arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۴۴۴۰
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۰۹ - ۲۰ دی ۱۳۹۲

خودروهای هوشمند؛ تلفنی روی چهار چرخ

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وقتی سخن از دستگاه‌های هوشمند به میان می‌آید، پیش از همه تصویر موبایل و تبلت در ذهن شکل می‌گیرد. اما در سال‌های اخیر گروهی جدید به این مجموعه افزوده شده که بر محبوبیت‌اش روز به روز اضافه می‌شود: خودروهای هوشمند.
 
به گزارش دویچه وله، نرم‌افزارهای متصل به اینترنت بدون شک یکی از اجزای استاندارد در خودروهای آینده هستند. صفحه نمایش روی جلو-داشبورد که تا چندی پیش به‌عنوان نمایشگر دوربین دنده‌عقب، انتخاب آهنگ در حال پخش یا صفحه مسیریاب مورد استفاده قرار می‌گرفت، در آینده‌ای نه‌چندان دور با فشردن یک کلید فهرستی از اپلیکیشن‌های متصل به اینترنت را نشان می‌دهد.
 
این اپلیکیشن‌ها در حال حاضر هم قابل سفارش است. افزودن این امکانات به خودرو، اما قیمت آن را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.
 
اما به اعتقاد کارشناسان، استفاده از تلفن‌های همراه ذائقه کاربران را چنان تغییر داده که صنایع خودروسازی چاره‌ای جز تغییر رویه ندارند. مشتریان می‌گویند یا خودروسازان آنچه ما به آن عادت کرده‌ایم را به قیمتی مناسب عرضه می‌کنند، یا ما به سراغ خودروساز رقیب می‌رویم. به همین دلیل است که در سال‌های اخیر امکانات یادشده در خودروهای ارزان‌قیمت‌تر هم در دسترس هستند.
 
این موضوع برای صنعت خودروسازی که دهه‌ها پیرو قواعد خاص خود بوده، یک "چرخش فرهنگی" برشمرده می‌شود.
 
آئودی اندروید را روی آسفالت می‌آورد
 
خودروهای هوشمند هم مانند کامپیوتر یا موبایل‌های هوشمند عمل می‌کنند: سیستم عاملی بر روی بُرد-کامپیوتر نصب شده و اپلیکیشن‌های مختلف بر روی این سیستم عامل سوار می‌شوند. سیستم عامل خودروها تا امروز عموما مختص خودروها بوده است.
 
به نوشته نشریه آمریکایی "وال استریت ژورنال"، خودروساز آئودی آلمان حال گام را از این فراتر گذاشته و قصد دارد در مدل‌های مختلف از سیستم عامل اندروید به‌عنوان بستر نرم‌افزاری استفاده کند.
 
البته این تنها آغاز راه است. به اعتقاد ناظران، خودروسازان ناگزیرند محصولات‌شان را میان دستگاه‌های هوشمند روزمره جا کنند. به‌عنوان مثال، کمپانی فورد آمریکا ساعت زنگ‌داری طراحی کرده که آنلاین است و از ترافیک منطقه خبر دارد. در صورت وجود ترافیک سنگین، این ساعت صاحب خود را زودتر از خواب بیدار می‌کند. مرسدس بنز آلمان هم سیستمی طراحی کرده که میزان سوخت موجود در باک را روی ساعت مُچی راننده نشان می‌دهد.
 
خودرو با کنترل از راه دور
 
خودروسازی رنو فرانسه اخیرا اعلام کرد که در مدل‌های آینده این خودرو می‌توان با استفاده از تلفن همراه مقصد را به مسیریاب خودرو داد یا دمای مورد نظر را در داخل خودرو تنظیم کرد.
 
کمپانی آمریکایی "تسلا" که خودروهای برقی می‌سازد، بسیاری از موارد برشمرده را در مدل‌های کنونی هم ارائه می‌کند. برخی از مدل‌های این خودرو با فناروی "UTMS" به‌طور دائم به اینترنت متصل هستند. با این حساب می‌توان از هر نقطه‌ای از دنیا که امکان اتصال به اینترنت وجود داشته باشد، سقف خودرو را باز یا میزان شارژ باطری‌ها را کنترل کرد.
 
در خودروهای هوشمند می‌توان نقشه مسیریاب را مستقیم از طریق اینترنت به روز کرد یا نقشه را از ابر رایانه‌ای گرفت. سرنشینان عقب هم می‌توانند در نمایشگرهای پیش روی‌شان از فیلمی لذت ببرند که به‌طور مستقیم از اینترنت پخش می‌شود.
 
از سوی دیگر، اپلیکیشن‌هایی که امروز روی تلفن‌های همراه نصب می‌شوند و نزدیک‌ترین جای پارک را به راننده خبر می‌دهند، در آینده مستقیم روی بُرد-کامپیوتر سوار می‌شوند. اپلیکیشن‌های دیگری هم در هنگام تصادف اطلاعات شخصی مهم را در اختیار امدادگران می‌گذارند.
 
ورود شرکت‌های مخابراتی
 
ارائه‌کنندگان خدمات تلفن همراه و اینترنت در اروپا هم بیکار ننشسته‌اند. یکی از شرکت‌های تابع کنسرن مخابراتی تله‌کوم آلمان آماده است پلتفرمی عمومی طراحی کند که اپلیکیشن‌های مختلف روی آن قابل نصب باشد.
 
لوازم خانگی متصل به شبکه، تلویزیون‌هایی با صفحه نمایش قابل انحنا و خودروهای هوشمند، گرایش‌های عمده در نمایشگاه "CES" لاس وگاس هستند. سازندگان تبلت و موبایل هوشمند امیدوارند در این نمایشگاه رکورد فروش را بشکنند.
 
اگر شرکت‌های مخابراتی در این عرصه فعال شوند، دریچه‌ی دیگری هم گشوده خواهد شد که امکانات تازه‌ای را در اختیار خودروسازان قرار می‌دهد: سیم‌کارت‌های تلفن همراه قابل برنامه‌ریزی هستند؛ در حال حاضر هم سیم‌کارت‌هایی وجود دارند که می‌توان تنظیمات آن‌ها را تغییر و شماره تلفن دیگری به آنها داد. با داشتن چنین سیم‌کارتی، اگر شخصی اپراتور تلفن همراه خود را عوض کند، نیاز به خرید سیم‌کارت جدید ندارد.
 
اگر چنین سیم‌کارتی در خودروها هم نصب شود، با ورود به کشوری دیگر اپراتور تلفن همراه به صورت خودکار عوض می‌شود و بدین ترتیب کاربر هزینه جایجایی (رومینگ) نمی‌پردازد.
 
بنا بر برخی گزارش‌ها، کنسرن آمریکایی اپل قصد دارد از سیم‌کارت‌های ثابت در آیفون‌های جدید استفاده کند. اما اپراتورهای تلفن همراه با این موضوع مخالفت می‌کنند.
 
در مجموع می‌توان نتیجه گرفت که در نهایت این صنعت خودروسازی است که باید قواعد دنیای اینترنت را بپذیرد و برای عقب‌نماندن از غافله عادت‌های تازه‌ای را در پیش بگیرد. پیش‌تر گمان می‌شد که در برخورد این دو عرصه به هم، قدرت صنایع اتومبیل‌سازی بر صنابع ارتباطی و مخابراتی خواهد چربید.
نظرات بینندگان