arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۳۲۱۹
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۲ - ۱۰ دی ۱۳۹۲

رویترز: چین واردات نفت از ایران را افزایش می‌دهد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
برخی منابع اعلام کرد که چین از طریق یک قرارداد جدید در نظر دارد واردات نفت خود از ایران را افزایش دهد.

به گزارش فارس، رویترز در یک گزارش اختصاصی نوشت که چین احتمالاً سال آینده میلادی (2014)، واردات نفت خود از ایران را با یک قرارداد جدید نفت‌ خام سبک را به سطحی افزایش می‌دهد که از زمان تحریم‌های شدید غرب علیه ایران در سال 2012 تاکنون، چنین میزان واردات نفتی از ایران نداشته است.

این افزایش واردات نفت از ایران احتمالاً به ناراحتی واشنگتن‌ منتهی می‌شود زیرا طبق توافق «ژنو» بین ایران و 1+5 (آمریکا،انگلیس،فرانسه،روسیه،چین بعلاوه آلمان) قرار بر آن شده بود که تحریم‌های بسیار ناچیزی علیه ایران لغو شود.

توافق ماه نوامبر بین تهران و 1+5، تلاش‌ها برای کاهش فروش نفت خام ایران متوقف شد اما خریداران می‌بایست به همین مقدار کنونی واردات نفت از ایران بسنده کنند.

منابع صنعتی اعلام کردند که شرکت دولتی «ژوهای ژنرونگ» چین که اوایل سال 2012 به دلیل عرضه بنزین به ایران توسط واشنگتن تحریم شد، برای یک قرارداد جدید میعانات با شرکت ملی نفت ایران (NIOC) وارد گفت‌وگو شده است.

بر اساس این گزارش، گرچه، هنوز مشخص نیست که چه مقدار نفت خام سبک از طریق قرارداد جدید وارد می‌شود اما ژنرونگ و دیگر شرکت‌های چینی می‌توانند به خرید میعانات از طریق معاملات نقدی ادامه دهند.

یکی از بازرگان گفت: اگر چین واردات نفت از ایران را افزایش دهد، با خطر تحریم‌های بیشتر از سوی آمریکا روبرو هستند. دولت چین نیز احتمالاً در صورتیکه واردات کلی از ایران افزایش یابد، نیز سروصداهایی به پا کند اما اگر این افزایش واردات اندک باشد، چیزی نمی‌گوید.

ژنرونگ، وابسته به مسوولان دفاعی چین در دهه 1990، تاحد گسترده‌ای بعنوان یک موسسه وارداتی برای شرکت نفت و مواد شیمیایی چین یا همان «سینوپک» که فرایند پالایش نفت خام ایران را برعهده دارد، عمل می‌کند.

منابع اعلام کردند که قرارداد جدید میعانات از طریق شرکت تابعه «تیانجین ژنرونگ» برای تحویل به کارخانه مستقل پتروشیمی «دراگون آروماتیک» در استان «فوجیان» واقع در جنوب شرقی چین عمل می‌کند.
نظرات بینندگان