arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۹۱۷۵
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۰ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۲

یونسی: توسعه همه جانبه بدون حضور احزاب ملی امکانپذیر نیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین علی یونسی در ششمین کنگره حزب اراده ملت ایران که در مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش در حال برگزاری است، افزود: جامعه بدون هویت های جدید حتما به استبداد منجر می شود و جامعه به بن بست می رسد.

وی با بیان اینکه تعدد احزاب بستگی به شرایط دارد، اظهار داشت: مهم رقابت حزبی و سیاسی است و باید بتوانیم یکدیگر را تحمل کنیم و مخالف خود را بپذیریم.



** حذف یکی از دو جریان اصلاح طلبی یا اصولگرایی منطقی نیست

یونسی ضمن ترسیم سابقه دو جریان اصلاح طلبی و اصولگرایی در کشور گفت: سابقه این دو جریان به پیش از انقلاب و حتی دوره مشروطه می رسد و اکنون نیز امکان حذف این دو و یا یکی از آنها نه منطقی و نه امکانپذیر است.

به گفته وی، کسانی که می گویند یک جریان حذف شده است، چشم خود را بر واقعیات می بندند اگر جریان اصلاح طلبی در مقاطعی با نجابت و برای همراهی با انقلاب اسلامی و وحدت ملی کوتاه آمد و همراهی کرد، این نشات گرفته از ذات و خاصیت اصلاح طلبی است و سکوت دلیل بر حذف و نابودی نیست.

یونسی اضافه کرد: این وضعیت در مورد اصولگرایی هم همینطور است، زمانی که اصلاح طلبان پیروز شدند، گاهی گرفتار غرور شدند و در ایام دوم خرداد از برخی دوستان اصلاح طلب شنیده می شد که می گفتند این جریان اصلاح طلبی جای اصولگرایی را گرفته است که حرف درستی نبوده و به مصلحت نیز نبود.

وی حضور این دو جریان ریشه دار را ضروری دانست و گفت: هر کدام از این دو جریان حامل ارزش های ملی و دینی و بخشی از تاریخ سیاسی کشور است.

دستیار ویژه رییس جمهوری در اموراقوام و اقلیت ها اظهار داشت: به لطف خدا بعد از وقفه در حرکت سیاسی ملت طی هشت سال سیاه و انسداد سیاسی و اجتماعی بار دیگر ملت توانست شرایط را بشکند به طوری که دوباره رقابت سیاسی و اجتماعی در کشور آغاز شده است.

وی ابراز امیدواری کرد: در دوره جدید با درک سختی ها و مشکلات و به دور از افراط، تفریط و شتابزدگی و توجه به حفظ اهداف انقلاب اسلامی گام برداشته شود.

یونسی ادامه داد: امیدواریم حزب اراده ملت هم به گونه ای گام بردارد تا اهداف اساسی انقلاب و ملت آسیب نبیند و در اثر رقابت سیاسی قدم های بعدی که مهمتر از گام 24 خرداد است برداشته شود.

دستیار ویزه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت ها در بخش دیگری از اظهاراتش ضمن تاکید بر نقش اراده ملت در تعیین سرنوشت خود گفت: مردم صاحب اختیار هستند و این اراده و حق را دارند که سرنوشت خود را مدیریت کنند.

وی اضافه کرد: نمونه واضح نقش آفرینی مردم در تعیین سرنوشت خود آنچه بود که امسال اتفاق افتاد و مردم سرنوشت خود را تغییر دادند.

یونسی به نقش نخبگان، احزاب و گروه ها در آماده سازی برای حضور مردم در انتخابات 24 خرداد اشاره کرد و گفت: اگر مردم نبودند هیچ اتفاقی نمی افتاد و این مردم بودند که شرایط را تغییر دادند.

به گفته وی، شرایط هم سنگین و هم یاس آور بود به گونه ای که افسردگی جامعه به نخبگان هم سرایت کرده بود.

دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت ها با بیان اینکه در آن مقطع بسیاری از سیاستمداران، احزاب و گروه ها مایوس بودند که بتوان کاری انجام داد، گفت: اما در نهایت ملت همیشه کاری می کند که خارج از درک و اراده خواص است و مردم در مدت کوتاهی فضای انسدادی را تغییر دادند.

یونسی در بخش دیگری از سخنانش هویت جمعی را مستقل از هویت های فردی ذکر کرد و با اشاره به آیه ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیر ما بانفسهم تصریح کرد: این آیه مبارکه به این معنی است که خارج از اراده اشخاص اراده جمعی وجود دارد و این ارده جمعی است که سرنوشت جمع را تغییر می دهد.

به گفته وی، مصادیق این اراده در انقلاب ها و تحولات مختلف اجتماعی تحقق می یابد اما باید دید که بین ارداه شخصی و هویت جمعی چه ارتباطی وجود دارد و آیا وحدت ملی با تکثر قومی قابل جمع و تحقق پذیر است؟



** برخی فعالیت حزبی را مخالف امنیت ملی می دانند

یونسی ادامه داد: برخی هر گونه فعالیت حزبی و قومی را مغایر وحدت و امنیت ملی می دانند و برای ادعای خود نیز سعی می کنند از نظریه های فلاسفی بهره بگیرند و آن را به مردم دوستی و ایران دوستی ربط دهند.

وی خاطرنشان کرد: این افراد نوعی حزب ستیزی را رواج می دهند و انشعاب و اختلافات احزاب را دلیل بر سوء عملکرد احزاب می دانند و آن را بهترین دلیل بر نبود آن ذکر می کنند.

یونسی با بیان اینکه افراد حزب ستیز می گویند نباید از فعالیت های اقلیت های دینی، مذهبی و قومی نام ببریم، گفت: آنها در عمل هم اینگونه فعالیت ها را ضد وحدت ملی می دانند.

دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت ها ضمن تاکید بر پذیرش وحدت ملی و تکثرگرایی گفت: در همه دنیا در عین وجود تنوع و تکثر، وحدت ملی نیز وجود دارد و در ایران نیز همواره شاهد تنوع و تکثر توام با وحدت ملی بوده ایم.

یونسی انقلاب اسلامی را عالی ترین نوع وحدت در عین کثرت توصیف کرد و گفت: تمام تنوع های قومی و مذهبی احزاب و اقلیت ها با حفظ هویت خود در انقلاب مشارکت کرده اند و حضرت امام (ره) نیز به طور مکرر آنها را مخاطب قرار داده و حمایت می کرد.

وی اضافه کرد: این مشارکت ها بود که توانست وحدت ملی را در عالی ترین درجه خود نشان دهد.

یونسی انتخابات و رفراندوم را از دیگر مواردی ذکر کرد که در آن وحدت با حفظ تنوع تکرار می شود و افزود: وجود اقوام و مذاهب واقعیت خوب و ضروری است که در کشور ما وجود دارد چرا که بدون تنوع و تکثر وحدت بی معناست.

وی ادامه داد: وحدتی معنا دارد است که تکثرها را در خود جمع کند و جامع بودن یک جریان سیاسی و اجتماعی به این است که بتواند گرایش های مختلف را جمع کند.
نظرات بینندگان