arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۳۲۶۰
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۹ - ۱۰ دی ۱۳۹۲

نخستین کمک 100 میلیاردی دولت به صنعت چای

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مقوله چاي داستاني قديمي است كه وعده‌هاي مسئولان براي رفع مشكلات آن، همواره با چالش‌هاي گوناگوني روبه‌رو شده است. تنها امسال به دليل كمبود بارندگي و ساير مسائل توليد اين محصول با كاهش حدود 40 درصد مواجه بوده است.

به گزارش تابناک، اما اينكه چرا با وجود برندهاي مختلف چاي ايراني و افزايش آنها‌ چايكاران همچنان با مشكلات عمده مواجه هستند، مسئله‌اي‌است كه نيازمند تدابير كارشناسانه است. در حالي‌كه بررسي اجمالي بازار نشان مي‌دهد كه برندهاي ايراني موجود در بازار چاي با اقبال خريداران مواجه شده است، سوال اين است كه چرا در شرايط استقبال از چاي ايراني، توليد چاي ايراني پسرفت داشته و هر روز از تعداد چايكاران كاسته مي‌شود؟

نخستین کمک 100 میلیاردی دولت به صنعت چای

خرده مالكي و كمبود سرمايه عمده مشكل چايكاران است

نماينده لاهيجان در مجلس شوراي اسلامي از عمده مشكلات چايكاران به موارد خرده مالكي، كمبود سرمايه، نرخ پايين خريد تضميني و پرداخت نكردن به موقع پول به چايكاران اشاره مي‌كند و معتقد است با وجود اين مشكلات هر‌چقدر هم كارخانه‌ها افزايش يابند و برندهاي مختلف وارد بازار شود بازهم مشكلات اين قشر زحمتكش حل نخواهد شد.


چاي روي دست چايكاران مي‌ماند
 
توليد چاي داخلي در حدود ۱۰ الي ۱۲ هزار تن است كه به دليل ورود چاي خارجي و سنواتي ارزان‌قيمت، كارخانه‌داران همين را هم نمي‌توانند به فروش برسانند. وي با اشاره به واردات ۱۰۰ هزار تن چاي كه اغلب به صورت قاچاق و بدون پرداخت تعرفه گمركي است، تصريح مي‌كند: به رغم اينكه باغات چاي كشور پتانسيل توليد نياز داخل را دارند اما به دليل بي‌توجهي مسئولان و عدم پرداخت پول چايكاران، توليد برگ سبز چاي كشور نسبت به سال‌هاي گذشته كاهش چشمگيري داشته است.

راهكارهاي حل مشكل از ديدگاه نماينده لاهيجان در مجلس

در ميان تمام اخبار و موضوعاتي كه درخصوص چاي مطرح مي‌شود، همواره چايكاران متضرران اصلي هستند. در واقع صنعت چاي با تهديدات جدي روبه‌روست.

نخستین کمک 100 میلیاردی دولت به صنعت چای

نماينده لاهيجان در مجلس راهكارهايي براي حل اين مشكل دارد. وي مي‌گويد براي جلوگيري از اين وضعيت قبل از توليد دو اتفاق بايد رخ دهد:اول اينكه وجه خريد تضميني مشخص شود و در ثاني اين وجه متناسب با شرايط و وضعيت كشور مشخص شود. راهكار ديگري كه نديمي مطرح مي‌كند: «سوم آنكه سرمايه در گردش در اختيار چايكاران قرار گيرد كه بتوانند باغ‌هاي‌شان را به راحتي هرس كنند. ديگر اينكه دولت در مورد خريد تعجيل نكند مثلا اگر باران آمد چايكاران نگران خريد محصولاتشان نباشند.همچنين به كارخانه داران كمك شود كه در مورد خريد و توليد و توزيع برنامه داشته باشند. همچنين در مورد فراوري چاي سرمايه‌گذاري شود و بعد از خريد به موقع پرداخت شود.» راهكار ديگر نديمي مديريت كارآمد واردات از طريق بازارچه‌هاي مرزي و مناطق آزاد است كه به اعتقاد وي مي‌تواند تاثير بسزايي در حل مشكلات چاي داشته باشد.

کمک 100 میلیارد تومانی دولت به صنعت چای

اما گویا قرار است امسال اتفاقات خوبی برای صنعت چای کشور روی دهد چرا که قرار است دولت برای حمایت از این بخش از صنعت اعتباراتی را در نظر گرفته است.

نخستین کمک 100 میلیاردی دولت به صنعت چای

مهرداد بائوج لاهوتی، با اشاره به نتایج  جلسات مجمع نمایندگان استان گیلان با حجتی در وزارت جهاد کشاورزی،گفت: پس از برگزاری جلسات متعدد برای نخستین بار دولت  100 میلیارد تومان اعتبار به صنعت چای کشور اختصاص دهد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی،تصریح کرد: پس از برگزاری جلسات مدون مجمع نمایندگان استان گیلان در وزارت جهاد کشاورزی با وزیر جهاد کشاورزی و سایر مسئولان ذی ربط، بالاخره مقرر شد که دولت حدود 100 میلیارد تومان اعتبار به صنعت چای کشور تخصیص دهد که حدود 60 میلیارد تومان آن به صورت یارانه چای به چایکاران پرداخت شود و مابقی که حدود 40 میلیارد تومان است برای به زراعی باغات چای اختصاص یابد.

این نماینده مردم درمجلس نهم، اظهار داشت: با توجه به اینکه سال های بسیار زیادی است باغات چای به علت اینکه توجیه اقتصادی مناسبی برای چایکاران نداشته به زراعی نشدند، امسال دولت 40 میلیارد تومان اعتبار برای به زراعی باغات چای تخصیص داد.

عضو کمیسیون عمران مجلس، با تأکید بر اینکه این اقدام دولت بسیار کارشناسانه و صحیح است، گفت: به طورحتم چایکاران با به زراعی باغات خود در سال جاری می توانند میزان برداشت چای را در سال های آتی افزایش دهند.
نظرات بینندگان