arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۵۰۲۸
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۰۹ - ۰۸ آبان ۱۳۹۲

فريب تبليغات بلند قدي را نخوريد!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
يك متخصص غدد با بيان اينكه تبليغات مربوط به بلندي قد به هيچ وجه جنبه علمي ندارد، به افراد توصيه كرد: به هيچ عنوان فريب تبليغات سوء در مورد بلندي قدي را نخورند.

دكتر "كارون شاه ابراهيمي" در گفت وگو با ايسنا، از صفحه رشد به عنوان يك غضروف در استخوان‌هاي دراز ياد كرد كه سبب رشد طولي استخوان‌ها و بلندي قد مي‌شود.

به گفته اين متخصص غدد، صفحه رشد پس از سن بلوغ از حالت غضروفي خارج شده و استخواني مي‌شود كه در اين صورت فعاليت اين صفحه متوقف شده و از آن پس امكان رشد طولي استخوان‌ها وجود ندارد.

وي افزود: فعاليت صفحه رشد در دختران در سن 15 سالگي و در پسران در سن 16 سالگي متوقف مي‌شود.

"شاه ابراهيمي" رشد طولي استخوان‌ها را تحت تاثير هورمون‌هاي رشد، تيروئيد و هورمون‌هاي جنسي (استروژن و تستوسترون) دانست و گفت: تنها در صورتي كه بنا به تشخيص پزشك فعاليت صفحه رشد كم تشخيص داده شود مي‌توان از هورمون‌ها براي بلندي قد افراد بهره گرفت كه اين تشخيص نيز بعد از انجام آزمايش‌هاي مربوطه امكان پذير است.

شاه ابراهيمي توصيه كرد: افراد از مصرف خودسرانه داروها براي بلند شدن قد خودداري كنند و فريب تبليغات سوء را در اين زمينه نخورند، چرا كه اين تبليغات هيچ گونه جنبه علمي ندارد و تنها هزينه‌هاي زيادي را به افراد تحميل مي‌كنند.

وي انجام ورزش‌هاي كششي قبل از سن بلوغ را براي بلندي قد مفيد ارزيابي و خاطرنشان كرد: افراد با بهره گيري از يك رژيم غذايي درست مي‌توانند به اندازه حداكثر ظرفيت ژنتيكي خود بلند قد شوند.

نظرات بینندگان