arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۵۰۲۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۰۸ آبان ۱۳۹۲

قراردادهاي نفتي جديد ايران در راه است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مشاور وزير نفت ايران از تنظيم نوع جديدي قرارداد نفتي براي پيشنهاد به شركت‌هاي خارجي از سوي وزارت نفت خبر داد و گفت اين قرارداد كه جزئيات آن اسفند در لندن اعلام مي‌شود نه بيع متقابل و نه مشاركت در توليد است.

به گزارش تسنيم به نقل از فايننشال تايمز، مهدي حسيني، مشاور وزير نفت ايران گفت: سيستم فعلي قراردادهاي بيع متقابل كه به شركت‌هاي خارجي اجازه نمي‌دهد در پروژه‌هاي نفتي ايران سهامي داشته باشد، تغيير خواهد يافت.

حسيني گفت: دولت در حال تنظيم نوعي قرارداد برد-برد است تا شركت‌هاي بزرگ "چه آمريكايي و چه اروپايي" بتوانند منتفع شوند. وي افزود، به عنوان بخشي از تلاش‌ها براي جذب حداقل 100 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري خارجي در سه سال آينده، انتظار مي‌رود كه جزئيات اين قراردادها در مارس سال آينده در لندن اعلام شود.

بر اساس اين گزارش تغيير شكل قراردادهاي نفتي گام مهمي براي ايران به شمار مي‌رود كه به صورت سنتي با هرگونه مالكيت خارجي ثروت‌هاي گسترده نفتي و گازي‌اش مخالف بوده است. ايران بزرگترين ذخاير گازي و چهارمين ذخاير بزرگ نفتي جهان را در اختيار دارد.

حسيني افزود: ما اميدواريم كه ادبيات به كار رفته در قراردادهايمان به قواعد بين‌المللي بسيار بسيار نزديك باشند و ما مجددا شاهد صف كشيدن آنها (شركت‌هاي بين المللي) باشيم.

رابين وست، مشاور ارشد موسسه مشاوره‌اي‌اي اچ اس انرژي در اين باره گفت: ايران تاريخي طولاني از ملي سازي منابع خود دارد و من شك دارم كه اين رويه تغيير كند." وي افزود: "آنها همواره شرايط مالي بسيار سختي (در قراردادهايشان) داشته‌اند و تلاش كرده‌اند ريسك سرمايه‌گذاري را به گردن اوپراتورها بياندازند و در عين حال بخش اعظمي از درآمدها را براي خود نگه دارند اما ذخاير فراوان انرژي ايران نيازمند سرمايه‌گذاري سنگين از سوي شركت‌هاي بزرگ غربي است و براي فريفتن اين شركت‌ها تهران بايد شرايط قراردادي بسيار جذابي" را پيشنهاد كند. "اگر آنها اين كار را انجام بدهند، تفاوتي واقعي نسبت به گذشته به وجود خواهد آمد.

حسيني افزود هم در اين زمينه افزود: حتي اگر تحريم‌ها پابرجا باقي بمانند، كشور بايد قادر باشد سيستم قراردادي جديدي را به اجرا بگذارد تا سرمايه گذاران را جذب كند.

مشاور وزير نفت ايران در ادامه گفت: من موافقم كه تحريم‌ها ممكن است به صورت رسمي، سريع و همزمان و فوري برداشته نشوند، اما راه‌هايي وجود دارد كه شركت‌ها و دولت‌ها مي‌توانند تحريم‌ها را دور بزنند، مثل برخورداري از معافيت ها.

حسيني تاييد كرد كه قراردادهاي غيرجذاب مدتهاست شركت‌هاي غربي را از سرمايه‌گذاري در ايران باز داشته است.

وي افزود: اين مشكلات به ما اجازه نداد روابط خوبمان با شركت‌هاي نفتي را در دراز مدت حفظ كنيم. ما از تمام تجربه قبلي مان استفاده خواهيم كرد... تا انتظارات منطقي شركت‌هاي نفتي را درك كرده و خودمان را با آنها وفق بدهيم.

وي از اعلام جزئيات قراردادهاي جديد خودداري كرد، اما تصريح كرد كه طرح جديد نه تعديل شده قراردادهاي بيع متقابل است و نه طرح مشاركت در توليد و شباهتي نيز با قراردادهاي خدمات فني عراق ندارد.
نظرات بینندگان