arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۴۷۱۳
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۲۱ - ۰۵ آبان ۱۳۹۲

نجفی: با موسسه شیکاگوهمکاری می‌کنیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از اعلام آمادگی و علاقه برای آغاز همکاری‌های دوباره با مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو خبرداد و گفت: طرح مقدماتی این موارد همکاری تا زمانیکه رئیس مؤسسه شیکاگو در ایران است آماده می‌شود.

محمدعلی نجفی امروز در همایش بین‌المللی باستان‌شناسان جوان که در محل دانشگاه تهران با حضور گیل استاین مدیر مؤسسه شرق شناسی شیکاگو و عباس علیزاده، باستان شناس و جمعی از اساتید و دانشجویان باستان‌شناسی برگزار شد اظهار داشت: بنده به «استاین» رئیس مؤسسه شیکاگو اعلام کرده‌ام که آمادگی و علاقه داریم همکاری‌هایمان را دوباره در بخش‌های آموزش و پژوهش آغاز کنیم و تا وقتی که ایشان در ایران است طرح مقدماتی موارد همکاری را می‌نویسیم.

معاون رئیس جمهور تأکید کرد: البته شرطی را هم می‌گذاریم که این همکاری‌ها و تعاملات باید در صدد پاسخگویی به پرسش‌های تاریخی ما باشد، چارچوب و اهداف را باستان‌شناسان ایرانی تعیین و تبیین کنند و طرح خارجی نیز نباید مخالفتی داشته باشد.

نجفی در خصوص باستان‌شناسی نیز گفت: ممکن است برخی این تلقی را داشته باشند که در مورد مشکلات ریز و درشت پرداختن به موضوع باستان‌شناسی از اولویت کمتری برخوردار است و جزء امور تفننی و تشریفاتی تلقی شود. یکی از اهداف این همایش‌ها باید اصلاح این نگرش‌ها باشد.

وی افزود: باستان‌شناسی شناخت ما را نسبت به گذشته تاریخی ما بیشتر می‌کند و به غنای موزه‌ها و افزایش گردشگران به میزان زیادی می‌تواند کمک کند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خطاب به رئیس انجمن باستان‌شناسی ایران نیز گفت: ایشان چند آرپی‌جی به بنده شلیک کردند سؤال بنده از ایشان این است که در یک سال گذشته چه نقشی در روشنگری باستان‌شناسی در توسعه ملی و ایجاد یک پشتوانه برای آن انجام داده‌اند؟

باستان شناسی ایران باید با عنوان تولید کننده این علم در دنیا شناخته شود، فکر می‌کنم کارهای بزرگی در این زمینه انجام شده و از بین بردن کل باستان‌شناسان ایرانی کار خیلی درستی نیست و باید در جای خودش به دستاوردهای باستان‌شناسی در سال‌های گذشته نیز اشاره کنیم.

وی تصریح کرد: اجرای طرح‌های عمرانی از سوی دستگاه‌های دیگر منجر به تخریب آثار زیادی شده و باید از امروز دست به دست هم دهیم و از تداوم خرابی‌ها جلوگیری کنیم، سیاست قطعی ما جبران نواقص گذشته و توسعه همکاری با مؤسسات پژوهشی است.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: مبادلات علمی ما در این سال‌ها با مراکز علمی دنیا خیلی ضعیف شده است و این موضوع لطماتی را وارد کرده و دانش باستان ‌شناسی را در دنیا تضعیف می‌کند. یکی از برنامه‌های ما در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری توسعه این همکاری‌ها در سطح جهانی است.

نجفی در خصوص ثبت ورزش چوگان به نام آذربایجانی‌ها در یونسکو نیز گفت: بنده به دبیر کل یونسکو در این باره نامه نوشته‌ام و اعتراض ایران را اعلام کرده‌ام.

وی درباره گلایه رئیس انجمن باستان‌شناسی درخصوص جلسه با رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هم گفت: بنده منتظر بودم تا این همایش برگزار شود و پس از آن این جلسه را با رئیس انجمن باستان‌شناسی برگزار کنم.
منبع: فارس
نظرات بینندگان