arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۱۳۷۷
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۲۱ - ۲۵ آذر ۱۳۹۲

شروط حضور خودروسازان خارجی در ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو با بیان اینکه پژو سال ها از رانت بازار ایران استفاده کرده است گفت:  باید از دعوت های بی برنامه جلوگیری کرد و حضور دوست نماها در بازار ایران را محدود نمود.

به گزارش مهر، فرهاد به نیا در نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به احتمال حضور مجدد پژو در ایران گفت: پژو سال‌ها از فضای رانتی در بازار خودرو ایران سوءاستفاده کرده است و به نظر می رسد که اکنون که موضوع حضور خودروسازان خارجی در ایران مطرح است باید از دعوت های بی برنامه جلوگیری کرد و حضور دوست نماها در بازار ایران را محدود نمود.

عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان افزود: محدود شدن بازار خودروی ایران به دو یا سه شرکت خارجی، کار نادرستی است و بهتر است از سایر برندهای مطرح دنیا از جمله تویوتا، بنز، فولکس، ولوو و آئودی که حضورشان همراه با انتقال دانش فنی است، جلوگیری کرد.

وی تصریح کرد: پلت‌فرم مشترکی از سوی قطعه‌سازان و خودروسازان طراحی و به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال شده است که به نظر می رسد در صورت تامین بودجه، امکان تولید 6 مدل خودرو  بر روی این پلت‌فرم وجود خواهد داشت؛ ضمن اینکه مصرف سوخت این خودروها که یک محصول هیبریدی-بنزینی است، 2.5 لیتر در هر 100 کیلومتر پیش‌بینی شده است.

به گفته به نیا، هزینه لازم برای اجرایی شدن پلت‌فرم مشترک خودروسازان و قطعه‌سازان 400 تا 600 میلیون یورو است که می تواند نیاز 15 سال کشور را جوابگو باشد. وی همچنین با بیان اینکه طبق مصوبه شورای پول و اعتبار، نرخ سود عقود مشارکتی باید 18 تا 21 درصد باشد، گفت: در حال حاضر بانک‌ها این مصوبه را اجرا نمی‌کنند و نرخ سود بالای 25 تا 33 درصدی را از تولیدکنندگان دریافت می‌کنند. این در شرایطی است که البته کسی برای گرفتن وام جدید اقدام نمی‌کند ولی برخی از وام‌های قبلی باید تمدید شوند که در این زمینه بانک یک سری فرم‌های سفید را به مشتریان می‌دهد تا آنها را امضا کنند و بعد از آن نیز به دلخواه خود، این فرم‌ها را پر می‌کند و نرخ سود دلخواه خود را از صنعتگر دریافت می‌کنند.

به گفته به نیا، ال‌سی 30 درصدی نیز هنوز اجرایی نشده است. این در شرایطی است که در حال حاضر 50 تا 60 هزار دستگاه خودرو در کف کارخانه‌های خودروساز دپو شده که دلیل آن، کمبود برخی قطعات است. عضو هیئت مدیره انجمن قطعه‌سازان با اشاره به تعطیلی 153 شرکت قطعه‌ساز، گفت: موضوعی مانند دریافت مالیات بر ارزش افزوده مشکلاتی را برای قطعه‌سازان ایجاد کرده و پیشنهاد ما این است که این مالیات در زمان فروش خودرو دریافت شود. البته در این مورد بارها به وزیر صنعت، وزیر اقتصاد و مجلس نامه زده‌ایم، اما هیچ پاسخی به نامه‌های ما داده نشده و این نامه‌ها به رئیس سازمان امور مالیاتی ارجاع شده است که پاسخ وی نیز این بوده که برای تغییر در این بخش باید قانون اصلاح شود.

وی ادامه داد: یک‌سری مؤسسات معتبر حسابرسی به صورت قانونی مجوز دارند که حساب‌های شرکت‌های قطعه‌ساز را بررسی کنند و گزارش آن را به وزارت اقتصاد ارائه دهند. این در حالی است که مأمور وزارت اقتصاد و دارایی، گزارش این مؤسسات را قبول نمی‌کند، مستقیماً پرونده‌های شرکت را بررسی می‌کند و از کوچکترین مشکل نمی‌گذرد که باعث تعطیلی برخی دفاتر می‌شود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۲۶
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
10
93
فقط جنرال موتورز
پاسخ ها
ناشناس
| UNITED STATES |
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
می دونی که اینجا تو آمریکا اصلا جنرال موتورز محبوب نیست؟ بهترین ماشین های دنیا زو ژا÷ن و آلمان می سازند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
0
109
بهتر است از سایر برندهای مطرح دنیا از جمله تویوتا، بنز، فولکس، ولوو و آئودی که حضورشان همراه با انتقال دانش فنی است، جلوگیری کرد؟
این اشتباه تایپیه یا واقعاً اینو گفته؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
1
101
پژو از بازار ایران خیلی سواستفاده کرده و هر وقت خواسته بصورت یکطرفه همکاریشو قطع کرده. ضمناً محصولاتی هم که در ایران تولید میکرد همه از رده خارج بودند. پس چه لزومی داره دوباره سراغ خودروساز بدنامی مثل پژو بریم. تا وقتی خودروسازان ژاپنی مثل تویوتا و هوندا و مزدا و نیسان هستند .... چه لزومی داره بریم سراغ پژو ؟؟؟!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
0
51
این حرف پلت‌فرم مشترکی مورد ادعا اینقدر خنده آوره که ...
.
2.5 در 100 !!!!!!!!! با سمند و خانواده !!!

بسه این پول بازی قطعه سازهای قلابی و شرکت های مونتاژی !!!!!!
مجتبی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
2
44
پروردگارا، ما را از شر ماشین های فرانسوی نجات بده،
پیکان دوباره تولید بشه ولی پژو و ماشینای بدقواره رنو رو دیگه نبینیم.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
0
57
400 تا 600 میلیون هزینه از جیب مردم صرف آشغال بشه نه آقا جان بسه اون همه سال کثافت کاری بانکی ...
بذارید خارچی ها با پول خودشون بیان چرا پولی که میشه باش کشاورزی رو رونق داد ریخت تو شکم گشنه و دریده کارخانجات ...خودرو سازی
پيام
|
TURKEY
|
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
8
15
١) دوستاني كه هي جنرال موتورز مي گن، بابا اين خودروساز هم به زور ماشين مي فروشه تودنيا
٢) اين اختراع جديد خودروسازها و قطعه سازامون ركورد جهاني مصرف سوخت رو داره!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
1
46
به نظر من پژو و رنو نباید به بازار ایران وارد شوند چرا با رویکردی که این دو شرکت داشتند و با تخریبی که فرانسه در مذاکرات داشت باید بی هیچ مشکلی به بازار ایران وارد شوند؟؟ ورود به بازار ایران برای بسیاری از خودروسازان معتبر یک آرزو است و نباید این امتیاز را به فراسه بدهیم .
حامد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
1
57
عادت کردیم به امتیاز الکی دادن 50 سال خودروسازی های داخلی تو مسابقه تک نفره برنده بودند وملت بازنده نوزاد 50 ساله دیدین . حالا که قراره برند های خارجی بیان چرا باید رنو وپژو امتیازی داشته باشن چون سربزنگاه قالمون گذاشتن بزارین همشون بیان به مردمم حق انتخاب بدین.
نظرات بینندگان