arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۴۰۴۶
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۳ - ۱۷ دی ۱۳۹۲

هزینه 3میلیارد و 300 میلیون تومانی بهزیستی برای اشخاص مجهول الهویه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: این سازمان مخارج 800 فرد مجهول الهویه را در تهران می پردازد که هزینه هر یک از آنها ماهی 340 هزار تومان است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دکتر یحیی سخنگویی، امروز در یک نشست خبری در پاسخ به خبرآنلاین درباره پوشش معلولان ذهنی در روستاها گفت: "در سالهای اخیر، تعداد افراد مجهول الهویه در شهرهای تهران، قم و مشهد افزایش چشمگیری یافته. فقط در سطح تهران، 800 فرد مجهول الهویه داریم که باید اعتبارات نگهداری آنها را تامین کنیم. برای این افراد، ماهانه 340 هزار تومان در نظر گرفته شده که هرگز در اعتبارات توانبخشی این سازمان دیده نشده است."

او همچنین درباره عملکرد این سازمان در حوزه خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR) گفت: "تا انتهای سال 91 بهزیستی حدود 75 درصد از روستاهای کشور را تحت پوشش قرار داده و تعداد معلولینی که در روستاها شناسایی شده اند حدود 304 هزار نفر هستند از بین جامعه ای به وسعت 14 میلیون نفری هستند. این افراد در 331 شهرستان و 31 استان کشور شناسایی شده اند. یعنی کارت معلولیت دریافت کرده اند و می توانند از امکانات خود بهره مند شوند.امسال بودجه پیش بینی شده برای توانبخشی مبتنی بر جامعه 100 درصد افزایش یافته و به 11 میلیارد تومان رسیده است."

سخنگویی همچنین گزارش عملکرد حمایتهای مبتنی بر جامعه را اینطور گزارش داد: "افرادی که در این طرح، در خانواده ها خدمات دریافت کرده اند 130 هزار نفرند. همچنین افرادی که در خارج از خانواده، خدمات دریافت کرده اند 41 هزار و 800 نفر بوده اند. ما در این طرح، 38 هزار نفر را ارجاع به مراکز تخصصی کرده ایم و برای 20 هزار نفر وسایل کمک توانبخشی تامین کرده ایم. از جمله 10 هزار ویلچر در سال گذشته به این افراد واگذار شده است. حمایتهای شغلی در 2303 مورد بوده که به روش استاد-شاگردی صورت گرفته. همچنین کمکهای مالی و حمایتهای موردی 65 هزار و 500 نفر بوده است. مناسب سازی محیط و منزل برای 1500 نفر صورت گرفته تا یک فرد معلول به صورت مستقل بتواند در منزل جابجا شود و مستقل زندگی کند."

او اعلام کرد برای شش ماه، به 3هزار محروم سالمند در روستاها، ماهانه 85 هزار تومان برای تامین سبد غذایی مطلوب پرداخت شده است. همچنین او گزارش فعالیتهای آگاه سازی در روستاها را برای 85 هزار نفر اعلام کرد.

سخنگویی همچنین اعلام کرد بیماران صرع دیگر تحت پوشش بهزیستی نیستند، معلولان حاد ذهنی نیز پوشش بهزیستی خارج شده اند ولی طرح جدید این سازمان غربالگری آلزایمر در سطح کشور است زیرا، افراد مبتلا به آلزایمر نیز جزء معلولان تحت پوشش بهزیستی محسوب می شوند.
نظرات بینندگان