arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۴۹۵۵
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۵ - ۰۷ آبان ۱۳۹۲

هر آنچه در "90" گذشت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

برنامه اين هفته "90" در کنار موضوعات هميشگي، به بررسي مسائل مربوط به مجمع فدراسيون فوتبال پرداخت و موارد مطرح شده در اين مجمع را مورد کنکاش قرار داد. اين برنامه همچنين با علي کفاشيان درباره مجمع فدراسيون گفت‌وگو کرد.
 

برنامه "90" اين هفته مانند هميشه با پخش گزارشي از اتفاقات روي داده در فوتبال ايران در هفته اخير آغاز شد. مهمترين رويداد اين هفته مجمع فدراسيون فوتبال بود که صبح دوشنبه برگزار شد. در بخشي از جلسه، علي کفاشيان در اعتراض به صادق درودگر بر سرش فرياد کشيد که عصبانيت او شگفتي همگان را به همراه داشت. همين اتفاق دستمايه شوخي مجري برنامه "90" شد تا بگويد: "عصبانيت آقاي کفاشيان چقدر عجيب بود. او را تا به حال اينطور نديده بوديم!"

با اين گزارش و پخش گزيده سه بازي هفته چهاردهم ليگ برتر، برنامه شروع شد و کم کم روند عادي خود را پي گرفت.

به گزارش ايسنا ، برنامه "90" چند هفته اي است که بخشي جديد با نام "ايران 90" را به ساير بخش‌ها اضافه کرده است. در اين بخش، از امکانات فوتبالي استان‌هاي محروم کشور گزارش‌هايي تهيه مي‌شود. در بخش "ايران 90" اين هفته بخشي از گزارش دو هفته قبل را که درباره استان سيستان و بلوچستان بود، پخش شد. در اين بخش از گزارش، مکاني را نشان مي‌داد که چند روز قبل در آنجا بين مرزبانان کشور و يک گروه تروريستي درگيري شديدي رخ داده بود و باعث شهادت 14 تن از مرزبانان شده بود.

"ايران 90" اين هفته به استان کردستان اختصاص داشت.

در ادامه زماني که بحث داوري ديدار استقلال و فولاد پخش مي شد، محمد فنايي، کارشناس داوري برنامه پنالتي اعلام شده از سوي داور به سود استقلال را اشتباه دانست. به همين دليل، ميرشاد ماجدي روي خط تلفني برنامه آمد و گفت: "يک بار هم که داور کار درست را انجام داده است، کارشناس برنامه 90 مي گويد اشتباه شده است!"

فنايي هم با تاکيد بر اين که تصميم داور اشتباه بوده پيشنهاد کرد که باشگاه استقلال از يک مشاور داوري بهره بگيرد. در داوري فاصله من با شما حداقل 40 سال است پس بهتر است که به نظر من احترام بگذاريد. مربي، سرپرست و کارشناس داوري وظيفه خودشان را دارند.

ماجدي درباره احتمال خداحافظي فرهاد مجيدي هم گفت: "با ما در اين باره حرفي زده نشده و اگر کاري صورت بگيرد، بر مبناي تشخيص فردي است."

مهمان ويژه : بازيکني با دست منشوري!

عليرضا نظيف کار، مدافع تيم فوتبال داماش و ملي پوش اميد، مهمان ويژه برنامه "90" اين هفته بود. اين بازيکن در دقايقي که در استوديوي برنامه حضور داشت درباره نحوه شروع فوتبالش، تيم‌هايي که در آنها توپ زده بود، مديريت باشگاه و مسائلي از اين دست صحبت کرد.

در بخشي از گفت‌وگوي فردوسي پور با نظيف کار، از عملکرد امير عابديني به عنوان مديرعامل باشگاه داماش صحبت به ميان آمد. فردوسي پور در اين لحظه گفت:"حيف است که عابديني در داماش نباشد. او کلا نقش زيادي در اين باشگاه و فوتبال دارد. نقش موثر او در مجمع اخير فدراسيون فوتبال هم کاملا پررنگ بود. او اصلا استاد "درآوردن" بحث در جلسات است!"

نظيف کار در توضيح نحوه شادي‌هاي پس از گلش – بوسيدن بازوي دست راست – گفت که روي دستش نام پسرش را خالکوبي کرده و دوست دارد که همه گلهايش را به او تقديم کند. فردوسي‌پور بلافاصله گفت "پس دستت منشوري است!" نظيف کار هم با خنده پاسخ داد: "لباس آستين بلند مي پوشم که ديده نشود!"

