arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۳۸۸۱
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۳ - ۱۶ دی ۱۳۹۲

جواد لاریجانی: هیچ نهادی اجازه ملاقات با ستوده و پناهی را به هیات پارلمانی اروپا نداده بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : لاریجانی افزود: آنها باید پاسخگوی این کار غیرمعقول،‌ غیرمتداول و غیرمؤدبانه‌شان نسبت به جمهوری اسلامی باشند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه تاکید کرد که هیچ نهادی در کشور با درخواست هیات پارلمانی اروپا مبنی بر دیدار با نسرین ستوده و جعفر پناهی روبرو نبوده است و اینکه اگر چنین درخواستی نیز داده می‌شد آن را رد می‌کردیم.


به گزارش ایسنا، محمدجواد لاریجانی در حاشیه دومین همایش نقش پژوهش در قانون‌گذاری به سؤالی در مورد ادعای هیات پارلمانی اروپایی مبنی بر اینکه به هیات پارلمانی برای دیدار با نسرین ستوده و جعفر پناهی در ایران قول داده است، پاسخ داد.


وی توضیح داد: هیچکسی در جمهوری اسلامی به آنها نگفته بود که در جایی بدون اجازه با هرکس دیگری به صورت محرمانه ملاقات کنند؛ بنابراین عملی که آنها انجام داده خطا بوده و هیچکسی در مجلس یا نهادهای دیگر به آنها مجوز نداده بود.


لاریجانی افزود: آنها باید پاسخگوی این کار غیرمعقول،‌ غیرمتداول و غیرمؤدبانه‌شان نسبت به جمهوری اسلامی باشند.


دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه تاکید کرد: البته کار آنها از لحاظ سیاسی کاملا قابل فهم است. آنها می‌خواستند به باقیمانده جریان فتنه بگویند نترسید ما هوایتان را داریم و با شما هستیم. احساس کردند که جریان فتنه احساس ضعف دارد، ولی این خط سیاسی، دخالت غرب در امور ماست که خلاف مقررات بین‌المللی است.


وی تاکید کرد: قاطعانه می‌گویم در جمهوری اسلامی هیچ نهادی چه در مجلس، وزارت خارجه، وزارت اطلاعات و قوه قضائیه با درخواستی روبرو نبوده که بخواهد بررسی کنند. از طرف دیگر اگر هم آنها از ما سؤال می‌کردند که چنین درخواستی دارند و می‌خواستند ازجایی بازدید کرده و دیداری داشته باشند حتما رد می‌کردیم، کسی با این رفتار نامناسب موافق نبود.


مشاور امور بین‌الملل رئیس قوه قضائیه در پاسخ به این پرسش که آیا این ادعای هیات پارلمانی مبنی بر اینکه شما قول دیدار با نسرین ستوده و جعفر پناهی را به آنها داده‌اید ‌غلط است؟،‌ گفت: بله، آنها برای پوشاندن اقدام ناروای خودشان چنین حرفی را زده‌اند، البته ما در ستاد حقوق بشر از حیثیت تمام شهروندانمان چه آنهایی که محکوم باشند و چه آنهایی که محکوم نباشد دفاع می‌کنیم.


وی افزود: ستاد حقوق بشر برای دفاع از حیثیت تک تک حقوق شهروندانمان است چه آنهایی که در زندان هستند و چه آنهایی که زندانی نیستند، البته دفاع ما از شهروندانمان غیر از مجوز برای شکستن قوانین و نرم‌های دیپلماتیک است.


دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در پاسخ به این پرسش که واکنش ایران نسبت به قطعنامه ضدحقوق بشری مصوب در سازمان ملل علیه ایران چه بود گفت: ما جواب قطعنامه را تهیه کردیم که در سازمان ملل مستند شده است و مسئولان وزارت خارجه نیز مواضع روشنی در این رابطه اتخاذ کرده‌اند.


لاریجانی در ادامه در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه برخی از عملکرد وزارت خارجه در مورد انفجار مقابل سفارت ایران در بیروت و بعد از آن مرگ ماجد الماجد به عنوان عامل این انفجار انتقاد کردند گفت: بنده نظرم را راجع به فعالیت‌های تروریستی در منطقه می‌گویم که این فعالیت‌ها ریشه در منطقه ندارد. متأسفانه عربستان در این دام افتاده است.


وی با بیان اینکه طراح اصلی این تحرکات تروریستی را به سیاست‌های آمریکا و غرب در منطقه برمی‌گردد گفت: همان‌هایی که روزی پرچم مبارزه با ترویسم را بالا برده ‌بودند امروز خودشان از حامیان روش‌های تروریستی به‌ انحای مختلف هستند.


محمدجواد لاریجانی به کشورهای منطقه توصیه کرد که فکر نکنند با حمایت از نیروهای تروریستی به مقصد می‌رسند یا از آثار آن در امان خواهند بود.


دبی ستاد حققو بشر قوه قضاییه گفت: نهادهای مختلف کشور از جمله وزارت خارجه مسأله انفجار در مقابل سفارتمان در بیروت را با دقت دنبال می‌کنند و ما نیز به سایر عملیات تروریستی در منطقه حساسیت بالایی داریم.
نظرات بینندگان