arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۵۱۲۲
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۳ - ۲۵ دی ۱۳۹۲

مدیر دولت احمدی‌نژاد رییس اداره‌ی کتاب می‌شود؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 

علی شجاعی صائین به عنوان یکی از گزینه‌های ریاست اداره‌ی کتاب در دولت حسن روحانی مطرح است.

به گزارش ایسنا ، علی شجاعی صائین دانش‌آموخته‌ی کارشناسی ارشد تاریخ و بازنشسته‌ی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. او با آغاز فعالیت دولت محمود احمدی‌نژاد به عنوان مدیر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد. در دروه‌ی معاونت محسن پرویز در حوزه‌ی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد نخست به عنوان مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی منصوب شد. در سال 1386 هم به عنوان مدیرعامل مؤسسه‌ی خانه‌ی کتاب منصوب ‌شد.

مدیرعامل مؤسسه‌ی خانه‌ی کتاب، مدیریت خبرگزاری کتاب، مجله‌ی کتاب هفته و همچنین مجله‌های کتاب ماه را برعهده دارد. همچنین مدیریت این مؤسسه مسؤولیت برگزاری جایزه‌های کتاب فصل، کتاب سال، پروین اعتصامی و جایزه‌ی جلال آل‌ احمد را بر عهده دارد. شجاعی صائین پیش از فعالیت در مجموعه‌ی وزارت فرهنگ و ارشاد دولت محمود احمدی‌نژاد، در اداره‌ی تبلیغات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، همچنین انتشارات این نهاد فعالیت می‌کرد و سردبیری مجله‌ی «پیام انقلاب» را برعهده داشت.

او در حالی در گمانه‌زنی‌ها به عنوان مدیر احتمالی اداره‌ی کتاب دولت حسن روحانی معرفی می‌شود ‌که نوع عملکرد فرهنگی دولت محمود احمدی‌نژاد با انتقادهای زیادی همراه بود و مشخص نیست آیا دولت و تدبیر به این نتیجه رسیده که با مدیری از آن دوره، وضعیت نشر کتاب و ممیزی را تغییر و سامان دهد؟

در دوره‌ی مسؤولیت شجاعی صائین در جایزه‌های دولتی آل‌ احمد و همچنین کتاب سال حاشیه‌هایی برای این جایزه‌ها رقم خورد تا جایی که نسبت به اعمال نفوذها و تخطی از قوانین برگزاری جایزه‌ انتقاد شد.

از طرف دیگر، در حالی‌که علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، می‌گوید «ممیزی» را لفظ محترمانه‌ی «سانسور» می‌داند و صحبت‌هایش درباره‌ی برداشتن ممیزی قبل از چاپ تا مدت‌ها بحث‌برانگیز بود، همچنین رییس دولت هم گفته به کنترل قبل از چاپ اعتقاد ندارد، اما شجاعی از «ممیزی» و «سانسور» به عنوان «نقد» یاد می‌کند و با تأکید بر اعتقادش به ممیزی پیش از چاپ، می‌گوید در معیارها اصلا نباید کوتاه آمد. البته آن‌چه همواره در مسأله‌ی ممیزی کتاب بحث‌برانگیر بوده، مشخص نبودن معیارها و ممیزی سلیقه‌یی عنوان شده است.
نظرات بینندگان