arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۵۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۱ - ۱۳ آبان ۱۳۹۲

فلاحت پیشه: بحث بستن تنگه هرمز افراط است نه اصولگرایی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 حشمت الله فلاحت پیشه در گفتگو با هشت صبح در خصوص نشست آتی ایران و 5+1 در تهران گفت: واقعیت تجربه سیاسی ایران در گذشته و حال نشان داده که هر زمان مرتجعین عرب و صهیونیستهای افراطی دچار آشفتگی و خشم در تحلیل ها و رفتارهای خود شده اند این نشان دهنده اوج صحیح بودن برنامه های ایران است و به نظر می رسد ما در حال حاضر در اوج این مساله به سر می بریم و در این برهه و شرایط باید  بهترین استفاده را داشته باشیم.
 
وی در ادامه تاکید کرد: سیاست خارجی من به وحدت در عین کثرت هستم، اما مساله بعدی که در خصوص سیاست خارجی وجود دارد موضع گیری ها دو گونانه ای است که در این خصوص وجود دارد،توصیه ای که به آقای روحانی و ظریف و تیم سیاست خارجی دارم این است که در خصوص موضع گیریهای داخلی دو امر را از هم جدا ببینند،یکی که به سیاست خارجی نگاه اصولگرانه دارند و این مساله ممکن است که از چپ گراها و راست گراها در داخل باشند و کسانی که با نگاه دلسوزانه به سیاست خارجی هستند و دغدغه های انها در مذاکره و سیاست خارجی مورد توجه قرار بگیرد.
 
 این نماینده سابق مجلس در ادامه بیان کرد: گروه اقلیت دیگری در داخل هستند که به نظر می رسد که این افراد افراط در رفتارهای مربوط به سیاست خارجی آنها بر اصول نیز چیرگی دارد و اساس برای انها افراطی گرایی است.
 
 این استاد دانشگاه اظهار داشت: در طول ایام هم دیدیم که درصدد تحمیل برخی کارهای خطرناک مانند خروج از ان پی تی،بستن برخی از سفارتخانه ها در کشور را به کشور تحمیل کنند و حتی بحث بستن تنگه هرمز که به نظر می رسد این رفتارها افراط است نه اصولگرایی و تیم سیاست خارجی باید این دو مساله را از هم جدا کنند و با یک زبان واحد با هر دو گروه سخن نگویند.
 
فلاحت پیشه اظهار داشت: مساله بعدي در خصوص فضاي کاملا توام با خطري است که در دنياي امروز وجود دارد که الگوي نظامي آن را در سوريه ديديم و الگوي سياسي آن در رفتار برخي از کشورها مانند طيف اطلاعاتي حاکم بر عربستان شکل مي‌گيرند و به دنبال تروريستي کردن فضاي بين‌المللي هستند. به نظر مي‌رسد بايد يک فضا را براي تنفس ايراني‌ها فراهم کرد تا بتوانند راهبردهاي خود را ادامه دهند. حال در اين ميان بايد توجه داشت كه امکان بازگرداندن ايران به فضاي قبل از 24 خرداد ماه براي آمريکايي‌ها دشوار شده‌است؛ لذا به نظر مي‌رسد، برگشت‌ناپذير شدن تحولات نيز فرصتي براي ايراني‌هاست که مي‌خواهند از آمريکا امتياز بگيرند.
نظرات بینندگان