موضوع اصلي: مجمع فدراسيون فوتبال و حاشيه هاي بي شمارش

پس از گذشت بيش از دو ساعت و نيم از آغاز برنامه، بالاخره فيلم مجمع فدراسيون فوتبال براي پخش آماده شد و به اين ترتيب بررسي موضوع اصلي برنامه اين هفته شروع شد.

پيش از پخش گزارش مجمع اما علي کفاشيان روي خط برنامه آمد و گفت که برگزاري مجمع هيچ مشکلي نداشته است. رئيس مجمع فدراسيون فوتبال، رئيس فدراسيون است و حق راي هم ندارد. وزير ورزش و جوانان و معاون تربيت بدني او اعضاي مجمع هستند و نبودنشان مشکلي براي برگزاري مجمع ايجاد نمي کند.

سپس گزارش مجمع پخش شد. زمان اين گزارش حدود شش دقيقه بود.

کفاشيان در ادامه گفت:"هنگام قرائت گزارش مالي کسي گوش نمي کرد و مدام وسط حرف بازرس ايراد مي‌گرفتند. البته من بايد از اعضاي مجمع و اصحاب رسانه عذرخواهي کنم که عصباني شدم چون در آن لحظه احساس کردم که کنترل مجمع از دستم خارج شده است."

در ادامه فردوسي‌پور از کفاشيان پرسيد که چرا بر خلاف آنچه قبلا گفته بود در اين مجمع استعفا نداد؟ رئيس فدراسيون فوتبال پاسخ داد: "گفتم استعفا مي دهم اما زمانش را معلوم نکردم. (با خنده) در واقع گفته بودم که اگر مجمع بخواهد تغييري در راس فدراسيون بدهد، آماده ام که با کنار رفتنم دست مجمع را باز بگذارم."

مجري برنامه در ادامه به کفاشيان گفت که او به خوبي و با هوشياري مجمع فدراسيون را به زماني موکول کرد که تيم ملي به جام جهاني رفته و بحث برکناري رئيس فدراسيون از دستور کار خارج شد.

فردوسي‌پور همچنين از شيوه انتخاب مهدي تاج به عنوان نايب رئيس دوم فدراسيون که به صورت شفاهي انجام شد انتقاد کرد و گفت شايد به اين ترتيب افراد نتوانند برابر تاج راي خود را اعلام کنند.

کفاشيان هم گفت:"حرف شما را قبول دارم اما خواسته اعضاي مجمع بود که به دليل کمبود وقت راي را شفاهي بگيريم."

فردوسي پور در ادامه درباره ممانعت از حضور خبرنگاران در ابتداي جلسه مجمع گفت:"فکر مي کنم دليلش اين بوده که گزارش مالي و برنامه بودجه سال آينده داراي نواقصي بوده است."

رئيس فدراسيون فوتبال پاسخ داد:"هنوز منابع تامين بودجه ما کاملا مشخص نيست و به همين دليل سه برنامه عملي مختلف تدوين کرديم که با هر ميزان تامين بودجه بتوانيم يکي از آنها را اجرا کنيم."

در ادامه، اقبال گزيني، کارشناس مالي و اقتصادي ورزش مهمان تلفني برنامه شد و گفت:"دو بحث وجود دارد؛ يکي عملکرد سال گذشته و ديگري بودجه سال بعد. استانداردهايي وجود دارد، که در کل دنيا معني دارد. صورت‌هاي مالي داراي شاخص‌هاي سه گانه اي هستند که اين جا وجود نداشت. اگر صورت‌هاي کاري به صورت استاندارد تدوين مي شد هم باز بايد ابتدا به اعضاي مجمع داده مي شد."

وي ادامه داد: "گزارشي که حسابرس مجمع به اعضا ارائه کرد غيرقانوني بود چون امضاي هيات رئيسه فدراسيون فوتبال پاي آن نبود. اين جزو استانداردهاي حسابداري است."

کفاشيان ولي معتقد بود که امضاي هيات رئيسه فدراسيون فوتبال، الزاما نبايد پاي صورت مالي فدراسيون وجود مي داشت.

گزيني افزود: "مجمع بايد برنامه و بودجه سال آينده فدراسيون را تصويب مي کرد در حالي که در مجمع چيزي به نام برنامه ارائه نشد و فقط يکسري اعداد و ارقام براي تاييد ارائه شد. هيات رئيسه مسئول فدراسيون است و بايد درآمد کسب کند و برنامه خرج ها را هم تدوين کند."

