arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۲۶۶۰
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۸ - ۰۵ دی ۱۳۹۲

پاسخ شهید مطهری به سوال حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در جمع اساتید و طلاب غیرایرانی مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم در پاسخ سوال یکی از طلاب که پرسید چرا خداوند همه را خوب نیافرید؟، گفت: ارزش انسان به آزادی است. اگر لال باشی و غیبت نکنی ارزش نیست.

وی در ادامه به ذکر خاطره ای از شهید مطهری پرداخت و افزود: من همین سوال را از شهید مطهری پرسیدم و گفتم "نمی شد خدا همه را خوب خلق می کرد؟" ایشان گفت "در این صورت خدا همه را زنبور عسل خلق می کرد".

رییس ستاد اقامه نماز کشور به مسئله جبر و اختیار اشاره کرد و بیان داشت: مسئله جبر و اختیار مثل تعلیم رانندگی است. در تعلیم رانندگی اگرچه گاز و ترمز زیر پای شماست، اما کس دیگری هم این اهرم ها را در اختیار دارد.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در ادامه وارد مباحث مربوط نماز شد و سخنش را با این پرسش آغاز کرد که چگونه مردم را به نماز دعوت کنیم؟

این مفسر قرآن در پاسخ گفت: ابتدا باید دید که این فرد چرا نماز نمی خواند؟ در قرآن علت نماز نخواندن را نداشتن خشوع معرفی می کند، پس ما باید بکوشیم که خشوع را در دل ها بیشتر کنیم.

رییس ستاد اقامه نماز ادامه داد: برای این کار چند روش وجود دارد، یکی برجسته کردن نعمت های الهی مانند سلامتی، حرکت زمین، وجود موجودات دیگر و... کار دیگر بیان اسرار نماز است؛ زیرا نماز کدی از تمام هستی است که در آن انتخابات، آزادی، توحید، آب، خاک، حق حیوان و.... آمده است.

وی، یکی دیگر از روش ها را ایجاد الگو برای نسل ها دانسه و ابرازداشت: ایجاد تسهیلات و امکانات و استفاده از امام جماعت خوب از دیگر روش هایی است که باعث افزایش خشوع و ترغیب دیگران برای به جا آوردن فریضه نماز می شود.

نظرات بینندگان