arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۷۱۱۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۴ - ۲۴ آبان ۱۳۹۲

امام جمعه موقت تهران: تعلیق غنی‌سازی در سال ۸۲ "تست حریف" بود، مذاکرات فعلی هم تست است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خطیب موقت نمازجمعه تهران با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران در سال ۸۲ و ۸۳ اظهار داشت: ما در آن زمان تعلیق غنی‌سازی را پذیرفتیم، اما آن تعلیق یک تاکتیک برای "تست حریف" بود.

آیت‌الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت این هفته نماز جمعه تهران طی سخنانی در خطبه دوم نماز جمعه، با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 اظهار داشت: ایران براساس اعتبار مدنی، فرهنگی، اخلاقی و دینی که دارد و فضایی که از دنیا مطالبه می‌کند که فضای مذاکره و گفت‌وگو است، فضای اتمام حجت است، فضای عقلانیت است، وارد مذاکرات شده است و این هم برای ما استراتژی است و هم تاکتیک است.

وی افزود: امام حسین (ع) شب عاشورا، عمر سعد را به مذاکره خواند و با او خلوت کرد و پیشنهادهایی را به او کرد و امام حسین هم این را می‌دانست که او قبول نمی‌کند، اما می‌خواست به دنیا شفاوت و بی‌منطق بودن آنها را نشان دهد.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: غربی‌ها چه بپذیرند و چه نپذیرند، اولا ما از موضع ضعف مذاکره نمی‌کنیم، ما امروز قوی، مقتدر، یکپارچه هستیم. اقتدار ما به این است که یک محور، یک رهبر داریم و یک پرچمدار همه را زیر یک پرچم جمع کرده است. اگر چند پرچمدار و چند گروه بودیم، ما متفرق بودیم و نیروی کافی نداشتیم، ولی حکومت ما حکومت سلطنتی و جمهوری محض نیست، حکومت جمهوری اسلامی است.

صدیقی با بیان اینکه اسلامیت حول محور ولایت و جمهوریت ما با حضور قاطبه مردم زیر پرچمدار واحد است، گفت: این صاحب پرچم برای ما شکوه و عظمت بی‌بدیلی آفریده است و امروز ما از هر زمان دیگری منسجم‌تر و مقتدرتر هستیم.

وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران در سال 82 و 83 با طرف‌های قبلی و آمریکا اظهار داشت: ما یک بار در سال 82 و 83 توقف غنی‌سازی را داشتیم. ولی این معلوم بود که تعلیق تاکتیکی برای تست حریف بود، وقتی دیدیم که آنها اهدافشان، اهداف شومی است و آن مایه قدم بعدی است، حال هم یک تست و زمینه‌ و فرصتی برای غربی‌هاست که اگر از این فرصت استفاده کردند، با حفظ مصالح ملی و با حفظ روحیه جهشی جوان‌های دانشمند و حفظ اصالت و رشادت و حماسی ملت ما و بدون عقب‌نشینی و در چارچوب ضوابط مذاکره می‌کنیم.

امام جمعه موقت تهران برهمین اساس افزود: آنها اگر مذاکره را بپذیرند فرصتی است برای بحران خودشان، به‌خاطر این بدنامی که برای خودشان درست کرده‌اند به نفع‌شان است که از مذاکرات استفاده کنند. البته که برای ما هم گشایش‌هایی دارد، ولی این‌جور نیستیم که اگر آنها به بن‌بست رسیدند و نتوانستند با ما کنار بیایند، احساس کنیم که بدون آنها نمی‌توانیم زندگی کنیم.

صدیقی با بیان اینکه ما با داشتن ملتی اصیل، مقاوم، شهادت‌طلب و قربانی‌داده و ولایی و مومن و 34 سال کارآزموده و با داشتن رهبری حکیم و فرزانه، دنیادیده و متوجه به همه جوانب و متصل به الله و متوسل به ائمه اطهار و با بینش وسیع دینی همانگونه که دنیا را در عرصه نظامی متحیر کردند، از مواضع خود نیز کوتاه نخواهیم آمد، گفت: جنگ نظامی علیه ما یک جنگ جهانی بود که یک طرف ایران قرار داشت و در نقطه مقابل همه دنیا قرار داشتند. آن روز جوانان ما با اعتقاد و ایمان وارد شدند و 8.5 سال با قدرتهای نظامی شرق و غرب در افتادند و در نهایت پیروزی را برای خود رقم زدند و شکست دشمن را به ارمغان آوردند.

وی برهمین اساس افزود: با داشتن چنین مردمی در این جنگ نیز موفق خواهیم بود و حتی اگر آنها کوتاه نیامدند، ما سر موضع خود هستیم و مطمئنیم به فضل پروردگار و با داشتن منطقه جغرافیایی خاص و مدیران زحمت‌کشیده این فشارها برای ما ذلت و شکستی در پیش نخواهد داشت و با اقتدار مذاکرات را پیش خواهیم برد.

صدیقی با بیان اینکه طرف‌های مذاکره‌کننده به مانند همیشه فرافکنی می‌کنند و اخیرا نیز اعلام کرده‌اند طرف ایرانی مانع به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای شده است، افزود: این از آن دروغ‌های واضح است آنها برخلاف صحبت‌های قبلی خود عمل کرده‌اند و هنوز هم با سعه صدر زمینه وجود دارد. ما انتظار داریم غربی‌ها از این فرصت استفاده کنند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه ما به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای خود اعتماد داریم و آنها را بچه‌های خود می‌دانیم، تصریح کرد: آهنگی که گروه مذاکره‌کننده ما در پیش گرفته با حفظ خط قرمزها، با حفظ عزت، حکمت و منافع ملی‌مان بوده و امیدواریم تا آخر نیز این راه ادامه داشته باشد و این اعتماد را مردم نسبت به همه مسئولین همیشه داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنانش در خطبه دوم نماز جمعه به قیام امام حسین (ع) در روز عاشورا اشاره کرد و گفت: اهل بیت و یاران باوفای امام حسین (ع) رسالت خود را انجام دادند و این حرکت آن عزیزان با قیام امام حسین (ع) تکمیل شد.

صدیقی با بیان اینکه خوب است در دانشگاه‌های ما صحیفه سجادیه امام سجاد (ع) و دعاهای ائمه اطهار به عنوان یک رشته دانشگاهی تعریف و جزء مواد درسی ما قرار داده شود، گفت: حقیقتا امام سجاد (ع) در غالب دعا گریه بر امام حسین (ع) را احیا کرد و با اتکا به این دعای امام سجاد (ع) مجالس عزاداری و گریه‌های ما جوشش فراوانی گرفته است.

امام جمعه موقت تهران ضمن تسلیت فرارسیدن ایام شهادت امام سجاد (ع) با اشاره به یازدهم محرم سالروز تجلیل از اسرا گفت: ما به اسرای کربلایی‌مان افتخار می‌کنیم. این برای ما قدرت است، قدرت ما به سلاح اتمی نیست، به این روحیه، شهامت و صلابتی است که بی‌بی عالم، حضرت زینب (س) و کودکان اسیر کربلایی به ما آموختند و اسیران ما هم به پیروی از اسرای کربلا راه خود را ادامه دادند.

وی ضمن تشکر از ملت عزادار ایران به‌خاطر حفظ حرمت ماه محرم و تشکیل هیئت‌های مذهبی در این ماه گفت: ما که کسی نیستی که بخواهیم تشکر کنیم، ما افتخار می‌کنیم که در یک مملکت اسلامی با چنین مردمی زندگی می‌کنیم.

به گزارش تسنیم آیت‌الله صدیقی در خطبه اول نمازجمعه تهران نیز با اشاره به واقعه عاشورا، گفت: مباحث عاشورا به قدری گسترده است که در وسعت کلام بنده جای نمی‌گیرد. شخصیت امام حسین (ع) خود نیز موضوع گسترده‌ای است که باید روزها و سال‌ها درباره آن سخن گفت. امام حسین (ع) یک شخصیت عرشی داشتند.

وی با اشاره به اهداف امام حسین (ع) از قیام عاشورا و نتیجه آن با طرح این پرسش که امام حسین (ع) چه نتیجه‌ای از انقلاب و نهضت خود به دست آورد، گفت: قطعا هیچ یک از ما نمی‌توانیم اهداف امام حسین (ع) احصا و همه علل و عوامل آن را شناسایی کنیم.

صدیقی اصلاح امور و جامعه وقت را یکی از اهداف امام حسین (ع) از قیام عاشورا عنوان و افزود: حتی اگر یزید به دنبال بیعت از امام حسین (ع) نبود همانگونه که خود امام بزرگوار فرمودند، امام حسین (ع) چنین اقدامی را انجام می‌داد.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه پیام و درس عاشورا برای دنیا نمایان است و ملت ما نیز آن را به خوبی از دیرباز متوجه شده‌ام، گفت: در حادثه خونین 15 خرداد در قم و ورامین کسی به امید پیروزی نبود، خواب و رویا بود که شاه برود و نظام طاغوتی 2500 ساله ریشه‌کن و محو شود، اما آن چیزی که مردم را به عرصه کشاند و مردم خودشان و فرزندانشان را در این مسلخ قربانی دادند، راضی کردن خداوند بود.

وی افزود: این عشق به امام، عشق به امام زمان (عج) بود، عشق به ولایت و عشق به مکتب بود. مردم رمز پیروزی‌شان همین است، کاری ندارند که پیروز می‌شوند و یا شکست می‌خورند. امروز تکلیف این است ولی فقیه ما و رهبر ما که پرچم زعامت متدینین را به دست گرفته است او اینگونه می‌گوید از تو به یک اشاره و از ما به سر دویدن، این حرکت را در جریان حضرت ابراهیم خلیل (ع) نمود داشت و امام حسین (ع) این مساله را در اوج خود نشان داد.

وی افزود: این نتیجه‌ نقدی بود که حضرت سیدالشهدا (ع) در این قیام و نهضت به عالم ثابت کرد و عبودیت یعنی همین. عبد هرچه دارد برای مولاست و چون برای مولاست، مولا هرچه بگوید باید دقیقا اجرا شود. چه نتیجه سیاسی، اجتماعی، روانی، اخلاقی و امور مختلفی در زندگی هست حواستان را پرت نکند. همه اینها یک محور دارند و آن عبودیت خداوند و خدامحوری است.

صدیقی در پایان خاطرنشان کرد: لذا اقتصادی که خدا در آن نیست، سیاستی که خدا و عبودیت خدا در آن نیست، فرهنگ و تمدنی که در آن خدا نیست، نور نیست، هیچ وقت از این سیاست‌ و از این امور طرفی نمی‌بندد. اینها بندگی نیست بندگی خدا این است که اگر همه چیز را از تو بگیرند و هیچ چیز نداشتیم باز هم رشادت نشان دهیم.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
1
32
+تست بود ؟ تاکتیک بود؟ شما پذیرفتید؟ یا تیم خاتمی و خودش منفعل بودن؟
واقعیت چیه ؟ هر روز یه طرف بادش میدید
اگه تست و تاکتیک بود که پس چرا این همه سال دارید به خاتمی ایراد میگیرید و ...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
2
31
اگر تعليق سال 82 تست حريف بود چرا اينهمه تهمت به آن افراد زده شد حداقل در اين ماه به حرمت خون امام حسين (ع) يک عذر خواهي از آنها بکنيد ...
نظرات بینندگان