اين کارشناس اقتصادي ادامه داد:"اسامي تمام کساني که بودجه را تدوين کرده اند بايد در گزارش مي‌آمد ولي اين گونه نبود. تمام صفحاتش هم بايد به امضاي هيات رئيسه مي سيد."

کفاشيان هم در پاسخ به ايرادات گزيني گفت:"26 روز پيش تمام مسائل منهاي صورت حساب‌ها را براي اعضاي مجمع فرستاديم و آنها اگر ايرادي داشتند بايد پيش از مجمع به اطلاع ما مي رساندند نه اين که در روز مجمع اين مسائل را بيان کنند."

گزيني در ادامه گفت: "چون مرجع قانوني بودجه را تاييد نکرده است اگر مصوب مجمع مي شد هم قابليت اجرايي نداشت."

وي افزود:"بودجه به صورت رفع تکليفي تدوين شده چون ارقامي که در آن آمده پسوند مشخصي ندارند و جايي با ريال، جايي با تومان و جايي بدون پسوند آمده اند."

کفاشيان در ادامه خطاب به فردوسي پور گفت: "شما کسي را آورده‌ايد به برنامه و از او مي خواهيد درباره مساله اي صحبت کند در حالي که اطلاعي از آن ندارد!"

فردوسي پور در ادامه گفت:"بر اساس برنامه‌اي که تدوين کرده‌ايد، بين جمع بودجه فدراسيون و برآورد هزينه‌ها بيش از 700 ميليون تومان اختلاف هست."

کفاشيان در جواب گفت:"حالا اين مساله را شما به ما ببخشيد!"

فردوسي پور هم گفت:"مطمئنم دوستان شما کنار هم نشسته‌اند و بودجه را بدون توجه تدوين کرده‌اند."

گزيني در ادامه گفت: "درست اين است که درآمدها کمتر از آنچه انتظار مي‌رود در نظر گرفته شود و هزينه‌ها بيشتر از آنچه پيش بيني مي شود. تدوين اشتباه بودجه باعث شده که فدراسيون با کسري بودجه مواجه شود."

تداوم جنجال در انتخابات يک هيات فوتبال؛ اين بار "بوشهر"

کفاشيان درباره جنجال‌هاي پيش آمده در انتخابات هيات فوتبال استان بوشهر گفت: "نماينده وزارت ورزش در جلسه بود. من اعضاي مجمع استان بوشهر را نمي‌شناسم اما مسئولان اجرايي آن استان مي‌شناسند. ما مسائل را بررسي کرديم و متوجه شديم که هيچ مشکلي براي انتخابات وجود نداشته است."

در ادامه محمد دواني، رئيس سابق هيات فوتبال استان بوشهر گفت:"19 نفر از کساني که راي دادند قانوني بودند در حالي که طبق قانون حداقل بايد 22 نفر از اعضا در انتخابات حضور مي داشتند."

در ادامه برنامه هم گزارشي از وضعيت تاسف بار هيات فوتبال استان اصفهان پخش شد. مسئولان هيات فوتبال اصفهان براي قرعه کشي مسابقات ليگ استاني از يک مغازه شش متري در مرکز شهر و کنار يک سبزي فروشي استفاده مي کنند! چندي است که مدير کل ورزش و جوانان استان اصفهان به دليل اختلاف با رئيس هيات فوتبال اين استان، درب هيات فوتبال را پلمب کرده است!

در ادامه، صادق رئيسي کيا روي خط تلفني برنامه آمد و گفت: "صحنه پنالتي بازي ما و پرسپوليس را نشان داديد. ما اين فصل در سه بازي از ناحيه داوري لطمه خورديم. استدعا دارم که دقت بيشتري شود تا اين اتفاقات نيفتد."

در پايان برنامه، حاشيه هاي ليگ دسته يک و مسابقات جام حذفي پخش شد.

سوال مسابقه پيامکي

قهرمان نيم فصل ليگ برتر کدام تيم است؟

1 – پرسپوليس - 64 درصد

2 – تراکتورسازي - 7 درصد

3 – فولاد - 3 درصد

4 - نفت تهران - کمتر از نيم درصد

5 – استقلال - 26 درصد

تعداد شرکت کننده: بيش از 2 ميليون نفر


نظرات بینندگان