدويت هاي غير ضرور ديگري مثل موسيقي و مميزي كتاب و. . . اشاره ميكرد.
کورش
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
2
16
بسيار منطقي,با استدلال
ناشناس
|
-
|
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
2
18
نجفي در هرصورت قابل احترام است
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
3
10
حالا حتما خانوما باید با پدر یا شوهرشون برن قلیان بکشند؟ با دوست و هم کلاسی نمی شه؟
میلاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
2
13
با سلام
تحلیل بسیار جالب، جامع و خوبی بود. منتقدان عزیر نیز با دلایل روشن به نقد بپردازند لطفا.
علی امیری علو
|
CANADA
|
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
2
14
سخنان جناب نجفی بسیار وزین ،علمی و مبتنی بر شناخت از مردم ،جامعه و بایدها و نبایدهای اجتماعی است. نباید قلیان منع عمومی شود بلکه در جاهایی ارائه شود و جاهایی هم باشد که غیر قلیانی ها بنشینند.در کشور کانادا که من زندگی می کنم بسیار جاها قلیان هم هست و سه شب پیش من به یکی از این مراکز رفتم و حداقا 30 قلیان در حال کشیدن بود.البته باید سعی شود از تنباکوی بدون نیکوتین استفاده شود.منع راه بجایی نمی برد.مثلا شکر نام دیگرش سم سفید است چرا دولت منعش نمی کند و جلو وارداتش را نمی گیرد.مهم است که جاهای خاصی برای کشیدن قلیان باشد آنگونه که برای سیگاریها هست.حالا تبعیض بین زن و مردش که واقعا خنده دار است و از پشتوانه ی عقلی برخوردار نمی باشد.در ضمن جناب نجفی معاون گردشگری هستند و باید در این موارد سخن گوید چون یکی از جاذبه های گردشگری است.در باره ی سایر مشکلات کشور مسئولین مربوط پاسخ دهند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
2
20
رحمت بر پدر و مادرت
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
30
7
آقای رییس جمهور حضور این افراد نه تنها در دولت باری از دوش شما بردارد که دهها هزینه به شما وارد میکند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
36
9
خدا را شكر كه وزير آموزش و پرورش نشد.
نظرات بینندگان