arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۴۵۶۴
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۲۰ - ۰۴ آبان ۱۳۹۲

فرمانده‌عملیات‌علیه‌انقلاب‌های‌عربی‌کیست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : فارس: منابع آگاه اردنی از حضور شاهزاده «بندر بن سلطان» رئیس دستگاه اطلاعات و امنیت عربستان سعودی در اردن جهت هدایت جنگ علیه «انقلاب‌های عربی» خبر می‌دهند.

منابع اردنی افشا کردند که از زمان پایان دیدار سه جانبه سران کشورهای امارات متحده و اردن و عربستان سعودی که اوایل هفته گذشته در ریاض برگزار شد، شاهزاده «بندر بن سلطان»، رئیس دستگاه اطلاعات و امنیت سعودی در اردن به سر می‌برد.

این منابع در ادامه با اشاره به اینکه این سفر شاهزاده بندر به اردن محرمانه و سری صورت گرفته و رئیس دستگاه اطلاعات عربستان همچنان در اردن به سر می‌برد، تاکید کردند که هدف از این سفر هماهنگی عملیات سه کشور اردن، امارات و عربستان در سوریه از یک سو و مقابله با انقلاب‌های عربی از جمله در کشور مصر از سوی دیگر است.

این منابع آگاه در ادامه افزودند: رئیس دستگاه اطلاعات سعودی تلاش می‌کند از بیم و هراس‌های «عبد الله دوم»، پادشاه اردن از بازتاب انقلاب‌های عربی و بحران سوریه بر این کشور به سود عربستان بهره برداری کند.

این درحالی است که این منابع افشا کردند، به تازگی امارات متحده عربی از طریق مرزهای اردن کمک‌های مالی قابل توجهی را به گروه‌های مسلح فعال در سوریه به خصوص در جنوب این کشور کرده است.

منابع مذکور گفتند: نیروهای مردمی سوری از جمله نظام سوریه و برخی گروه‌های معارض و مسلح سوری از طیف‌های مختلف به شدت از این سه کشور خشمگین هستند، چرا که ایمان دارند، عربستان و اردن و امارات از بحران سوریه به سود خود و برای تامین اهداف مورد نظر خود بهره برداری می‌کنند.

این درحالی است که منابع آگاه اردنی در گفت‌وگو با فارس تاکید کردند، دستگاه اطلاعات و امنیت اردن درحال حاضر فعالیت گسترده‌ای را در کنار دستگاه‌های اطلاعاتی عربستان و امارات در مصر آغاز کرده‌اند تا روند امور را به سود خود و بر اساس منابع و خواسته‌های مورد نظرشان تغییر دهند.

اردن درحالی این موضع را در قبال بحران سوریه و انقلاب‌های عربی پیش گرفته که پیش از این تلاش داشت، موضع خود را در قبال بحران سوریه تغییر دهد و حتی تماس‌هایی را با حزب‌الله از طریق برخی شخصیت‌ها و کانال‌های ارتباطی آغاز کرده بود که بنا بر تصریح این منابع، با پاسخ منفی حزب‌الله مواجه شده بود.

همچنین این منابع اظهار می‌کنند که اردن هم اکنون در مصر نقش آرام کردن جماعت اخوان‌المسلمین از طریق گفت‌وگو با آنها را برعهده گرفته تا بلکه حتی به صورت جزئی هم که شده اخوانی‌ها را به پیوستن به عرصه سیاسی کنونی و پایان دادن به نارضایتی‌ها و اعتراض‌های خود در این کشور راضی کند.

البته بنابر اظهار این منابع، این طرح اردن با مخالفت‌هایی از سوی عربستان و امارات مواجه شده که اخوانی‌ها را بزرگ‌ترین دشمن خود در جهان عرب به طور عام و مصر به طور خاص ملاحظه می‌کنند.
نظرات بینندگان