arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۶۵۵۲
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۵ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۲

دفتر تحکیم وحدت تشکلی قانونی یا غیر قانونی ؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بر اساس آیین نامه اتحادیه تشکل های اسلامی دانشگاهیان مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، دفتر تحکیم وحدت با توجه به تعداد انجمن های عضو آن نمی تواند در قالب یک اتحادیه دانشجویی فعالیت کند.

همچنین طبق مصوبه 488 شورای عالی انقلاب فرهنگی یک اتحادیه دانشجویی باید از 20 انجمن دانشجویی تشکیل شده باشد در حالی که دفتر تحکیم وحدت هم اکنون 14 عضو دارد.در خصوص قانونی یا غیرقانونی بودن این تشکل دانشجویان دیدگاه های متفاوتی را عنوان می کنند. 

مهدی امیران دبیر پیشین دفتر تحکیم وحدت روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار تشکل های دانشجویی گروه فرهنگی ایرنا، با یادآوری این موضوع که فعالیت دفتر تحکیم وحدت هم اکنون غیر قانونی است، گفت: در طول چند سال گذشته فعالان دفتر تحکیم وحدت کنار گذاشته شده و این اتحادیه به دست جریان فکری اصولگرا افتاده است. 

وی می افزاید : این تشکل دانشجویی که از ابتدای انقلاب خط اصلاح طلبی را دنبال می کرد، باتوجه به تحولات سال های گذشته از خط اصلی خود دور افتاده و به سمت جریان اصولگرا کشیده شده است. 

همچنین علی بیانی، دبیردفتر تحکیم وحدت تعداد انجمن های عضو دفتر تحکیم وحدت را 14 انجمن اعلام می کند و می گوید: اساسنامه دفتر تحکیم بر خط مشی اصلاح طلبی یا اصولگرایی تاکید ندارد، از این رو دفتر تحکیم وحدت یک تشکل مستقل است که برای تحقق آرمان های اصلی انقلاب اسلامی فعالیت می کند. 

وی با بیان اینکه دفتر تحکیم وحدت از شروع تاسیس تاکنون فرازونشیب هایی پشت سر گذاشته است، اظهار کرد: این دفتر یک تشکل مستقل است و به عنوان پیاده نظام جریان سیاسی خاص عمل نمی کند. 

دبیر دفتر تحکیم وحدت یادآور شد: این تشکل دانشجویی درهشت سال گذشته یکی از منتقدان وزارت علوم دولت آقای احمدی نژاد بود، در عین حال از وزارت علوم دولت اقای روحانی حمایت کرد، اما این موضوع را نباید به معنی حمایت دفتر تحکیم وحدت از جریانی خاص تلقی کرد. 



**اتحادیه ای با 14 عضو 

امیریان دبیر پیشین این تشکل دانشجویی تعداد انجمن های عضو دفتر تحکیم وحدت را مهمترین سند برای فعالیت غیر قانونی این تشکل دانشجویی می داند و می گوید: بر خلاف اعلام مسئولان دفتر تحکیم وحدت تعداد اعضای این تشکل دانشجویی از 14 انجمن نیز کمتر است. 

وی گفت : با وجودی که اسامی انجمن اسلامی دانشگاه های علوم پزشکی شیراز، لرستان و مشهد در میان اعضای دفتر تحکیم وحدت ذکر شده است اما خود را مستقل از دفتر تحکیم وحدت اعلام می کنند. 



**دفتر به زودی قانونی می شود 

بیانی دبیر دفتر تحکیم وحدت در پاسخ به این اظهارات امیران می گوید: ما انجمن های اسلامی دانشگاه های علوم پزشکی شیراز، لرستان و مشهد را از اعضای خود می دانیم و بر اصل اتحاد در دفتر تحکیم وحدت معتقدیم. 

وی اعلام می کند: هم اکنون در حال رایزنی برای افزایش تعداد انجمن های عضو در دفتر تحکیم وحدت هستیم و به زودی بیش از 6 انجمن اسلامی به اعضای دفتر تحکیم وحدت اضافه خواهند شد. 

دبیر دفتر تحکیم وحدت می گوید: تمامی انجمن های اسلامی دانشجویان کشور که خط مشی خود را با اساسنامه دفتر تحکیم وحدت یکسان می بینند می تواند به این تشکل دانشجویی بپیوندند. 

دفتر تحکیم وحدت پرسابقه ترین تشکل دانشجویی کشور است که از اوایل انقلاب با توجه به توصیه های امام خمینی (ره) تشکل شد. 

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان