arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۴۶۶۱
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۲۳ - ۲۱ دی ۱۳۹۲

بازگشت ماهانه 900 ميليارد تومان قسط به "بانک مسکن"

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیرمرکز برنامه ریزی و ارزیابی عملکرد بانک مسکن با اشاره به اینکه در سال 92 ماهانه بین 800 تا 900 میلیارد تومان قسط به بانک مسکن بازگشته است،گفت: ارزش تسهیلات مسکن مهر حدود 800 هزار میلیارد تومان است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، ابوالقاسم رحیمی انارکی با اشاره به افزایش تسهیلات مسکن به 35 میلیون تومان ،گفت: از سال 84 به بعد با وجود نیاز به افزایش سقف تسهیلات مسکن با توجه به رشد قیمت‌ها، اما عملا علی‌رغم پیشنهادات بانک مسکن سقف افزایش نیافت.  

وی در ادامه تصريح کرد: پس از گذشت 8 سال سطح تسهیلات مسکن مهر افزایش یافته، برخی نگران تبعات این افزایش هستند، چنانچه اجازه می‌دادند در سال‌های گذشته متناسب با رشد قیمت‌ها تسهیلات افزایش می‌یافت امروز این نگرانی وجود نداشت.
 
* وصول ماهانه 800 تا 900 میلیارد تومان قسط

رحیمی انارکی در ادامه با اشاره به اینکه در سال 92 ماهانه بین 800 تا 900 میلیارد تومان قسط به بانک مسکن بازگشته است، گفت: ارزش تسهیلات مسکن مهر حدود 800 هزار میلیارد تومان است و وضعیت مالی ما اینگونه که فکر می‌شود نیست.  

وی تصریح کرد: از ابتدای امسال تا پایان آذرماه 9 هزار میلیارد تومان قسط به بانک بازگشته است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال وصولی بانک از محل اقساط به 11 هزار میلیارد تومان افزایش یابد.  

مدیر مرکز برنامه ریزی و ارزیابی عملکرد بانک مسکن با تاکید بر اینکه در حال حاضر 40 هزار میلیارد ریال مازاد منابع داریم، اظهار کرد: در مسکن مهر نیز تمام منابع از محل خط اعتباری بانک مسکن تامین شده که البته با تغییر دولت این مساله با مشکل مواجه شده است.

رحیمی انارکی در پایان اظهار کرد: متقاضیان دریافت تسهیلات مسکن می‌توانند برای تهیه اوراق حق تقدم به کلیه شعب بانک مسکن و کارگزاری‌ها مراجعه کنند.

وی دارایی های بانک مسکن را 857 هزار و 400 میلیارد ریال اعلام کرد که 90 درصد آن تسهیلات داده شد.
 
مدیر مرکز برنامه ریزی و ارزیابی عملکرد بانک مسکن  یادآور شد: با وجود آنکه تسهیلات مسکن مهر در 8 سال اخیر افزایش نیافته اما قیمت واحدهای مسکونی 4 تا 5 برابر افزایش یافته است، اینکه افزایش تسهیلات سال 84 را متهم رشد قیمت‌ها اعلام کنیم منطقی نبوده است.

رحیمی انارکی با یادآوری اینکه از سال 75 تا سال 80 مجبور بودیم برای تعادل منابع و مصارف بانک مسکن نسبت به افزایش برداشت از بانک مرکزی اقدام کنیم، اظهار کرد: براساس تکلیف شورای پول و اعتبار از سال 80 هرگونه افزایش سقف منوط به ارائه مدل توجیهی حساب‌های تعهدی بانک در خصوص خودکفایی منابع و مصارف شد.

وی ادامه داد: براین اساس مدلی را در صندوق‌ها و حساب‌های تعهدی طراحی کردیم اما علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته و استفاده از 3 مرجع دانشگاهی نتیجه این کار چندان مطلوب نبود، چرا که عوامل بیرون از اختیار بانک بر منابع و مصارف بانک مسکن تاثیرگذار هستند.  

