arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۴۳۱۰
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۲۱ - ۰۲ آبان ۱۳۹۲

واشنگتن‌پست: مقامات پاکستان از حملات پهپادهای آمریکا حمایت کرده‌اند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : یک روزنامه آمریکایی با استناد به اسناد سری سازمان سیا از حمایت مقامات پاکستانی از حملات پهپادهای آمریکایی به داخل خاک این کشور پرده برداشت.


به گزارش فارس، در حالیکه مقامات پاکستانی معمولاً در سخنرانی‌های عمومی خواستار اتمام حملات پهپادهای آمریکایی به داخل خاک آن کشور هستند، گزارشی از روزنامه واشنگتن‌پست که به اسناد سازمان سیا استناد کرده نشان می‌دهد آنها در پشت پرده حامی این حملات بوده‌اند.

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست نوشته مقامات پاکستانی حملات این پهپادها را تأیید و از آن حمایت کرده‌اند. این روزنامه نوشته اسناد فوق سری سازمان سیا و یادداشت‌های دیپلماتیک پاکستان نشان می دهد که مقامات ارشد پاکستانی برای سالهای طولانی، اطلاعات لازم درباره تلفات این نوع عملیات را دریافت کرده‌اند و مخالفتی با آن نداشته‌اند.

اسناد سازمان سیا که این روزنامه به آن دست یافته به حمله‌های پهپادهای آمریکایی بین سالهای 2007 تا 2011 مربوط می‌شود که از هدف‌های این حملات، قبل و بعد از انجام حملات،  نقشه و تصاویر هوایی فراهم کرده است.

علامت‌های موجود روی این اسناد نشان می دهند که آنها را مرکز مقابله با تروریسم سازمان سیا تهیه می‌کرده تا نسخه‌ای از آن را در اختیار دولت پاکستان قرار دهد. در این اسناد، موفقیت‌های حمله‌هایی که در آنها عوامل گروهک القاعده کشته شده‌اند مورد تأکید قرار گرفته‌اند؛ ضمن اینکه این اسناد دائماً تأکید می‌کنند که حملات مورد نظر تلفات غیرنظامی نداشته‌اند.

واشنگتن‌پست می‌نویسد: «تأیید تلویحی برنامه حملات پهپادی آمریکا توسط پاکستان از جمله اسرار امنیت ملی مربوط به واشنگتن و اسلام‌آباد است که دو طرف تأکید زیادی بر حفظ آن نداشته‌اند.»

این نشریه می‌افزاید: «در خلال سالهای اول این حملات، سازمان سیا از فرودگاه‌های پاکستان برای مستقر کردن ناوگان پهپادی خود استفاده می‌کرد.»

علی‌رغم این، طبق گزارش واشنگتن‌پست، این اسناد از قول و قرارهایی مخفیانه در بین دو کشور پرده برمی‌دارد که درست در زمانی انجام شده که هیچکدام از دو طرف تمایلی به اعتراف به وجود چنین چنین برنامه‌ای نداشته‌اند.

نظرات بینندگان