arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۲۰۳۷
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۷ - ۰۱ دی ۱۳۹۲
رونمايي از كتاب

" ايران سرزمين صلح اديان " + تصاویر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روز سه شنبه بيست و شش اذر ١٣٩٢ در خانه هنرمندان از كتاب تصويري تشريحي " ايران سرزمين صلح اديان " اثر دكتر مسعود فروزنده با حضور نمايندگان اقليتهاي ديني رونمايي به عمل امد.

به گزارش خبرنگار «انتخاب» ؛ اين كتاب با٢٩٤ عكس از مراسم و ايين هاي ارامنه ، اشوريان ، صابئين مندايي ، يهوديان و زرتشتيان از سوي انتشارات سفيران به بازار كتاب امد .

نويسنده كتاب مسعود فروزنده در مصاحبه با «انتخاب» ، در پاسخ به اين پرسش كه كتاب حاوي چه عناويني است و چه مدتي براي تهيه ان كوشش به آمده است گفت: اين كتاب را ميتوان اولين اثر تصويري و تشريحي درباره پنج اقليت ديني ساكن ايران دانست كه در صلح و دوستي و طي قريب دو هزار و پانصد سال زندگي ميكنند . متن كتاب به طور خلاصه به تاريخ زندگي اين اقليتها ميپردازد و اشاراتي به برخي ايينهاي انها شده است . عكسها از عكاس چيره دست اقاي عباس تحويلدار است . عكسها در مدت بيست سال تهيه شده اند .  تصاوير مراسم صابئين مندايي در سه نوبت در سالهاي ١٣٧٤ و ١٣٨٢ و ١٣٨٨تهيه شده اند. تصاوير مربوط به ارامنه نيز در مدت پنج سال و تصاوير زرتشتيان طي سه سال گذشته عكس برداري شده اند.

خبرنگار "انتخاب" از انگيزه مسعود فروزنده براي خلق چنين اثري سئوال كرد كه او گفت : مطالعات من در حوزه تاريخ است و گرايش و تز سه مقطع من مطالات مندايي شناسي و بررسي مقايسه اي اديان بين النهرين شمالي است و از سوي ديگر علاقه زيادي به دلايلي كه موجب حفظ انها و ثبات انها در تاريخ پر حادثه ايران شد داشتم به همين دليل به رابطه مردم شناسانه ايرانيان مسلمان در قرون گذشته وكنوني بيشتر دقت كردم  ؛ انچه ميتوان گفت اين است ايرانيان با كليه اقليتها با مدارا و دوستي و نجابت رفتار كرده اند تا انجا كه بسياري از واژگان فارسي و مفاهيم عرفاني و فلسفي و حتي نمادهاي زندگي روزمره ايراني به فرهنگ شفاهي و متون نوشتاري انها راه يافته است و اگر صلح و سازش و همزيستي محترمانه در كار نبود اين تعامل فكري و فرهنگي روي نميداد.



از كارهاي آینده سئوال شد كه وی گفت : در نقد و معرفي اديان در حوزه اورشليم و بين النهرين شمالي  مجموعه مقالات خانم دراور كه قريب چهل سال پيش نوشته شده و يك كتاب با عنوان بررسي مقايسه اي  مسيحيت و منداييت اماده انتشار است كه اميدوارم به بازار كتاب راه يابد.












در مراسم رونمايي كتاب نماينده كليميان در مجلس شوراي اسلامي و نماينده اشوريان و همچنين شيخ سالم چهيلي رييس انجمن منداييان ايران طي سخناني به همزيستي مسالمت اميز اقليتهاي ديني در كنار مسلمانان پرداختند و ضمن تاكيد بر اتحاد و وحدت ملي براي سربلندي ايران دعا كردند و در نهايت حجت الاسلام دعايي مدير مسئول روزنامه اطلاعات به ذكر دلايل قرآنی اتحاد اديان پرداخت و غايت دين را صلح و عدالت و تهذيب نفس عنوان کرد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۴
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
14
33
... مگه هفته آینده که سال نوی مسیحی هست وادارشون نخواهیم کرد که همون یه ذره خوشی و شادی رو هم محدود و سانسور کنن چون ...؟؟؟ آیا یه دونه وزیر سنی داریم؟؟؟ کی به زرتشتی ها عیدهاشون رو تبریک می گیم؟؟؟؟ برین اون ور بشینین ببینین به این شرایط صلح می گن یا ...! هر آزاری که می خوایم به بقیه می رسونیم و بعد از خودمون هم تعریف می کنیم!...
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
یکم نگاه کنیم به همون بلاد کفر و ستم ببینیم چطوری دارن شب یلدا و جشن مهرگان و سپندارمزگان و نوروز رو تبریک میگن...
گل گفتی داداش
غلام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
6
4
الان این بزگوار کیستند؟
استو
|
-
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
5
6
مخالفم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
2
26
با حلوا حلوا دهن شیرین نمیشه!
ناشناس
|
GERMANY
|
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
3
3
مثل اینکه این آقا در ایران نیست
نظرات بینندگان