مدیر مرکز برنامه ریزی و ارزیابی عملکرد بانک مسکن تصریح  کرد: برای رفع این مشکل حساب ممتاز را از سال 82 طراحی کردیم که مزیت‌های صندوق‌های پس‌انداز در این سپرده لحاظ شد و نواقص را پوشش داد.

رحیمی انارکی در ادامه اظهار داشت: پس از گذشت حدود 2.5 سال کار طراحی این حساب به اتمام و عملیاتی شد که عملکرد 8 ساله این حساب کاملاً مثبت بوده است.  

وی با یادآوری اینکه از اواسط پارسال درخواست افزایش وام مسکن را به بانک مرکزی ارائه دادیم، اظهار کرد: پس از تغییرات دولت پیشنهادات اولیه مورد بازنگری قرار گرفت و پیشنهادات جدید مجددا به بانک مرکزی ارائه شد اما بانک مرکزی پیشنهادات اولیه را بررسی کرد و منطبق بر آنها سقف تسهیلات مسکن از 20 به 35 میلیون تومان افزایش یافت.

مدیر مرکز برنامه ریزی و ارزیابی عملکرد بانک مسکن با تاکید بر اینکه پیشنهادات افزایش تسهیلات مسکن براساس عملکرد 3 ماهه بانک در دستور بانک مرکزی قرار خواهد گرفت، گفت: باید 2 تا 3 دوره گزارش به بانک مرکزی بدهیم تا پیشنهاد افزايش سقف در دستور این بانک قرار گیرد و در صورت عدم افزایش قیمت مسکن به واسطه پرداخت تسهیلات پیشنهادات سریع‌تر عملیاتی خواهد شد.

رحیمی انارکی در ادامه با اشاره به اینکه فعلا بخشنامه شورای پول و اعتبار در خصوص افزایش سقف تسهیلات مسکن به ما ابلاغ نشده، اظهار کرد: این بخشنامه در دبیرخانه شورای پول و اعتبار است که پس از ابلاغ به اداره اعتبارات بانک مرکزی به بانک مسکن ابلاغ می‌شود.

پس از آن می‌توانیم بخشنامه را رسما ابلاغ کنیم تنها منتظر ابلاغ شورای پول و اعتبار برای پرداخت تسهیلات مسکن هستیم.

مدیر مرکز برنامه ریزی و ارزیابی عملکرد بانک مسکن با یادآوری اینکه بیشترین هزینه سبد خانوار مربوط به مسکن است گفت: تا پایان سال 91 سهم مسکن از هزینه‌ خانوار در کل مناطق شهری کشور 33 درصد است. این رقم برای روستاها 18 درصد بود و در تهران حدود 45 درصد است.

وی با بیان اینکه هزینه نرمال مسکن در سبد خانوار باید بین 28 تا 30 درصد باشد، اظهار کرد: بنابراین قسط 525 هزار تومان برای تسهیلات 35 میلیون تومانی حدود 28 تا 29 درصد هزینه خانوار را به خود اختصاص می‌دهد البته این آمار مربوط به پایان سال 91 است که با توجه به افزایش تورم امروز این رقم افزایش یافته است.  

رحیمی انارکی تاکید کرد: وام 50 میلیون تومانی که به زوج‌های جوان پرداخت می‌شود حدود 40 درصد هزینه خانوار را به خود اختصاص می‌دهد و این از مرز استاندارد موردنظر بانک مرکزی (28 تا 30 درصد) عبور می‌کند چرا که این مساله احتمالا هم متقاضی و هم بانک را دچار مشکل می‌کند.  

به گفته وی یکی از دلایلی که سقف تسهیلات مسکن بیش از 35 میلیون تومان افزایش نیافت موضوع سهم این تسهیلات از سبد خانوار بود. 
نظرات بینندگان