arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۶۸۵۱
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۰۹ - ۲۱ آبان ۱۳۹۲

در جلسه ی شنبه شب جان کری و لوران فابیوس در هتل اینترکاتیننتال ژنو چه گذشت؟

جلسه شنبه شب جان کری با لوران فابیوس نقطه ی عطفی در سه روز مذاکره جدی میان وزرای خارجه بود که منتهی به تصمیمی مبنی بر ادامه مذاکرات در سطح پایین تر از وزیر شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :



گاردین نوشت: جلسه ای بین وزیر خارجه آمریکا و همتای فرانسوی اش در هتلی در ژنو منجر به سرسخت شدن مجدد غرب در مقابل ایران شد که از نگاه دیپلمات های ایران غیرقابل قبول بود.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، جلسه شنبه شب جان کری با لوران فابیوس نقطه ی عطفی در سه روز مذاکره جدی میان وزرای خارجه بود که منتهی به تصمیمی مبنی بر ادامه مذاکرات در سطح پایین تر از وزیر شد.

در این جلسه که در اتاق وزیر خارجه آمریکا در هتل اینترکاتیننتال ژنو تشکیل شد، فابیوس بر روی دو نکته کلیدی در پیش نویس توافق اولیه با ایران تاکید کرد: در ابتدا هیچ تضمینی در مورد حق ایران برای غنی سازی اورانیوم نباید وجود داشته باشد و فعالیت ها در راکتو آب سنگتن باید متوقف شود.

یک مقام فرانسوی گفت: این دو نکته در پیشنهاد سه صفحه ای گنجانده شد و از سوی اشتون به ایران ارائه شد.

وی افزود: کری حتی در ارائه این پیشنهاد نسبت به فابیوس مصمم تر بود و از آن حمایت می کرد.

این مقام ارشد فرانسوی اضافه کرد: اعضای پنج بعلاوه یک این پیشنهاد را تصویب کردند و در ساعت 10:50 این پیشنهاد به محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران ارائه شد.

10 دقیقه بامداد یکشنبه بود که طرفین توافق کردند، با مقامات ارشد در کشورهایشان مشورت کرده و سپس روز 20 نوامبر در سطح معاون وزیر به بررسی پیشنهاد بپردازند.

مقامات غربی می گویند که شش قدرت جهانی در شب آخر مذاکرات به موضعی یکسان رسیدند و همین امر موجب شد تا ایرانیان زمان کافی برای پاسخ به ان را نداشته باشند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
24
4
فقط جنگ میتونه ما را پیروز میدان کنه..
مهدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
4
8
خدا وکیلی خیلی روشون زیاده, ایا در عوض این خواسته همه تحریم ها رو همزمان لغو میکنن؟ یا فقط ما باید اعتماد سازی کنیم من به شخصه امید چندانی به رفع تحریم نفن و بانک ندارم امیدوارم فقط بیشتر از این رو مردم فشار نیاد
ali
|
-
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
7
3
پس بااین وجود غرب بدنبال نابودی هسته ای هست تا توافق
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
1
2
چرا نباید وجود داشته باشد؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
9
4
به یاد دارم که در میزگرد های تبلیغاتی پیش از انتخابات فردی پیدا شده بود که بر خلاف مسیر جاری کشور دم از منافع ملت میزد و میگفت بگذار مدتی چرخ سانتریفوژها نچرخد چرخ مملکت بچرخد
وزارت خارجه اي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
1
3
واقعا چرا اقاي ظريف از ديپلمات خوشنام وورزيده اي مانند اقاي معيري استفاده نكردند، تا بيشتر كمك وياورشون در تيم مذاكرات باشند ،ايشان دوبار سفير در فرانسه بوده اند ،يكبار سال ٦٤ويكبار سال ٧٧وويعد در سال ٨٤سفير ايران در سازمان ملل ژنو بوده اند
پس ميبينيد كه هم اشراف بر رفتار وعقايد وخطوط فكري ديپلماتهاي فرانسه وهم ژنو دارند وبه طوركلي نيرويي ارزنده براي روزهاي سخت كشور هستند
اميد كه در مذاكرات بعدي شاهد وجود ايشان باشيم
نظرات بینندگان