arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۶۲۳۰
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۲ - ۱۶ آبان ۱۳۹۲

مزدوران منطقه‌‌ای، تغذیه‌کننده تروریست‌ها

* منصور حقیقت پور
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 کمیسیون امنیت ملی مجلس در جلسه دیروز موضوع ترور دادستان زابل و همراهش را بررسی کرد. لازم بود تا تذکرات و پیشنهاداتی به دستگاه‌های مسئول کشور داده می‌شد تا این دستگاه‌ها بهتر بتوانند به وظایف خود عمل کنند. چند نکته در مورد نحوه برخورد با حوادث اینچنینی حائزاهمیت است.

در ابتدا ایران باید بتواند نیرو‌های مرزی‌اش را در مرزهای شرقی کشور تقویت کند. بنابراین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رسالتش را بر این مساله استوار کرده است که موانع و مشکلات نیروهای مرزی و مرزبانان ایران را برطرف کند. آنچه مسلم و هویداست، برخی موانع و مشکلاتی است که اکنون نیروهای مرزبانی و نظامی کشور با آن روبرو هستند که باید به نحو احسن برطرف شود تا نیروهای نظامی کشور بتوانند با فراغ بال به وظایف محوله خود بپردازند. مورد بعدی این است که احساس می‌شود باید برخورد جدی با دستگاه وزارت خارجه پاکستان انجام شود؛ اکنون مقدمات این برخورد فراهم شده است.

مسئولان سیاسی پاکستان به وزارت خارجه احضار شده و توضیحات و تذکرات موجود را تا کنون دریافت کرده‌اند. اکنون مسئولان کشور و کمیسیون امنیت ملی به این نتیجه رسیده‌اند که دولت پاکستان اهتمام جدی به تامین امنیت مرزهای خود با ایران ندارد. دولت پاکستان باید بداند که ایران اجازه برخی شیطنت‌ها در نقاط مرزی کشورمان را نخواهد داد.

سایر دستگاه‌های کشور البته مکاتباتی را با کمیسیون امنیت ملی انجام داده‌اند و کمیسیون اکنون پیگیر آن مطالبات و پاسخ به دستگاه‌های مورد نظر است. اما شرایط جغرافیایی و اقلیمی ایران خصوصا در مرزهای شرق کشور باعث شده که کنترل مرزها برای نیروهای مرزبانی بسیار سخت باشد بنابراین نیاز است ایران و پاکستان باهم مرزهای مشترک را پوشش دهند. مسئولان پاکستانی نباید تحت تاثیر تحریکات کشورهای خارجی قرار بگیرند و بی‌شک ایران و پاکستان با کمک هم قادر خواهند بود تا مشکلات فراروی امروز خود را برطرف کنند.

شهادت 14سرباز ایرانی و دادستان شهر زابل تاثیرعمیقی بر مسئولان کشور گذاشته است لذا مسلما شاهد اقدام ایران در این زمینه خواهیم بود. تلاش مسئولان کشور در این جهت باید باشد که دیگر شاهد انجام ترورها و حضور انسان‌های خودفروخته و وابسته به عناصر بیگانه در مرزهای شرقی کشور نباشیم اما باید به یک نکته اشاره شود و آن، دست داشتن آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها در هدایت گروه‌های تروریستی و تغذیه آنها توسط مزدوران منطقه‌‌ای است که توسط عربستان و قطر پشتیبانی می‌شوند. اجرای اعمال خشونت‌بار تروریستی نیز توسط عوامل خودفروخته داخلی و خارجی با نام جهاد انجام می‌شود.

بی‌شک نباید جایگاه ونقش کشورهای مرتجع منطقه را در تغذیه گروهک‌های معاند شرق کشور نادیده گرفت. همچنین به راه انداختن بحث‌های قومیتی و فرقه گرایی مذهبی هدفی جز برهم زدن امنیت مردم ایران و بخصوص مردم شریف منطقه ندارد. مردم منطقه امروز هوشیارتر و آگاه‌تر از گذشته شده‌اند و قطعا فریب دشمنان این مرز و بوم و وحدت خود را نمی‌خورند.

* عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس

نظرات بینندگان