arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۲۱۱۳
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۳ - ۰۱ دی ۱۳۹۲

ظریف در دیدار با وزیر خارجه ایتالیا : امروز با اشتون صحبت می‌کنم/توافق برای دستیابی به برنامه اقدام مشترک،مفید است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: برای ادامه گفت‌وگوهای هسته‌ای با 1+5، بعدازظهر امروز تماس تلفنی با کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهد داشت.

محمد جواد ظریف که در نشست مطبوعاتی مشترک خود با اما بونینو وزیر خارجه ایتالیا سخن می‌گفت، گفت: گفت‌وگوها بین ایران و 1+5 در سطوح مختلف ادامه دارد و آقای عراقچی نیز با افراد هم سطح خود در هیات مذاکره‌کننده در تماس است.

ظریف گفت: معتقدم توافق ما برای دستیابی به برنامه اقدام مشترک، یک تحول بسیار مفید است که باید در قالب طرح کلان آینده روابط ایران و اروپا به آن نگاه شود که برای دستیابی به آینده متفاوت و ایجاد زمینه‌های لازم برای اینکه بی‌اعتمادی دهه گذشته تبدیل به اعتماد متقابل شود ضرورت دارد که ایران و 1+5 آنچه را که توسط وزیران خارجه مورد توافق قرار گرفت با جدیت و دقت و با حسن نیت اجرایی کنند.

وی اضافه کرد: وظیفه همکاران ما که هفته گذشته در وین و این هفته در ژنو با یکدیگر مذاکره می‌کنند دستیابی به راهکارهای اجرایی است و دقت‌های لازم در اینکه سوء تفاهم‌هایی پیش نیاید. این موارد مذاکرات راحتی نیست و باید جزییات مورد توجه قرار گیرد روند با کندی به سوی جلو پیش می‌رود.

ظریف گفت: امیدوارم با در نظر گرفتن اصول مربوط به تعهد و آنچه که مورد توافق قرار گرفته، حسن نیت و مهمتر از همه توجه به تصمیم فراهم شده که تصمیم سیاسی از سوی مسوولان سیاسی ایران و 1+5 است کار به پیش رود و همه مانع از ورود به موضوعاتی شوند که می‌تواند مسئله‌ساز شود و کار را با دشواری مواجه کند.

ظریف گفت: امیدوارم با این روش به نتیجه برسیم و کمی دیرتر یا زودتر تفاوت چندانی ندارد.

وزیر امور خارجه همچنین درباره مواضع ایران در قبال بحران سوریه و حضور در نشست بین‌المللی ژنو 2 تاکید کرد: از دیدگاه ما بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و تنها راه‌حل آن راه‌حل سیاسی است.

وی افزود: تنها راه‌حل سیاسی به نتیجه خواهد رسید که مبتنی بر واقع بینی و جدی بودن برای پایان دادن به خشونت و افراط و حضور مردم سوریه در تعیین سرنوشت‌شان باشد، این مردم سوریه هستند که باید در نهایت آینده خود را تعیین کنند. دیگران تنها می‌توانند به مردم سوریه برای این هدف کمک کنند. نمی‌توانند به جای آنها تصمیم بگیرند.

ظریف گفت: ایران اعلام آمادگی کرده است که در تلاش‌های مختلف برای یافتن راه‌حل سیاسی در رابطه با بحران سوریه حضور موثر و سازنده داشته باشد و معتقدیم دیدگاهی که بخواهد مانع ایفای نقش مثبت ایران شود، حتما مبتنی بر واقع‌بینی نیست، کمکی هم به حل مشکل آینده سوریه نخواهد کرد زیرا تلاش می‌کند از یک دیدگاه یکسو نگر موضوع سوریه را مورد توجه قرار دهد و یا براساس ملاحظات سیاسی و یا متاثر از برخی فشارهایی که هیچ‌گاه نظر مثبتی برای راه حل سیاسی سوریه نداشته‌اند و کمک مثبتی هم تاکنون به راه‌حل سیاسی سوریه نکرده‌اند.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: امیدواریم تلاش‌های سیاسی برای رسیدن به راه‌حل به خوبی به انجام برسد و براساس واقع‌بینی باشد و از هر تلاش مبتنی بر واقع‌نگری که از ایران برای حضور با رعایت احترام و عزت مردم ایران دعوت شود استقبال و در آن شرکت می‌کنیم.

