arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۶۴۵۸
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۴ - ۱۸ آبان ۱۳۹۲

کری به سعودی ها: مشابه مواضع شما را در اسراییل شنیدیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 جان کری وزیر خارجه آمریکا در ریاض به مقامات عربستان گفت: مشابه مواضع شما درباره کنفرانس ژنو 2 و گفت وگو با ایران را در اسراییل شنیدیم.

نضال حماده نویسنده لبنانی در گزارش روز جمعه خود در سایت شبکه المنار لبنان با اشاره به این موضوع به نقل از جان کری نوشت: می توانیم ژنو 2 را به تعویق اندازیم تا مخالفان نظام سوریه بتوانند درباره تشکیل یک هیات واحد برای رفتن به کنفرانس و گفت وگو با نظام دمشق به توافق دست یابند، اما مذاکره با ایران را نمی توان متوقف کرد چون متعلق به گروه 5 +1 می باشد که درباره برنامه اتمی با ایران گفت وگو می کنند.
بر اساس این گزارش، مقامات سعودی به کری، نقش آمریکا در فروپاشی اتحاد شوروی از طریق بسیج مسلمانان در جنگ علیه ارتش سرخ در افغانستان، توافق عربستان آمریکا درباره سرازیر ساختن نفت به بازار جهانی در جریان سفر ملک فهد بن عبدالعزیز پادشاه وقت عربستان به واشنگتن در سال 1985 که نقش مهمی در فروپاشی اقتصاد شوروی و در نهایت از هم پاشیدن این امپراتوری داشت، یادآور شدند.  
آنان از این موضوع که آمریکا با دشمنان عربستان توافق نموده و ریاض را نادیده گرفته است، ابراز شگفتی کردند که این موضوع نشانه ترس خاندان حاکم به عربستان درباره رویکردهای جدید آمریکا در منطقه است.
در ادامه این گزارش آمده است: کری در پاسخ به این توقعات سعودی ها گفت: آمریکا به امنیت عربستان و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس متعهد است، همچنین توافق با ایران، خطر دستیابی تهران به سلاح اتمی را از بین می برد چون دولت آمریکا از ایران می خواهد در برنامه اتمی اش فعالیت نظامی نداشته باشد.  
منابع مخالفان نظام سوریه نیز گفتند: عربستان به ائتلاف مخالفان و گروه های هوادار آنان در مخالفان سوری، تصمیم دولت آمریکا برای توافق با روسیه ابلاغ نموده است لذا باید این توافق را خنثی نمود چون به اعتقاد ریاض، آمریکا در صورت استمرار جنگ سوریه و عدم دستیابی به توافق سیاسی، به سوریه حمله خواهد نمود.   
لذا مخالفان باید گفت وگو با نظام را رد کرده و ژنو 2 به عنوان ثمره توافق آمریکا و روسیه را به شکست بکشانند، روسیه در این توافق بقای نظام کنونی سوریه را شرط نموده است.
این در حالی است که مخالفان نظام سوریه همچنان به مداخله نظامی آمریکا برای سرنگون ساختن نظام دمشق امیدوارند.
منابع مخالفان افزودند: عربستان می کوشد از طریق متحد ساختن گروه های مسلح در شمال و ریف دمشق تحت فرماندهی واحد و اتاق عملیات واحد برای دو منطقه، توافق روسیه آمریکا و موضوع برگزاری کنفرانس ژنو 2 را خنثی کند.   
آنان افزودند: دمشق اواخر سپتامبر 2013 تهدید کرد در صورتی که اردن بخواهد خواست عربستان در زمینه تبدیل مرز اردن با سوریه به مرز ترکیه سوریه را عملی نماید تا عربستان قادر به تجهیز هزاران فرد مسلح در مرز اردن سوریه باشد، امان را هدف قرار خواهد داد.  
مخالفان گفتند: سازمان اطلاعات اردن به جدیت با این تهدید برخورد نمود و در ریف درعا به ارتش سوریه کمک امنیتی رساند که به هلاکت یاسر العبود فرمانده اتاق عملیات منطقه جنوب در ارتش آزاد و چهار نفر از فرماندهان بلندپایه گروه های مسلح در یک کمین در شهر طفس واقع در جنوب سوریه به تاریخ 21 اکتبر 2013 انجامید.  
در پایان این گزارش آمده است که مخالفان یادآور شدند: اینگونه فرماندهان معمولا در صورت برنامه ریزی برای یک عملیات نظامی بزرگ با یکدیگر تشکیل جلسه می دهند لذا به نظر می رسد هدف از این نشست برنامه ریزی برای حمله به مواضع ارتش سوریه در منطقه استراتژیک تله الحاره در جنوب سوریه بوده است. 

نظرات بینندگان