arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۹۹۱۲
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۹ - ۱۴ آذر ۱۳۹۲

سیاست بر سینمای ایران سایه انداخته است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ریس سازمان سینمایی درباره عملکرد ۱۰۰ روزه خود گفت: امسال سال آشتی سینما با مردم است. امیدواریم سال آینده بتوانیم فیلم‌های خوبی را به نمایش درآوریم.

به گزارش ایلنا حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی که به مناسبت صدمین روز فعالیتش در شبکه خبر گزارش می‌داد با بیان اینکه امسال سال سر و سامان دادن به سازمان سینمایی است، گفت: در کشور ما بازیگران، تهیه کنندگان و فیلمنامه نویسان خوب دیده نمی‌شوند بنابراین سعی داریم برنامه‌هایی برای آن‌ها داشته باشیم.

وی همچنین گفت: سینمای ایران حاشیه زیاد در اما آنچه که مردم می‌بینند بیش از انتظارشان است. سینمای ایران حاشیه دارد زیرا صنف بزرگی است و این اختلافات در آن طبیعی است.

رئیس سازمان سینمایی همچنین خاطرنشان کرد: طبیعت سینما طوری است که مردم می‌خواهند از همه جزئیات آن اطلاع داشته باشند و همین موضوع حاشیه‌های آن را زیاد می‌کند.

ایوبی در ادامه گفت: با توجه به اینکه سیاست هم بر سینما سایه انداخته است در گذشته شاهد روزهای سختی در سینما بودیم. حوزه سینما حوزه وسیع و گسترده‌ای است. در این ۱۰۰ روز ۴۵ نفر را در بخش‌های مختلف منصوب کردیم و کسانی که منصوب شدند ترکیب امیدبخشی هستند.

وی خاطرنشان کرد: رابطه سینما و تئا‌تر رابطه عمیقی است و این دو از هم جدا نیستند ضمن اینکه بسیاری از بازیگران خوب سینما از تئا‌تر آمده‌اند.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه گفت: نباید از اختلافات در سینما بترسیم امسال ۱۱۶ فیلم متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر هستند و ۴۰ فیلم پروانه گرفتند. مردم به دولت، سینما و مدیران اعتماد دارند ضمن انکه سینمای ما دارد حالش خوب می‌شود بنابراین از اختلافات در آن باید اجتناب کرد. زیرا این اختلافات بیشتر تیشه به ریشه سینما می‌زند البته باید توجه داشت که قرار نیست به یک سینمای بدون اختلاف برسیم.

وی در ادامه افزود: به شدت باید از اختلافاتی که در کل جامعه سینمایی دچار بحران می‌کند، دوری کرد. ما در سینما اصلاحات را آغاز کرده‌ایم و نگاه‌مان کوچک سازی و روان سازی سازمان است.‌‌ در سازمان سینمایی، معاونت‌های مختلفی از جمله معاونت آثار و فعالیت‌های سینمایی وجود داشت که سینماگران مجبور بودند برای پیگیری کارهای خود به دو شورا و دو اداره کل بروند؛ بنابراین ما این دو را ادغام کردیم. همچنین اعضای شورای پروانه ساخت و نمایش را هم به طور شفاف اعلام کردیم و تاکید می‌کنم که آنها را ممیز نمی‌دانیم بلکه مشاورانی هستند که به فیلمسازان کمک خواهند کرد.

ایوبی خاطرنشان کرد: سعی ما بر این است تا موسسات را چابک‌تر کنیم. ما به فارابی نیاز داریم اما نه برای تجهیزات و کارهای سخت افزاری. فارابی رصدخانه فکری و اندیشه سینما است و به واسطه آن باید به سینما جهت دهیم. انجمن سینمای جوانان نیز که بار‌ها گفتم مدرسه سینمای ایران است که در سایر استان‌ها نیز شعبه دارد.

وی ادامه داد: تغیرات کوچکی در بخش مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی خواهیم داشت اینکه این مرکز باید تنها مرکز مستند باشد و انیمیشن از آن جدا شود اما هیچ کدام از این موسسات حذف نمی‌شوند.

ایوبی درباره موسسه رسانه‌های تصویری نیز گفت: رسانه‌های تصویری که به تازگی حسین مسافر آستانه را برای مدیریت آن منصوب کردیم جای بسیار مهمی برای ما محسوب می‌شود و با توجه به استقبالی که از آن شده می‌تواند بار سینمای ایران را به دوش بکشد.
وی افزود: به هیچ وجه موسسه رسانه‌های تصویری رقیب بخش خصوصی نیست و این مرکز جایی برای مبارزه با قاچاق است.

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه شورای عالی سینما از نهادهای بسیار خوب و موثر است، گفت: مسائل سینمای ایران فرا‌تر از یک معاونت است. شورای عالی سینما که رئیس آن رئیس جمهور است قطعا مشکلان آن حل و فصل خواهد شد.

ایوبی همچنین گفت: شورای صنفی نمایش نیز یکی از شوراهای چالش برانگیز است و در حال حاضر بیرون از وزارت فرهنگ و ارشاد قرار دارد و به دلیل حاشیه‌هایی که برای آن ایجاد شده است به زودی تصمیم نهایی برای آن خواهیم گرفت و تکلیف آن را روشن خواهیم کرد تا همه اهالی راضی باشند.

نظرات بینندگان