arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۳۰۰۸
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۸ - ۰۸ دی ۱۳۹۲

سردار جلالی: پزشکان ایرانی نباید استاندارد آمریکا را اجرا کنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 مهر نوشت:

رئیس سازمان پدافند غیر عامل با انتقاد از اینکه در کشور سپر خونی وجود ندارد در حالی که مردم از این نظر در خطر هستند، گفت: طی 24 سال اخیر 4 نسل از جنگ‌ها را پشت سرگذاشته ایم و در حال حاضر وارد نسخه چهارم از نسل چهارم تهدیدات شدیم و این به معنای وارد شدن به فضای جدیدی از تهدیدات است.

سردار غلامرضا جلالی در نشست تعامل پژوهشی دانشگاهها و دستگاههای اجرایی کشور با رویکرد پدافند غیرعامل، پدافند غیر عامل را به معنای کنترل نظام مدیریت کشور و بی اثر کردن تهدیدات دانست و افزود: تهدیدات در دو دسته طبیعی و غیر طبیعی دسته بندی می‌شوند که در تهدیدات طبیعی خصومت و اراده در آن نقشی ندارد و بشر با علوم مهندسی این تهدیدات را توانسته تا حدی خنثی کند.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل ماهیت تهدیدات غیر طبیعی را دانش و فناوری دانست و اظهار داشت: اگر در نسل اول و دوم جنگ‌ها صحبت از سلاح سرد و گرم مطرح بود در نسل سوم دکترین جنگ یعنی تفکر و تاکتیک، صف بندی جنگی را تغییر می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه در این فضا سرعت تحولات فناوری و تهدیدات فناوری محور بسیار زیاد است، یادآور شد: طی 24 سال اخیر (از سال 1990 تا 2014) 4 نسل از جنگ‌ها را پشت سرگذاشته ایم و در حال حاضر از نسخه سوم از نسل چهارم تهدیدات عبور و وارد نسخه چهارم از نسل چهارم تهدیدات شدیم و این به معنای وارد شدن به فضای جدیدی از تهدیدات است.

جلالی به ویژگی‌های نسل 4.4 تهدیدات اشاره کرد و یادآور شد: در این نسل پایگاه تهاجمات حوزه‌های دانش و فناوری یعنی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی هستند از این رو در این تعریف دانشگاه تنها دانستن برای دانستن نیست بلکه تولید و دانش برای تولید اقتدار است.

وی با تاکید بر اینکه در این جنگ جدید، جنگ میان دانشگاه‌ها است، خاطر نشان کرد: دانشگاه‌ها مراکزی هستند که دانش و فناوری تولید و با تبدیل آن به فناوری و ثروت منشا قدرت برای کشور خود محسوب می‌شوند از این رو ما باید با این رویکرد از دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی حمایت کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل، اضافه کرد: اگر مشاهده می‌شود که نظریه جنگی آمریکا هر 2 سال یک بار تغییر می‌کند و مفاهیم جدیدی وارد آن می‌شود به دلیل آن است که دستگاه‌های اجرایی، اجرا کننده نظریه‌های پردازش شده در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی هستند.

جلالی، حوزه زیستی و بیولوژیک را از جمله زمینه تهدیدات جدید مبتنی بر فناوری دانست و ادامه داد: در حال حاضر در کشور آمریکا استفاده از گندم تراریخته برای خوراک مردم ممنوع اعلام شده است در حالی که ایران یکی از وارد کننده‌های گندم‌های تراریخته است.

وی با تاکید بر اینکه در کشور سپر خونی وجود ندارد خاطر نشان کرد: برای جلوگیری از ورود خون آلوده به کشور سپر خونی نداریم در حالی که مردم از این لحاظ در خطر هستند.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل، با بیان اینکه مراکز تحقیقات ژنتیک، کارخانه‌های تولیدات زیستی هستند، افزود: در این مراکز موجوداتی متناسب با اهداف کشورها تولید می‌شود که این موجودات به عنوان تهدید زیستی برای سایر کشورها مطرح خواهند شد اما در این زمینه با تهدید جدی مواجه نیستیم.

وی با انتقاد از عملکرد برخی از پزشکان در حوزه استانداردها اظهار داشت: در حال حاضر پزشکان کشور استانداردهای خود را بر اساس استاندارد FDA آمریکا تعیین می‌کنند در حالی که آمریکا دارای دو استاندارد داخلی و خارجی است. در استاندارد خارجی تاکید شده است در صورتی به محصولی در داخل اجازه مصرف داده می‌شود که حداقل 3 سال در خارج این کشور مصرف شده باشد. این رویکرد خود نوعی حقارت علمی است در حالی که علاوه بر این ما برای تشخیص استاندارد تنها نیاز به تایید سازمان WHO داریم.

جلالی با اشاره به تهدیدات پرتوی، یادآور شد: ایران یک کشور هسته‌ای شده است از این رو نیاز است تا دانش هسته‌ای را در اختیار داشته باشیم.
نظرات بینندگان