ظریف همچنین درباره تماس تلفنی با کاترین اشتون برای پیگیری مذاکرات با 1+5 گفت: در این باره با خانم اشتون در تماس هستم و انجام این رایزنی‌ها معمول است، طبیعت مذاکرات این است که در سطوح مختلف با یکدیگر در تماس باشیم و آقای عراقچی هم با افراد هم سطح خود در هیات مذاکره کننده اروپایی و اعضای مختلف 1+5 در تماس هستند من هم با خانم اشتون و وزیران خارجه برحسب مورد در تماس هستم و موضوعات را دنبال می‌کنیم.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: قرار است بعدازظهر امروز تماس تلفنی من با خانم اشتون انجام شود و حتما این تماس به اطلاع خبرنگاران خواهد رسید.

وی به شوخی گفت: اگر ما این تماس را اطلاع ندهیم شما از آن آگاه خواهید شد، زیرا از خبرنگاران مخصوصا خبرنگاران خانم با توجه به جدیتی که از خود نشان دادند یقین دارم چیزی پنهان نخواهد ماند.

در ادامه خبرنگاری درباره موضع ایران در خصوص توافقنامه امنیتی آمریکا و افغانستان پرسید که ظریف پاسخ داد: اصولا حضور نیروهای نظامی خارجی را برای ثبات در منطقه مفید نمی‌دانیم، زیرا حضور نظامیان خارجی زمینه بهره‌برداری برای نیروهای افراطی را فراهم می‌کند و به آنها اجازه می‌دهد تا از احساسات ملی مردم برای گرفتن نیرو استفاده کند، اصولا این کار را به نفع منطقه نمی‌دانیم خصوصا حضور نیروهای آمریکایی که با توجه به مواردی که خواسته‌اند با دولت افغانستان مورد توافق قرار گیرد که یکی از آنها حضور متمرکز در مرزها بوده است.

وی اضافه کرد: ما با دولت و ملت افغانستان رابطه بسیار دیرینه همکاری داریم، برای ما ثبات در افغانستان با ثبات در ایران یکسان است بی‌ثباتی در افغانستان به بی‌ثباتی در ایران می‌انجامد، به همین دلیل در سفر اخیر حامد کرازی به ایران گفت‌وگوهای بسیار خوبی بین دو رییس جمهور انجام گرفت، در میان این گفت‌وگوها دو طرف توافق کردند قرارداد جامع همکاری بین ایران و افغانستان امضا شود که دیدگاه‌های دو طرف درباره آینده مشترک دو کشور مورد توافق قرار گیرد و در حال حاضر همکاران من در وزارت خارجه مسوول رایزنی با همتایان افغانی خود برای تدوین پیش‌نویس این توافق هستند که امیدواریم به زودی بین دو رییس جمهور نهایی شود.

به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در این نشست با بیان این که «روابط ایران و ایتالیا روابط دیرینه است و مردم ایران خاطره بسیار خوبی از روابط‌شان با ایتالیا دارند» خاطرنشان کرد: ادامه این گفت‌وگوها و دیدارها به نفع ملت ایران و ایتالیا و آینده روابط ایران و اروپا و صلح و ثبات و امنیت در منطقه ما و جامعه بین‌المللی است و منافع برای همه را در بر دارد.

وی همچنین گفت: دستگاه‌های اقتصادی و صنعتی ایران همکارهای گسترده‌ای با همتایان ایتالیایی‌شان دارند.

ظریف همچنین به مذاکرات انجام شده بین مقامات ایران و ایتالیا اشاره کرد و گفت: وزیر خارجه ایتالیا روز گذشته با معصومه ابتکار معاون رییس جمهور در محیط زیست دیدار کرده است و درباره زمینه همکاری‌های بسیار خوب بین دو کشور در حوزه محیط زیست و انرژی‌های سبز و همکاری در حوزه زنان گفت‌وگو کرده‌اند.

ظریف اضافه کرد: زمینه‌های همکاری بین ایران و ایتالیا در حوزه‌های اقتصادی بسیار گسترده است و در زمینه‌های فرهنگی‌، دانشگاهی و منطقه‌ای نیز همکاری‌هایی داریم.

وی با اشاره به مذاکراتش با همتای ایتالیایی‌اش گفت: رایزنی‌هایی در خصوص موضوع سوریه،‌ افغانستان و مذاکرات هسته‌ای و تحولات مربوط به آن داشته‌ایم.

انتهای پیام


منبع: ایسنا
نظرات بینندگان