arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۰۸۴۷
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۲۰ - ۲۱ آذر ۱۳۹۲

ولایتی: امیداریم مصر همچون گذشته در منطقه ایفای نقش کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل و رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما امیدواریم هر چه زودتر مشکلات مصر بر طرف شود و این کشور مانند گذشته در منطقه ایفای نقش کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی اکبر ولایتی عصر پنجشنبه در دیدار با جمعی از نخبگان مصری در ساختمان مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: با توجه به تحولات چند سال اخیر در مصر ارتباطات دو کشور بیشتر شده است و از این رو ما از تفکرات نخبگان مصری آگاهی بیشتری پیدا کرده ایم.

وی افزود: برای ایران، مصر به عنوان یک کشور اسلامی و عربی همواره مهم بوده و به عنوان یک کشور فرهنگی، ادبی، اسلامی و هنری مطرح است.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: ایران و مصر رابطه ای چند هزار ساله دارند، ولو این که، در برخی از زمان ها به صورت موقت این رابطه قطع شده است.

ولایتی با بیان این که، بعضی از حکومت ها مانع ارتباط دو کشور شده اند، اما همواره قلوب دو ملت با هم ارتباط داشته و دارد تاکید کرد: ایران و مصر نقش اساسی در شکل گیری تمدن اسلامی داشته و همچنان امت اسلامی در انتظار حرکت های همزمان، موافق و همراه دو ملت برای احیای فرهنگ و ارزش های اسلامی هستند.

وی گفت: این امر مدت زمانی است که در ایران محقق شده و خوشبخانه در مصر هم در حال تحقق است و این استقلال کامل و بازگشت به هویت اسلامی و ملی محسوب می شود.

ولایتی با بیان این که، ما همواره به اراده مردم مصر احترام می گذاریم و هر تصمیمی بگیرند برای ما محترم است اذعان داشت: ریشه های هویت اسلامی و ملی در مصر بسیار عمیق است، چرا که در مدت کوتاهی حکومت هایی سر کار بودند که مانع بروز ارزش های ملت مصر می شدند.

وی یادآور شد: تحولات مصر ریشه در اراده مردم این کشور دارد و ما مطمئن هستیم دیگر شرایطی مانند زمان حسنی مبارک در مصر به وجود نخواهد آمد و ما امیدواریم مردم این کشور بر قله های افتخار و عزت ناشی از استقلال بایستند.

ولایتی اظهار داشت: جهان عرب به مصر نگاه می کند، به طوری که هرگاه این کشور پرچمش را به اهتزاز درآورد، امت عرب هم به دنبال آنان حرکت کردند.

وی با اشاره به سخنان جمال عبدالناصر که همواره در سخنرانی هایش امت عرب را خطاب قرار می داد، گفت: هر گاه در مصر دولتی به پا خیزد که ظرفیت مردم را بالفعل کند، مصری ها پرچم دار امت عرب خواهند شد.
نظرات بینندگان