arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۵۰۵۱
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۱ - ۰۸ آبان ۱۳۹۲

دفاع مقامات اطلاعاتی آمریکا از برنامه جاسوسی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا گفته که هدف اصلی عملیات جاسوسی این کشور، اطلاع از اهداف و تصمیم‌های رهبران جهان بوده است.

به گزارش انتخاب به نقل از بی بی سی ؛ جیمز کلپر، رئیس اداره اطلاعات ملی آمریکا، به کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان ایالات متحده گفته که تلاش برای اطلاع از نیات و اهداف رهبران کشورهای دیگر، "سرلوحه" سیاست اطلاعاتی ایالات متحده است.

با این حال این مقام ارشد که هدایت ۱۶ سازمان تجسسی و اطلاعاتی آمریکا را به عهده دارد، گفت که افشاگری‌‌ها در مورد فعالیت‌‌های جاسوسی این کشور، به‌‌شدت به کار آنها لطمه زده است.

جیمز کلپر گفته است که ایالات متحده "به طور دائمی" در حال جاسوسی از کشورهای دیگر نیست.

در روزهای گذشته انتشار گزارش‌هایی درباره شنود آمریکا از کشورهای هم‌پیمان خود، به اعتراض‌هایی در سطح بین‌المللی منجر شده است.

آقای کلپر در عین حال گفته که متحدان خارجی آمریکا هم از مقامات این کشور و سازمان‌های اطلاعاتی جاسوسی می‌کنند و آن را یک روال عادی توصیف کرده است.

'همکاری' سازمان‌های اطلاعاتی اروپا

در این جلسه روز سه‌شنبه ۲۹ اکتبر، ۷ آبان، همچنین کیت الکساندر، مدیر سازمان امنیت ملی آمریکا، ان‌اس‌ای، به کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان توضیح داد.

او گفته است گزارش رسانه‌های اروپایی درباره این‌که ان‌اس‌ای اطلاعات میلیون‌ها تماس تلفنی را در این قاره جمع کرده، "کاملا اشتباه" هستند.

ژنرال الکساندر گفته است عمده اطلاعات مورد اشاره رسانه‌های غیر آمریکایی در واقع توسط سرویس‌های اطلاعاتی اروپایی جمع‌آوری شده بود و بعدا با ان‌اس‌ای به اشتراک گذاشته شد.

احضار این دو مقام ارشد اطلاعاتی به کنگره آمریکا پس از زنجیره‌ای از گزارش‌ها در رسانه‌های بین‌المللی درباره جاسوسی گسترده ان‌اس‌ای صورت گرفته است.

طبق این گزارش‌ها، سازمان امنیت ملی ایالات متحده از رهبران، دیپلمات‌ها و شهروندان کشورهایی جاسوسی می‌کرده است که رابطه خوبی با آمریکا دارند؛ از جمله برزیل، فرانسه، آلمان، مکزیک و اسپانیا.

این گزارش‌ها برآمده از اسنادی هستند که ادوارد اسنودن، تحلیلگر سابق اطلاعاتی آمریکا، درز داده بود.

آمریکا در پی بازگرداندن و محاکمه آقای اسنودن به خاطر انتشار غیرمجاز این اسناد است. او در حال حاضر با پناهندگی موقت، در روسیه اقامت دارد.

انتقاد از 'بی‌اطلاعی' اوباما

گزارش‌هایی درباره این که باراک اوباما از گستردگی عملیات جاسوسی مطلع نبوده، رئیس‌جمهوری آمریکا را در برابر انتقادهای سنگینی قرار داده است.

او در یک مصاحبه تلویزیونی گفته است که عملیات امنیت ملی آمریکا در دست ارزیابی مجدد است تا اطمینان حاصل شود که قابلیت‌های روبه‌افزایش ان‌اس‌ای، کنترل‌شده می‌ماند.

اوباما به شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی گفته است: "دیده‌ایم که در چند سال گذشته توانایی‌های این دستگاه‌های اطلاعاتی رشد کرده و به همین خاطر من خواستار یک ارزیابی تازه شده‌ام."

در یکی از عمده‌ترین افشاگری‌های اخیر، رسانه‌های آلمانی گزارش داده‌اند بیش از یک دهه آمریکا تلفن شخصی صدر اعظم آلمان را شنود می‌کرده و این عملیات تا همین چند ماه پیش ادامه داشته است.

همچنین گزارش شده که ان‌اس‌ای از دیپلمات‌های فرانسوی در واشنگتن و در مقر سازمان ملل متحد جاسوسی کرده و نیز میلیون‌ها تماس تلفنی فرانسه و اسپانیا را هم زیر نظر داشته است.

اعتراض‌‌ها در کنگره

پیش از جلسه روز سه‌شنبه در کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا، رئیس کمیته اطلاعاتی سنا نیز خواستار پایان شنود رهبران کشورهای متحد آمریکا شد.

دایان فاینستاین در بیانیه‌ای گفت: "اجازه بدهید صریحا بگویم که من کاملا مخالف جمع‌آوری اطلاعات از رهبران کشورهای متحد آمریکا، از جمله فرانسه، اسپانیا، مکزیک و آلمان هستم."

این سناتور صاحب‌نفوذ از حزب دموکرات گفته است: "برداشت من این است که رئیس‌جمهوری آمریکا مطلع نبوده که تماس‌های آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، از سال ۲۰۰۲ شنود می‌شده است. این یک مشکل بزرگ است".

مایک راجرز، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان هم گفته که عملیات تجسسی خارجی آمریکا نیازمند اصلاحات است.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، یک روز پیش از این به خبرنگاران گفت دولت آمریکا "متوجه این نکته هست که باید محدودیت‌های بیشتری بر نحوه جمع‌آوری و استفاده از اطلاعات در آمریکا اعمال شود و نگرانی از نقض حریم خصوصی افراد در جلسات سیاست‌‌گذاری لحاظ خواهد شد."

نظرات بینندگان