arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۳۳۱۵
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۳ - ۱۱ دی ۱۳۹۲

عسلی ترین استان کشور کجاست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: این استان با تولید ۱۸ هزار و ۵۰۰ تن عسل امسال نیز برای چندمین سال متوالی رتبه نخست کشوری تولید این محصول را به خود اختصاص داد.

سیدعلی مختاری در گفت و گو با ایرنا افزود: این میزان عسل تولید شده توسط زنبورداران آذربایجان غربی معادل ۲۹ درصد عسل تولیدی کشور است.

وی با بیان اینکه هشت هزار نفر در بخش زنبورداری این استان مشغول به کار هستند اظهار کرد: از هشت هزار بهره بردار یاد شده، پنج هزار و ۷۲۰ بهره بردار به صورت مستقیم و بقیه به صورت فصلی در زنبورستان های استان مشغول فعالیت هستند.

وی اضافه کرد: از ۹۵۰ هزار کندوی زنبور عسل موجود در سطح استان، ۸۶۰ هزار کندو مدرن و ۹۰ هزار کندو، بومی است که استان از نظر تعداد کندوی مدرن نیز در جایگاه نخست کشور قرار گرفته است.

مختاری ادامه داد: میانگین تولید عسل در سال ۹۲ از هر کندوی مدرن ۲۰ کیلو و ۶۰۰ گرم و از هر کندوی بومی هفت کیلو و ۱۰۰گرم است که در مقایسه با سال گذشته، از نظر تولید عسل حدود پنج درصد و از نظر تعداد کندو ۱۵ درصد و از نظر تعداد زنبوردار نیز در حدود ۶/۱ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: شهرستان های ارومیه، خوی و چایپاره از فعال ترین مراکز تولید و برداشت عسل در استان هستند و شهرستان خوی مقام اول استانی را با تولید بیش از ۹ هزار و ۶۰۰ تن عسل، بیش از ۵۰ درصد عسل تولیدی استان را به خود اختصاص داده است.

مختاری با اشاره به تدریس رشته زنبورداری در مقطع کاردانی و کارشناسی زنبور عسل در مرکز آموزش عالی شهید باکری ارومیه و خوی اظهار کرد: همه ساله در راستای رشد علمی و توسعه زنبورداری در آذربایجان غربی با نظارت سازمان جهاد کشاورزی استان، دوره های پرورش زنبور عسل صنعتی درجه یک و دو و پرورش ملکه برای علاقه مندان این رشته برگزار می شود.
نظرات بینندگان