arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۲۰۴۱
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۲ - ۰۱ دی ۱۳۹۲

لوازم خانگی ارزان می‌شود یا نه؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بازار لوازم خانگی جزو بازارهایی است كه به شدت به نرخ ارز و مسائل بین المللی وابسته است و تاثیر آن را می توان در زمان نوسان نرخ ارز و اعمال تحریم ها جست و جو كرد زیرا در این زمان‌ها قیمت لوازم خانگی داخلی و خارجی دستخوش تغییر شده و در برخی مواقع حجم لوازم خانگی در بازارها كاهش می یابد. از دیگر اثرات می توان به كاهش قطعات جانبی محصولات وارداتی در كشور اشاره كرد.

به گزارش ایسنا، در پی ثبات نسبی قیمت ارز در ایران، مذاكرات نسبتا امیدواركننده ایران با قدرتهای جهان و زنده شدن امید به آینده در میان مردم در پی انتخابات ریاست جمهوری، خبرگان این صنف در رابطه با آینده بازار لوازم خانگی و قیمت محصولات مرتبط با صنف لوازم خانگی نظرات متفاوتی دارند.

محمد طحان پور، رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی بر این باور است كه اگر به تمام واردكنندگان ارز مرجع 2477 تومانی اختصاص داده شود و دولت بر قیمت گذاری نظارت داشته باشد قیمت لوازم خانگی وارداتی كاهش خواهد یافت و این مساله به دلیل آن است كه در حال حاضر واردات با ارز آزاد صورت می‌گیرد. وی همچنین معتقد است كه دولت باید از صنعت و تولید خارج شود و كار را به خبرگان فن بسپارد و افرادی كه به بدنه دولت نزدیك شده اند و از رانت‌های مختلف ارز به دست می‌آوردند را از خود دور كنند زیرا همین دریافت ارز از مسیر غیرمعمول باعث شده است قیمت محصولات دارای چند نرخ شوند. او در رابطه با قیمت محصولات داخلی در آینده نزدیك گفت: محصولات كاملا داخلی نیز برای تامین قطعات اولیه نیاز به واردات دارند كه آنها نیز اگر ارز مرجع دریافت كنند و بر قیمت گذاری آنها نظارت صورت گیرد كاهش قیمت را تجربه خواهند كرد.

در اظهار نظر دیگر علیرضا نورپور، دبیر انجمن تولیدكنندگان لوازم خانگی ایران معتقد است با توجه به شرایط موجود و عدم تغییر محسوس در نرخ ارز و سایر فاكتورهای تاثیر گذار برقیمت ها، امكان كاهش قیمت لوازم خانگی وجود ندارد.

او فاكتورهای تاثیرگذار به جز نرخ ارز را فزایش نرخ ارز در بودجه پیشنهادی دولت و همچنین افزایش نرخ دستمزد و مالیات دانست و گفت: به طور قطع در سال آتی با افزایش قیمت تمام شده كالاهای تولیدی مواجه خواهیم بود اما تا پایان امسال در صورت حفظ شرایط موجود تولیدكنندگان لوازم خانگی متعهد خواهند بود كه همراه با دولت برای حفظ آرامش در بازار و ارتقای سطح رفاهی و قدرت خرید مردم افزایشی در قیمت ها ایجاد نشود.

یكی از فروشندگان لوازم خانگی نیز گفت كه قیمت لوازم خانگی تا پایان سال كاهش نخواهد یافت.

وی دلیل این عدم كاهش قیمت را ركود بازار و نبود جنس مورد علاقه مردم دانست و تصریح كرد: بنابر سلیقه و علایق مردم برخی مدل ها در بازار بسیار كم شده است و در خریدهای جدید مردم همچنان به دنبال همان مدل ها هستند اما شركت های واردكننده و تولیدی با اعلام دلایلی همچون نبود كالا در انبارها، مدل های مورد تقاضا را در بازار عرضه نمی‌كنند.
نظرات بینندگان